چراغپور: بعد از صعود باید سرمربی تیم ملی تغییر کند/ اسکوچیچ در بهترین حالت پلن 2 برانکو است

چراغپور: بعد از صعود باید سرمربی تیم ملی تغییر کند/ اسکوچیچ در بهترین حالت پلن 2 برانکو است

پایگاه خبری فوتبالی- کارشناس فوتبال ایران اعتقاد دارد، دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی ایران بعد از قطعی شدن صعود تیم ملی به جام جهانی 2022 قطر باید تغییر کند.

به گزارش فوتبالی، جلال چراغپور در گفت و گوی مفصلی که با خبرنگار فوتبالی داشت روند تیم ملی ایران در بازی برابر امارات و کره جنوبی مورد کارشناسی قرارداد و ایراد های بزرگی از شیوه هدایت تیم ملی توسط اسکوچیچ گرفت و حتی عنوان کرد امیدوار است مجتبی خورشید سرپرست تیم ملی ایران مصاحبه امروز او را برای سرمربی تیم ملی بازگو کند.

مصاحبه چراغپور با فوتبالی را در ادامه می خوانید:

در بهترین شرایط ممکن به مصاف کره رفتیم

کارشناس فوتبال ایران در ابتدا اظهار داشت: "دیدگاه اول من در مورد بازی ایران و کره این است که تیم ملی ایران در بهترین شرایط استراتژیکی برابر کره قرار داشت. برعکس دور مقدماتی که نگران بودیم تیم ملی بازی تدراکاتی کافی را نداشته حالا تیم 10 برد پشت سر هم داشت و عدم هماهنگی و ... پوشش داده شد بود و تیم ملی با تمام نفرات برابر کره به میدان رفت و بازی قبل از کره برابر امارات را در هر حال با پیروزی پشت سر گذاشت. در بازی برابر امارات اگر شجاع خلیل زاده اخراج می شد همه چیز تغییر می کرد اما خوشبختانه این اتفاق رخ نداد. با توجه به این شرایط تیم ایران اگر بخواهیم بازی برابر کره را بررسی کنیم هر نتیجه باید بگویم بالای 95 درصد این نتیجه گیری درست بوده است و اشکالی دیده شود حادثه نیست و مشکلی است که در تیم ملی نهادینه است.

کره بهترین تیم آسیاست

چراغپور صحبت هایش را اینطورادامه داد: کره بهترین تیم آسیاست. بهترین نباشد جزو بهترین هاست و شاخص ترین تیم آسیاست و بازیکن های لژیونر دارد و مربیان بزرگی آنجا کار کردند، پس ما در یک آزمایشگاه واقعی قرار داشتیم تا موجودی فوتبال ایران را ببینیم.

مهندسی معکوس تیم ایران

او در مورد سطح فنی بازی ایران و کره جنوبی عنوان کرد:

قسمت اول صحبتم این است که ما در مقابل کره دیدیم که هر دو مهاجم ما تغذیه نمی‌شوند. یعنی توپی که از فشار تاکتیکی دفاعی حریف عبود کند، توپی که زمان و فضا داشته باشد، توپی که فرصت به دریافت کننده بدهد و ... به مهاجمان ما نرسید. هر توپی که گرفتند، در حادثه بود یا توپ بلند بود یا توپ 50 درصد بود. هیچ پاس 80 درصد، 90 درصد یا پاس نفوذ یا پاس خلاقیت دیده نشد و دو مهاجم تغذیه نشدند. توپ هایی که مهاجمان دریافت کردند، توپ های سرگردان بود یا اینکه به خاطر هوش خود طارمی و آزمون بود. اگر مهاجمی برای توپ گرفتن بخواهد بجنگد، نمی تواند تک به تک ها را با انرژی کامل مدیریت کند.

