پایگاه خبری فوتبالی- آیا روند واگذاری سرخابیها در فرابورس به صورت قانونی انجام خواهد شد؟
به گزارش فوتبالی، حسین قربانزاده، رییس سازمان خصوصیسازی شنبه شب در توییتی نوشت: «طلسم 24 ساله شکست. امروز باشگاههای پرسپولیس و استقلال نزد سازمان بورس ثبت شدند. حرکت به سوی حاکمیت شرکتی مطلوب، شفافیت عملکردی، انضباط مالی و مشارکت مردم و هواداران در این دو باشگاه آغاز شد.»
بر این اساس و همانطور که پیش از این از سوی آن سازمان وعده داده شده بود، این امر تا پایان ماه بهمن محقق شده و باشگاههای پرسپولیس و استقلال در سازمان بورس ثبت شده است. طبق اعلام رسمی سازمان بورس، فاز بعدی آن است که این باشگاهها به عنوان دو شرکت در بازار پایه فرابورس درج نماد شوند.
بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان بورس، علت اینکه استقلال و پرسپولیس باید در بازار پایه درج نماد شوند، این است که دو باشگاه صورتهای مالی شفافی ندارند و جزو شرکتهای سودآور نیستند. همچنین ثبت نزد سازمان به هیچ عنوان به معنی پذیرش شرکت ها در بورس نیست بلکه صرفا قرار است این دو باشگاه با توجه به ریسکهایی که دارند در بازار پایه فرابورس درج نماد شوند.
حذف سرخابیها از لیگ قهرمانان آسیا به دلیل دولتی بودن و داشتن مالکیت مشترک باعث شد تا تلاشهای زیادی برای واگذاری این دوباشگاه طی یک روند قانونی و درست آغاز شود تا جایی که در نماز جمعه هفته گذشته تهران هم به این موضوع اشاره شد و ابوترابی خطیب نماز جمعه تهران روی واگذاری این دو باشگاه به صورت قانونی و درست تاکید ویژهای داشت.
واضح است که دولت باید مالکیت این دو باشگاه را واگذار کند اما این مساله نباید تنها از سر رفع تکلیف انجام شود. اگر تحقیق و بررسی کافی در این زمینه انجام نگیرد، اگر برنامهریزی درستی در کار نباشد، اگر تضمینهای کافی برای اطمینان از شرایط دو باشگاه گرفته نشود، آینده استقلال و پرسپولیس برای همیشه به خطر خواهد افتاد.
خصوصیسازی به روش ضربتی قبلا در باشگاههای مختلف نتایج زیانباری به همراه آورده است. اگر تصور میکنید که به محض خصوصی شدن تمام مشکلات این دو باشگاه حل میشود، کافی است به شرایط باشگاههایی مثل تراکتورسازی و پدیده مشهد نگاه کنید. قبل از آن هم باشگاههایی مثل استیلآذین به دلیل مغایرت شرایط خاص فوتبال ایران با اصول اولیه خصوصیسازی به نابودی کشیده شدند.
مهمترین لازمه برای خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس در درجه اول مهیا شدن سازوکار کامل و بدون نقص درآمدزایی باشگاهها است، یعنی همانطور که این دو باشگاه توانستند پس از تلاش و مرارت زیاد تبلیغات محیطی ورزشگاه آزادی را به دست بیاورند، باید بتوانند درآمد قابل قبولی از مواردی مانند حق پخش تلویزیونی، اسپانسرینگ لباس، فروش پیراهنها و تبلیغات داشته باشند.
7655