پیش‌بینی یک ابر رایانه: منچسترسیتی قهرمان اروپا و بارسلونا قهرمان لالیگا می‌شوند

پیش‌بینی یک ابر رایانه: منچسترسیتی قهرمان اروپا و بارسلونا قهرمان لالیگا می‌شوند

پایگاه خبری فوتبالی - وبسایت "FiveThirtyEight" با کمک یک ابررایانه به پیش بینی قهرمان های لیگ های بزرگ اروپایی و تورنمنت های مختلف پرداخته است.

به گزارش فوتبالی، ابررایانه با استفاده از داده های آماری از وبسایت هایی نظیر اوپتا و ترانسفرمارکت به بررسی شرایط هر تیم پرداخته است و با شبیه سازی 20 هزار حالت مختلف در هر لیگ، قهرمان را پیش بینی کرده است. برای این شبیه سازی از روشی به نام "روش مونته کارلو" استفاده شده است که توسط ریاضیدانان در جنگ جهانی دوم ابداع شده بود.

در لیگ قهرمانان اروپا، منچسترسیتی با 26 درصد به عنوان بخت اصلی قهرمانی معرفی شده است و بایرن مونیخ با 25، پی اس جی با 11، لیورپول با 7، رئال مادرید با 7، ناپولی با 5 ، چلسی با 4 ، پورتو با 3، اینتر با 3 و بنفیکا با دو درصد در رده های بعدی قرار گرفتند.

در لیگ اروپا بارسلونا با 24، آرسنال با 15 ، آژاکس با 9، منچستریونایتد با 8 ، رن با 4، فرایبورگ با 4، سوسیه داد با 4، آیندهوون با 3، بتیس با 3 و سالزبورگ با سه درصد بیشترین شانس را برای قهرمانی دارند.

برای لالیگا شانس بارسلونا با 56 درصد بالاتر از بقیه تخمین زده شده است و رئال مادرید با 41 و اتلتیکو با 2 درصد در رده های بعدی قرار دارند.  

در لیگ انگلیس نیز منچسترسیتی با 73 درصد بیشترین شانس را دارد و ارسنال با 16 ، منچستریونایتد با 3 ، لیورپول با 2 ، تاتنهام با 2، چلسی با 2 و نیوکاسل با یک درصد در رده های بعدی هستند. 

بایرن مونیخ با 89 درصد بیشترین شانس را برای کسب بوندسلیگا دارد و دورتموند با چهار ، فرایبورگ با دو، یونیون برلین با 2 درصد در رده های بعدی هستند. 

در لیگ ایتالیا ناپولی با 61 درصد بیشترین شانس را دارد و اینتر با 13 ، میلان با 12 ، رم با 5، آتالانتا با 5 ، لاتزیو با دو و یوونتوس با یک درصد در رده های بعدی هستند. 

در لیگ فرانسه نیز شانس قهرمانی پی اس جی 91 درصد دانسته شده و رن با 3 ، لانس با 3 و مارسی با یک درصد در رده های بعدی هستند.

4125