گزارش ویژه/ آسیا روی راند هشتم؛ آرامش و طوفان!

گزارش ویژه/ آسیا روی راند هشتم؛ آرامش و طوفان!

پایگاه خبری فوتبالی- مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا به پایان راند هشتم رسید و حالا فقط 2 هفته دیگر باقی مانده است. 

به گزارش فوتبالی، صعود ایران و کره‌جنوبی از گروه اول به جام جهانی قطعی شده و 3 تیم امارات، لبنان و عراق برای سوم شدن، مسیر سختی پیش رو دارند. در گروه دوم اما همه چیز با تساوی عمان و استرالیا به هم ریخت و کانگوروها، ناگهان امیدهای‌شان برای صعود مستقیم به قطر را تا حدود زیادی از دست دادند. در این گروه، عربستان تنها به 3 امتیاز دیگر برای جشن صعود نیاز دارد و ژاپن هم شانسش برای همراه شدن با عربستان بیشتر از استرالیاست. استرالیا حتی با فرض بردن هر 2 بازی باقیمانده که برابر عربستان و ژاپن است، بازهم باید برای پلی‌آف آماده شود.

* گروه اول: جنگ سوم شدن

  2 غول و 4 حریف متین که به غول‌ها می‌بازند و بین خودشان فقط مساوی می‌کنند. زندگی گروه اول مقدماتی جام جهانی در فاصله 2 راند به پایان بازی‌ها، نقطه‌اش را گذاشت. ایران و کره‌جنوبی با 22 و 20 امتیاز، صعودشان را قطعی کرده‌اند. هر دو تیم یک بازی آسان و یک دوئل کلیدی در ادامه دارند: ایران با لبنان در تهران بازی می‌کند و کره به مصاف امارات می‌رود. کلید این گروه برای رده‌بندی نهایی اما در راند بعدی است که ایران و کره در خاک این کشور به مصاف هم می‌روند تا صدرنشین گروه تعیین شود. 

دیگر اتفاق قطعی گروه، حذف سوریه است که با 2 امتیاز دیگر حتی شانسی برای سوم شدن هم ندارد. امارات 9، لبنان 6 و عراق 5 امتیازی شانس رسیدن به پلی‌آف را دارند. امارات باید با عراق و کره‌جنوبی مصاف بدهد و لبنان 2 بازی با سوریه و ایران دارد. عراق هم باید به مصاف امارات و سوریه برود. امارات یک سناریوی عالی پیش رو دارد: شکست دادن عراق و مساوی شدن رویارویی لبنان و سوریه. در این صورت، سوم شدن امارات قطعی است. در کل تیم فن‌مارویک، شانس بالاتری برای سوم شدن و رسیدن به پلی‌آف دارد و سرنوشتش در دست خودش است.

بازی‌های باقی‌مانده: کره‌جنوبی و ایران؛ عراق و امارات؛ لبنان و سوریه؛ امارات و کره‌جنوبی؛ سوریه و عراق؛ ایران و لبنان

* گروه دوم: جنگ، جنگ، جنگ

  راند هفتم که تمام شد، ایران با 19 امتیاز صعودش را قطعی کرد ولی عربستان 19 امتیازی، هنوز خیلی کار دارد تا حضورش در قطر را مسجل کند. گروه دوم با نتایج راند هشتم به سود عربستان و تا حدودی ژاپن تغییر کرد ولی استرالیا، سرنوشت را در دستان خودش دارد. عربستان 19 امتیازی با بردن چین در هفته بعدی، 22 امتیازی شده و صعودش را به جام جهانی قطعی می‌کند. ژاپن هم با شکست دادن ویتنام در هفته پایانی، 21 امتیازی شده و صعودش را قطعی می‌کند به شرطی که به استرالیا در راند هفتم نبازد یا اگر هم می‌بازد، نتیجه‌ای بدتر از برد دور رفت نگیرد: برد 2 یک سامورایی‌ها. 

استرالیای 15 امتیازی فقط یک راه پیش رو دارد: بردن هر 2 بازی بعدی‌اش که اولی در خانه برابر ژاپن است و دومی و آخری در خانه عربستان. کلید این گروه، عمان بود. تیمی که به عربستان در هر دو بازی رفت و برگشت باخت ولی 3 امتیاز از ژاپن گرفت و در راند هشتم هم جلوی برد استرالیا را گرفت آنهم با گل مساوی‌ای که در دقیقه 90 زد. عمان، چین و ویتنام هیچ شانسی برای سوم شدن و رسیدن به پلی‌آف ندارند. پیش‌بینی اصلی در این گروه، صعود مستقیم عربستان و ژاپن است و سوم شدن استرالیا. 

بازی‌های باقی‌مانده: چین و عربستان؛ ویتنام و عمان؛ استرالیا و ژاپن؛ عربستان و استرالیا؛ ژاپن و ویتنام؛ عمان و چین

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی