گزارش ویژه/ استقلال چطور در پرونده کاوه رضایی پیروز شد؟

گزارش ویژه/ استقلال چطور در پرونده کاوه رضایی پیروز شد؟

پایگاه خبری فوتبالی- خبر کوتاه و البته مهم بود. استقلال در پرونده کاوه رضایی غرامت نمی دهد.

به گزارش فوتبالی، در واقع باشگاه استقلال نباید نگران رای کمیته وضعیت درباره کاوه رضایی باشد چون علیرغم منتفی شدن بازگشت این بازیکن به استقلال، قرار به پرداخت غرامت به مهاجم سابق تراکتور از طرف باشگاه استقلال نیست.

ظاهرا تیم حقوقی باشگاه استقلال تفاهم‌نامه‌ای که در دوران مدیریت آجورلو، بین او و کاوه رضایی بسته شده بود  را رد کرد چرا که در تفاهم‌نامه، به صورت مکرر از کلمه قرضی استفاده شده و نماینده حقوقی باشگاه استقلال معتقد بود که عملا چون انتقال قرضی تحقق نیافته، پس این تفاهم‌نامه هرگز وارد مرحله اجرایی نشده چرا که اگر قرار بر اجرای تفاهم‌نامه بود، باید قرارداد کاوه رضایی با استقلال در سازمان لیگ ثبت و سپس این بازیکن به صورت قرضی راهی تراکتور می‌شد. هر چند در خبرهایی که آن زمان از داخل باشگاه منتشر می شد، گفته می شد رضایی به صورت قرضی به تراکتور رفته است! بعدها کلمه قرضی جایش را به تفاهم سه جانبه استقلال و تراکتور و رضایی و بعد دو جانبه استقلال و رضایی داد!

طبق قرارداد 30 میلیاردی! که کاوه رضایی با استقلال در ابتدای فصل منعقد کرده، مدیران این تیم می‌بایست شرایط را برای حضور او در نیم فصل دوم فراهم می کردند و در صورتی که آبی ها نمی توانستند به تعهد خود عمل کنند باید 20 میلیارد تومان به رضایی غرامت بدهند. البته کاوه در صورت بازگشت به استقلال در نیم‌فصف ، می‌توانست کل قرارداد 30 میلیاردی‎‌اش را از این تیم بگیرد.

مدیران وقت استقلال در حالی با رضایی به چنین توافقی رسیدند که قرارداد رضایی با استقلال به عنوان بازیکن این تیم اصلا در سازمان لیگ ثبت نشده که بتواند یک انتقال قرضی صورت بگیرد!

تا اینجا می‌توان گفت یکی از مهم ترین مواردی که می‌توانست باعث محکومیت استقلال شود، با استناد به ماده ۱۹ آیین نامه نقل و انتقالات(حداقل زمان یک قرارداد یک فصل است) رد می شود. زیرا کاوه به جز تراکتور قراردادی با تیم دیگری ندارد که در سازمان لیگ ثبت شده باشد و در نتیجه او بازیکن تراکتور است. اما استدلال تیم حقوقی استقلال با تکیه به دو شرطی که برای انتقال رضایی به استقلال در قرارداد او وجود داشت، برای کاوه به معنای تیر خلاص بود.

یکی از این دو شرط اعلام آمادگی کاوه برای بازگشت به استقلال تا حداکثر پنج روز پیش از پایان نقل و انتقالات بود و دیگری اینکه رضایی باید تا حداکثر 48 ساعت بعد از پایان نقل و انتقالات نیم‌فصل به استقلال پیوسته باشد و برای حضور در تمرینات اعلام آمادگی کند که هیچ کدام از این دو شرط هم محقق نشده است.

همچنین طبق اطلاعاتی که به خبرنگار فوتبالی رسیده، رضایی در ساعت 23:36 دقیقه از آخرین روز نقل و انتقالات با ارسال  ایمیل به باشگاه استقلال، برای حضور در این تیم اعلام آمادگی کرده که دیگر برای نهایی شدن این انتقال خیلی دیر شده بود، چرا که کاوه باید این کار را پنج روز قبل از پایان نقل و انتقالات انجام میداد، نه 25 دقیقه به پایان نقل و انتقالات زمستانی.

رضایی حتی در فسخ با تراکتور هم شانس نیاورد و علیرغم اینکه گفته می‌شد او می‌تواند قراردادش را در نیم‌فصل با تراکتور به صورت یک طرفه فسخ کند، مشخص شد که او تنها می‌تواند برای خروج از تراکتور درخواست فسخ دهد و در تفاهم‌نامه عجیب بین مدیران قبلی استقلال با این بازیکن، هیچ اشاره‌ای به این موضوع نشده که در صورت عدم موافقت تراکتور چه اتفاقی رخ خواهد داد تا دست کاوه حتی مقابل تیم تبریزی هم در پوست گردو بماند! 

حالا باید دید کاوه رضایی و وکلای او که امید زیادی به پیروزی در کمیته استیناف دارند آیا می‌توانند ورق را به نفع کاوه برگردانند یا نه.

شنیده شده کاوه می‌خواهد قبل از جلسه استیناف یک توافق با استقلال انجام دهد که منافع استقلال حفظ شود. از این جهت دیگر نیازی به حضور تیم حقوقی استقلال نخواهد بود و این بار تراکتور به تنهایی با وکلای کاوه روبرو می شود. گرچه برآوردهای حقوقی نشان می دهد شاید دیگر برای کاوه دیر شده باشد چون ایرادات وارده و لوایح در پرونده موجود است و کار برای برگرداندن رای بسیار سخت خواهد بود.

۷۷۶۸