تیم منتخب هفته شانزدهم؛ اگر آنها نبودند

تیم منتخب هفته شانزدهم؛ اگر آنها نبودند

پایگاه خبری فوتبالی- سرنوشت هفته شانزدهم را مردانی رقم زدند که اگر نبودند، رقبا با خیال راحت زمین را ترک می‌کردند.

به گزارش فوتبالی، این ستاره‌ها، هفته شانزدهم را به نام خودشان زدند چون با پاس، ضربه و عکس‌العمل‌شان، کفه‌های ترازوی هر بازی، آرایش جدیدی پیدا کرد و به سمت و سوی دیگری، سنگین شد. اگر گل عالیشاه نبود، اگر پاس گل باقری نبود، اگر عیار دفاعی بالای خوش‌کفا نبود، اگر امید نورافکن در ترکیب سپاهان نبود و ...؛ همه این «اگر»ها یعنی این مردان، تعیین‌کننده مسیر حرکت هفته شانزدهم بودند.

* محمدرضا خالدآبادی

 یک نمایش درخشان دیگر از گلر جوانی که ساکت الهامی به فوتبال ایران معرفی کرده است. دبل سیو بی‌نظیر خالدآبادی بود که اجازه نداد هوادار بدون امتیاز، زمین را ترک کند. آنها حالا مدتهاست گل «مفت» نخورده‌اند و خیال‌شان از دروازه، راحت شده است.

ذخیره: نه‌تنها یک دروازه‌بان که حتی در نقش آخرین مدافع هم باید نمره قبولی به آرمان شهدادنژاد داد که در جنگ 6 امتیازی قعر جدول، کلین‌شیت کرد.

* رامین رضاییان

 با این روند، نام او را باید در سمت راست تیم منتخب «حک» کرد و هر بار به گزینه‌ای جز او، فکر نکرد. رضاییان برابر استقلال، این بار عیار بالای دفاعی‌اش را نشان داد. پیمان بابایی، جعفر سلمانی و مهدی قایدی، هرگز موفق به عبور از شماره 9 نشدند.

ذخیره: توپی که احمد موسوی در دقیقه 5+90 از روی خط دروازه بیرون کشید، نساجی را با امتیاز از رفسنجان به خانه برگرداند.

* علیرضا خوش‌کفا

 5 کلین‌شیت پیاپی؛ صحبت درباره ملوان است که کاملا پوست انداخته. و یکی از مهمترین دلایل چنین عملکردی، درخشش خوش‌کفا در قلب خط دفاع است. مدافعی که کمتر پیش آمده، کسی بتواند در نبردهای هوایی، شکستش بدهد.

ذخیره: خط دفاع مس رفسنجان، هر هفته یک نماینده در تیم منتخب دارد و این بار نوبت شاهین توکلی است که حتی وقتی لک هم تسلیم شد، مقاومت کرد و دروازه را نجات داد.

* میثم تهیدست

 جناح راست فولاد با رفت و آمدهای بی‌امان مهدی شیری و اضافه شدن اشکان دژآگه، نقطه قوت فولاد بود ولی میثم تهیدست یکی از آن نمایش‌های بدون اشتباهش را اجرا کرد و سمت چپ صنعت نفت را به آرامش کامل رساند.

ذخیره: یا با شوت‌هایش و یا با پنالتی‌هایش؛ حامد شیری همچنان مرد ویژه نساجی است و ردپایش را در امتیازات این تیم، به جای می‌گذارد.

* فرشید باقری

 پاس گلی که داد، چیزی فراتر از فوتبال ایران بود. باقری بدون اینکه توپ را نگاه کند، یا یک پاس چیپ همه مدافعان نساجی را از جریان بازی خارج کرد و گل تیمش را ساخت. او یک پاس گل دیگر هم، درست به همین شکل داد که با اشتباه کمک داور، پرپر شد.

ذخیره: در غیاب آبشک مصدوم، نکونام تصمیم گرفت از جوانی به نام محمدرضا غبیشاوی استفاده کند و او هم به خوبی، جواب اعتماد سرمربی فولاد را داد.

* امید عالیشاه

 بالاخره بعد از مدتها، سرش! به گلزنی باز شد و این کمترین پاداش برای امید عالیشاه بود که هرگاه پرسپولیس به او نیاز داشته، درخشیده است. عالیشاه شاید کمتر بازی کند ولی چه کسی می‌تواند منکر تاثیرگذاری‌اش شود؟

ذخیره: تبریز به بازیکنان عراقی می‌سازد. صفا هادی این چند هفته، در مرکز زمین درخشیده است. او برابر گل‌گهر، بدشانس بود که گل نزد.

* محمد قاسمی‌نژاد

 فولاد حالا با دیدن نمایش‌هایش در پیراهن مس، قطعا حسرت از دست دادنش را می‌خورد. قاسمی‌نژاد در فینال قعرنشینان، موتور گلسازی مس بود و یک لحظه هم اجازه نداد سمت چپ مس، نفس راحت بکشد و استراحت کند.

