خبر خوش برای فوتبال ایران: VAR از فصل آینده در لیگ برتر و حتی لیگ یک!

خبر خوش برای فوتبال ایران: VAR از فصل آینده در لیگ برتر و حتی لیگ یک!

پایگاه خبری فوتبالی- آیا سیستم کمک داور ویدیویی به این فصل می‌رسد؟

به گزارش فوتبالی، چند روز قبل بود که رئیس کمیته داوران فدراسیون اعلام کرد VAR اگر به آخر فصل نرسد، قطعا در فصل آینده در لیگ برتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این موضوع را مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال در برنامه جام ۲۲ شبکه ورزش هم اعلام کرد.

ظاهرا دو روز پیش جلسه‌ای چند ساعته درباره این موضوع در فدراسیون فوتبال تشکیل شد و فدراسیون به دنبال این است که VAR را در سریعترین زمان ممکن به لیگ برتر برساند.

با توجه به اینکه داوران باید دوره آموزشی VAR را استارت بزنند، فدراسیون احتمالا در پایان نیم‌فصل این کلاس‌ها را شروع کند تا داوران برای فصل بعد، کاملا در بعد آموزشی VAR آماده باشند.

قرار است در اولین قدم، چند ورزشگاه اصلی، به سیستم VAR مجهز شود و البته که فدراسیون با هزینه‌ای که باشگاهها خواهند پرداخت ورزشگاه‌ها را به این سیستم تجهیز خواهد کرد. البته باشگاههایی که ورزشگاههای اختصاصی دارند کار راحت‌تری برای نصب وی ای آر دارند.

این وسط باشگاههایی که نتوانند هزینه سیستم VAR را به حساب فدراسیون واریز کنند، طبیعتا شانسی برای استفاده از این تکنولوژی را نخواهند داشت. هزینه نصب کمک داور ویدیویی حدود ۳۰۰ هزار دلار است که در حدود ۱۲ میلیارد تومان خواهد بود و برای برخی باشگاهها به اندازه قیمت یک بازیکن هم نیست. البته چون استقلال و پرسپولیس ورزشگاه آزادی را به عنوان میزبان معرفی کرده‌اند سهم هر باشگاه حدود شش میلیارد تومان خواهد شد.

نکته قابل توجه اینکه قرار است نه تنها سیستم کمک داور ویدیویی در لیگ برتر مورد استفاده قرار گیرد بلکه فدراسیون فوتبال می خواهد از VAR در لیگ یک هم استفاده کند و باشگاههای لیگ یکی که توانایی نصب VAR دارند هم بتوانند ورزشگاههایشان را تجهیز کنند.

اگر سیستم کمک داور ویدیویی به فوتبال ایران بیاید شاهد برقراری عدالت در لیگ برتر و لیگ یک و مطمئنا کاهش با فساد در داوری و بهتر شدن عملکرد داوران و همچنین از بین رفتن شک و شبهه های چینش و عملکرد داوران خواهیم بود. راه اندازی سیستم کمک داور ویدیویی در لیگ یک پر از هیاهو و حاشیه و جنجال شاید بسیار مهم تر از راه اندازی‌اش در لیگ برتر باشد!