خط دفاع گسست دارد

چراغپور در بخش دوم صحبت هایش به شکاف در خط دفاع تیم ملی اشاره کرد و اظهار داشت: قسمت دوم این است که در بازی با امارات متوجه شدیم که دفاع ما گسست دارد، یعنی شکاف دارد یعنی از وسط پشت دایره میانه میدان خودمان، تا جلوی بیرانوند یک شکاف وجود دارد؛ یک شکاف عمقی که در بازی با امارات نیز از همین شکاف پاس داده شد و شجاع خلیل زاده در این عمق جا ماند و منجر به اخراج او شد.

زمان کی روش هم این شکاف وجود داشت که منجر به پنالتی دادن مجید حسینی در جام ملت های آسیا برابر عمان شد. این اشکال در دفاع فوتبال ایران وجود دارد. کی روش برای رفع این شکاف، دنبال زوج های مرکز دفاع بود. پورعلی گنجی با پژمان منتظری، پژمان منتظری با کنعانی زادگان، مجید حسینی با پورعلی گنجی و ... خیلی گشت تا این شکاف را رفع کند ولی این شکاف رفع نشد. ما در بازی با امارات نیز این شکاف را دیدیم و در تحلیل ها نیز گفتیم این شکاف وسط وجود دارد."

عزت اللهی و نوراللهی یک نفر هستند در دو لباس!

وی در ادامه به ضعف خط میانی تیم ملی اشاره کرد و اینطور ادامه داد: "دو هافبک وسطی که جلوی این شکاف بازی میکنند، آن را پوشش نمی دهند و از بین آن ها توپ رد می شود. دقیقه 47 در بازی با کره آقای سون از این شکاف عبور کرد و ما یک گل که در حد دبستان و بسیار ساده بود به ما زد. دقیقه 93 هم داشتیم گل دوم را میخوردیم که خدا رحم کرد! باز هم به خاطر شکاف خط دفاعی که به خاطر اشتباه بازیکن حریف توپ گل نشد. اشکال دوم این است که دو هافبک ما در دهندگی و سازندگی، جلو را تغذیه نمی کنند و در پوشش و تکل، قطع کردن و پیش بینی حمله را به خوبی انجام نمی دهند. قطع کردن، پیش بینی و شناخت، ضعیف عمل می کنند. پیشنهاد من این است که در بازی های بعدی یکی از بین عزت اللهی و نوراللهی بازی کنند. این دو یک نفر هستند در دو لباس. انگار از روی هم تقلید میکنند. در صورتی که یکی از این دو باید طراح ریز باشد. سامان قدوس می تواند این کار را انجام دهد. در ترکیب یکی از این دو با قدوس، میتوانیم قدوس را به عنوان هافبک طراح قرار دهیم. او به خوبی میتواند توپ را روی پای مهاجمان قرار دهد. تمام تیم را روی فوتبالی که لژیونرها در بیرون از کشور یاد گرفته‌اند می‌چرخد. بیشتر لژیونرهای ما در فاز حمله تخصص دارند. به همین دلیل وقتی به تیم ملی می آیند، با خودشان دفاع نمی آورند! هرکدام آن ها را میبینیم، نقش حمله ای آنها بسیار پررنگ تر از نقش دفاعی‌شان است."

میبینیم که مدافع چپ سه بار تغییر می کند!

کارشانس فوتبال ایران در مورد دفاع های کناری تیم ملی ایران اینطور گفت: "ما میبینیم که از بازی اول، دو پست دفاع راست و چپ ما به صورت مداوم تغییر کرده‌اند. کدام تیم ملی هر نیمه با یک مدافع کناری متفاوت بازی میکند؟ کدام تیم باشگاهی اینگونه است؟ در بعضی بازی ها نیز میبینیم که مدافع چپ سه بار تغییر می کند. این به چه دلیل است؟ در حالی که پاشنه آشیل هر تیمی دفاع کناری آن است. دریبل می زنند، سانتر می کنند، دور می زنند،  خطا می کنند، خط مورب 4 نفره تشکیل نمی دهند، پشتشان خالی است، تیر دوم خالی است و ... این شد مهندسی معکوس تیم ملی در برابر کره.