ذخیره: یک لیدر همه‌کاره یعنی صادق بارانی در مرکز زمین ملوان. هافبکی که حالا بیشتر از هر وقت دیگری، از مغزش برای بازیسازی و ارسال پاس نهایی سود می‌برد.

* امید نورافکن

 در تمام دقایق بازی سپاهان و استقلال، یک نفر در همه قاب‌های تصاویر تلویزیونی حضور داشت: امید نورافکن. گل فوق‌العاده‌ای زد، ضربه سری دیدنی به زیر طاق دروازه مهمان کوباند، در آخرین دقیقه نیمه اول، پاس کلیدی‌اش را داد و از سوت تا سوت، جنگید.

ذخیره: اولین ضربه سروش رفیعی به توپ، تبدیل شد به پاس تنها گل بازی. او البته یک پاس طلایی دیگر هم داد که هدر رفت.

* رضا شکاری

 در گل‌گهر و زیرنظر امیر قلعه‌نویی، تبدیل به یک ستاره کامل شده. مرد آزادی که هر جای زمین بخواهد، می‌رود. دروازه تراکتور روی شوت او برای دومین بار باز شد و البته شکاری با کمی دقت بیشتر، به سمت هت‌تریک هم می‌رفت.

ذخیره: یکی از معدود باتجربه‌های ملوان، مهدی مومنی است و دارد از این امتیاز به بهترین شکل استفاده می‌کند: گل 3 امتیازی به نفت و پاس گل 3 امتیازی برابر پیکان.

* عارف رستمی

 مرد ویژه نبرد مرگ و زندگی بین مس و نفت در کرمان، بود. رستمی گل اول را خیلی زود زد تا آرامش را به تیمش هدیه کند. گل دومش را هم 5 دقیقه به پایان زد تا خیال تیمش از بردن این جدال 6 امتیازی، کاملا راحت شود.

ذخیره: هم در سمت راست و هم در سمت چپ؛ فرشاد احمدزاده یک نمایش کامل دیگر در ترکیب سپاهان داشت و استقلال را به معنای واقعی کلمه، اذیت کرد.

* شهریار مغانلو

 6 نبرد یک در برابر یک با سیاوش یزدانی داشت. 2 بار مغلوب شد و در 4 مرتبه دیگر از مدافع استقلال، خطا گرفت. یکی از این خطاها منجر به سوپرگل نورافکن شد و خطای دیگر هم، ضربه پنالتی دقیقه آخر بود. از این تاثیرگذارتر؟

ذخیره: یک گل، یک پاس کلیدی با سر و جنگندگی تمام‌نشدنی؛ ارسلان مطهری اگر قبول می‌کرد اول فصل جدا شود، چه بلایی بر سر استقلال و ساپینتو می‌آمد؟

* تیم هفته: سپاهان

 بردن استقلال هیچگاه، آسان نبوده و سپاهان برای رسیدن به این 3 امتیاز، مجبور شد همه انرژی‌اش را خرج کند. آنها از دقیقه 7 که به تیر زدند تا پنالتی دقیقه 2+90، کمتر دقایقی را برابر مهمان، منفعل گذرانده و تیم برتر زمین نبودند.

ذخیره: طبق معمول، پرسپولیس از آب گل‌آلود شکست استقلال و توقف گل‌گهر، ماهی گرفت و جایگاهش در صدر جدول را محکم‌تر کرد.

* سرمربی هفته: ژوزه مورایس

 وقتی در نیمه اول، استراتژی استقلال برای بستن کناره‌های زمین را دید، ترفند جدیدش را رو کرد: استفاده از حرکات ترکیبی برای دور زدن که روی گل دوم به خوبی خودش را نشان داد. مورایس اگر همیشه مثل بازی با استقلال، متفکر باشد جام در اصفهان روی دست می‌رود.

ذخیره: برخلاف همیشه، این بار یحیی گل‌محمدی تصمیم گرفت بهانه نداشتن را نگیرد. به همین دلیل، فقدان مهاجم با استفاده از ضربات ایستگاهی، پوشش داده شد.

* بازیکن هفته: امید نورافکن

 سالها قبل، علیرضا منصوریان درباره‌اش گفته بود هر جای زمین که خواستید به نورافکن بازی بدهید، او همیشه خوب است. حالا نورافکن در سپاهان، مدافع چپ نیست ولی همه جای زمین هست و طوری بازی می‌کند که تبدیل شده به حسرت همه تیم‌های فوتبال ایران.

ذخیره: از روزهای حضور در لیگ یک، عارف رستمی مهاجمی برای گلزنی در بازیهای حساس بود و هنوز هم هست. مس با دبل او، نفت را بیشتر از قبل به سقوط هل داد و خودش را امیدوار نگه داشت. 

9098