تختی در ژاپن

تختی در ژاپن

پایگاه خبری فوتبالی- همزمان با هفته المپیک ۲ نمایشگاه المپیک در آسمان نمای گنبد مینای تهران برپاست که یکی از این نمایشگاه‌ها به تصاویر و اسناد مرحوم جهان پهلوان تختی در پیکارهای کشتی آزاد قهرمانی سال ۱۹۵۴ در توکیو ژاپن اختصاص دارد. 

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایرنا، این نمایشگاه که با همت کمیته ملی المپیک و مسئول ستاد فرهنگی کاروان ایران در توکیو از روز گذشته با حضور سیدرضا صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک در منطقه گردشگری عباس‌آباد گشایش یافت علاقه‌مندان تا ۱۰ تیرماه می‌توانند بازدید کنند.

در این نمایشگاه تصاویری از حضور جهان پهلوان غلامرضا تختی در پیکارهای جهانی ۱۹۵۴ ژاپن وجود دارد که حضورش را در دومین دوره مسابقات جهانی در خرداد ماه ۱۳۳۳ (۱۹۵۴) در توکیو را روایت می‌کند. جهان پهلوان آن سال در وزن هفتم (۸۷ کیلوگرم) به رقابت پرداخت  و با وجود پیروزی‌های درخشان و شایستگی فراوان با قبول یک شکست غیرمنتظره در برابر «وایکینگ پالم» سوئدی از راهیابی به فینال بازماند و در نهایت عنوان چهارمی این وزن را به دست آورد. از نکته جالب توجه این بود که تختی پس از پایان این رویداد به تهران سفر نکرد و به سفر عتبات عالیات رفت.

....

 حضور مرحوم جهان پهلوان تختی در  رقابت های جهانی 1954 توکیو

اما هفت سال بعد و در مسابقه‌های قهرمانی جهان در سال 1961 این بار در یوکوهامای ژاپن میدانی فراموش نشدنی برای کشتی ایران رقم خورد. تیم ملی کشتی آزاد کشورمان پس از حضور در هشت دوره مسابقات المپیک و جام جهانی در رقابت های جهانی ۱۹۶۱ ژاپن، پرافتخارترین حضور خود در تاریخ کشتی را رقم زد و با دریافت پنج نشان طلا، یک نشان نقره، یک نشان برنز و یک عنوان پنجمی برای نخستین مرتبه به مقام قهرمانی کشتی آزاد جهان دست یافت. در این دوره تختی طلایی شد. قهرمان ارزشمند ایران در شرایطی در این دیدارها شرکت کرد که از بیماری خطرناکی رنج می‌برد، با این حال عشق به ملت ایران او را به مصاف با بزرگترین قهرمانان جهان کشاند. شدت بیماری تختی به حدی بود که پس از دیدار فینال سریع  به نیویورک منتقل شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت.

اما تختی در چهارمین و آخرین حضورش در بازی‌های المپیک 1964 توکیو با بداقبالی از کسب چهارمین نشان المپیک خود بازماند و به عنوان چهارمی جهان اکتفا کرد. حال با گذشت بیش از پنج دهه از آخرین حضورش در بازی‌های های المپیک ۱۹۶۴ توکیو و ۵۴ سال از درگذشت جهان پهلوان، نام وی همچنان در زمره نام‌آورترین قهرمانان کشتی رقابت‌های المپیک می‌درخشد.

حال در آستانه حضور ایران در سی ودومین دوره بازی های المپیک قرار داریم و امروز با گذشته بیش از ۵۰ سال از آخرین حضور تختی در المپیک توکیو، این نمایشگاه با نام اسطوره ورزش ایران خاطرات را تداعی می‌کند. 

....

یکی از عکس‌های به نمایش درآمده در نمایشگاه در المپیک

....

یادداشت تختی در رقابت‌های قهرمانی 1954 توکیو

....

امضای کشتی گیران ژاپنی در دفتر یادداشت تختی

....

6641