تعویض های اسکوچیچ تیم را ضعیف می کند

وی در ادامه در رابطه با دیدار تیم ملی در برابر کره اظهار داشت: این بازی اشکالات دیگری را نیز به ما نشان داد. اگر گل دقیقه 93 را می خوردیم، دیگر این اشکالات فایده نداشتند. مثالی میزنم. یورگن کلوپ مربی سال اروپا شد. وقتی می خواهد تعویض کند، اول با مشاور خود صحبت می کند و سپس دست به تعویض میزند. مربی ما در طول 93 دقیقه، تک و تنها راه می رفت و هروقت نیمکت مان را دیدیم، همه تماشاچی فوتبال بودند. دست به سینه فوتبال نگاه می کنند. در این نیمکت یک مشاور فنی قوی در اندازه های موازی خود سرمربی، باید بیاید و با او صحبت کند. اگر مشاور داشته باشد، چرا هر تعویضی تیم را ضعیف‌تر می کند؟ چرا وقتی به تیم دست می زند، به جای اینکه بهتر شود، بدتر می شود؟ دفاع چپ ما تا وارد بازی شد، کارت گرفت. بازی قبل نیز باید اخراج می شد اما داور این کار را نکرد.

ما آنالیز شده ایم. اگر تیم ها فقط از یک سمت به تیم ما حمله می کنند به این علت است که از همدیگر تقلید می‌کنند، امارات از سمت راست خود، سمت چپ تیم ملی ما را بیچاره کرد و کره هم همینطور. پس یعنی سمت چپ تیم ملی اشکال دارد که همه آنالیز کرده اند. شما دیدید در بازی مقابل امارات یک نفر نورافکن را به خودش مشغول می کرد و یک نفر دیگر نفوذ می کرد. سرمربی فهمید که تیم اشکال دارد و وحید امیری را به جای نورافکن قرار داد، امیری از خشونت بالایی استفاده کرد و سرمربی از ترس اخراج شدن او دوباره نورافکن را در آنجا قرار داد.

از بازی کره به بعد، آنالیز ها خیلی ساده رد و بدل می شود چرا که کارشناس ها آن ها را بیان می‌کنند، روزنامه ها هم می نویسند و تیم های مختلف می بینند و با دیدن فیلم های مختلف می فهمند که اگر روی سمت چپ تیم ملی فشار بیاورند می توانند به نتیجه برسند.

بعد از صعود باید اسکوچیچ تغییر کند

وی درباره انتقاد نکونام از سبک بازی تیم ملی گفت:" من نمی آیم بگویم تیم ملی اشکال دارد بلکه به طور دقیق می گویم کجای تیم اشکال دارد. از این به بعد به نظرم در بازی های باقی مانده اگر فدراسیون فوتبال در استراتژی خودش برای انجام صرفا سه بازی می خواهد به جام جهانی برود، بهتر است دست به تغییر سرمربی نزند چرا که در آن صورت در جام جهانی چه خوب باشیم چه بد باشیم مثل تمامی دوره ها می خواهیم سه بازی انجام دهیم. سرمربی فعلی تیم ملی در اندازه کی روش نیست و خیلی اگر بخواهد خودش را بالا بکشد می تواند پلن بی برانکو باشد!

اگر می خواهیم برای سه بازی برویم همین سرمربی بهتر است بماند اما اگر استراتژی فدراسیون فوتبال و آقای عزیزی خادم که می گوید می خواهد تغییر و تحول ایجاد کند، اعلام کند می خواهیم برای انجام 4 بازی به جام جهانی برویم، پس از صعود به جام جهانی باید تغییر داشته باشیم زیرا ایشان در اندازه 4 بازی نیست! نظر اول من را دادم هر کس می خواهد داد و بی داد کند برای کند!

گفت و گو از سعید لطفی/ پایگاه خبری فوتبالی

9697