ده نکته از بازی پرسپولیس - هوادار در آزادی/ عصر یخبندان

ده نکته از بازی پرسپولیس - هوادار در آزادی/ عصر یخبندان

پایگاه خبری فوتبالی- یک: غروب سی ام دیماه وقتی داور سوت پایان بازی پرسپولیس - ذوب را زد ، جدول به این شکل بود: پرسپولیس ۳۵ امتیاز، سپاهان ۳۰ امتیاز و استقلال ۲۷ امتیاز. اکثرا شانس قهرمانی پرسپولیس را در پایان هفته شانزدهم لیگ برتر بیشتر از سپاهان و استقلال می‌دانستند اما امروز شرایط جور دیگری شده است. قبل از بازی سپاهان - ذوب، هر سه مدعی ۳۹ امتیازی هستند البته سپاهان با یک بازی کمتر. خواستیم بگوییم که فوتبال همین قدر جذاب و غیرقابل پیش بینی است.

دو: پرسپولیس چه در دوران چهار ساله برانکو و چه در سه سال حضور یحیی خیلی عادت به ناکامی نداشته و برای همین، واکنش‌ها بعد از باخت وارد فضای احساسی می‌شود. داستان این است که آنها در این سالها کم باخته‌اند‌ و وقتی در این شرایط قرار می‌گیرند مدام به دنبال عوامل بیرونی هستند.

سه: از ساکت الهامی بگوییم، کسی که امسال تغییر رویه داده و با آرامش و تمرکز بیشتری تیمش را هدایت می کند و آثار رشد تاکتیکی را می‌توان در نوع فوتبال هوادار به وضوح دید. آنها بی‌هراس از نام پرسپولیس صرف نظر از نتیجه، فوتبالی منطقی و با برنامه را پیاده کردند. هوادار حالا برای هر تیمی چه بزرگ و چه متوسط و چه کوچک، می‌تواند خطرناک باشد.

چهار: در سه هفته گذشته وقت و انرژی یحیی و کادرش به جای حل مشکلات تاکتیکی معطوف به مصاحبه و جدال با دشمن فرضی شد. این کار باعث شد تا قند در دل استقلال و سپاهان آب شود. این عدم تمرکز از کادرفنی و مدیریت به بازیکنان و سپس سکوها منتقل شد تا نتیجه آن از دست رفتن صدرنشینی و از بین رفتن فاصله امتیازی و گلوله برف خوردن بازیکنان پرسپولیس از سوی هواداران قرمز شود. نفس استقلال به پشت گردن پرسپولیس رسید و سپاهان به دنبال کندن از دو غول تهرانی است.

پنج: هر چند گل هوادار در شرایطی به ثمر رسید که کاملا قبل از آن به روی محمد عمری خطا شده بود اما اشتباه فرشاد فرجی به مهاجم هوادار فرصت تک به تک شدن داد و این نکته را هم نباید فراموش کرد که کادر فنی پرسپولیس در طول نود دقیقه از خلق موقعیت عاجز بود. راحت بگوییم دست پرسپولیس را خوانده‌اند و با بستن کناره‌ها و وینگرهای این تیم زهر آنها گرفته می‌شود.

شش: به افت فنی ستاره‌های پرسپولیس اشاره کنیم که مدتهاست از شرایط آرمانی فاصله گرفته‌اند، مهدی ترابی، وحید امیری ، سعید صادقی و سروش رفیعی در فرم خوبی به سر نمی‌برند. این نشان می‌دهد یا پرسپولیس خوب تمرین نمی‌کند یا تمرکز کافی را ندارد و ذهنش جای دیگری مشغول است.

هفت: مسعود شجاعی در ۳۸ سالگی ستاره هوادار در سرمای آزادی بود. هافبکی که هر وقت روی فرم مطلوب باشد و به قول معروف بازی اش بگیرد مثل کلید درها را باز می‌کند. این بهترین نمایش شجاعی در سالهای اخیر بود. 

هشت: در طول چهار هفته گذشته علاوه بر نمایش خوب تیم استقلال باید به نقش مربیان استقلالی لیگ هم در کشیدن ترمز پرسپولیس اشاره کنیم. نکونام ، رحمتی و ساکت الهامی با کادر استقلالی‌اش هشت امتیاز فاصله سرخابی‌ها را پاک کردند تا استرس را به اردوی پرسپولیس ببرند.

نه: واکنش هواداران پرسپولیس به نتیجه بازی طبیعی بود، می‌توانید هوادار احساسی باشید و زمین و زمان و داور و فدراسیون و سازمان لیگ را مقصر بدانید و گلوله برف پرتاب کنید و می‌توانید هواداری منطقی باشید و ضعفهای فنی پرسپولیس را ببینید. انتخاب با خود شما هوادار پرسپولیس است.

ده: بازی بعدی پرسپولیس در جام حذفی مقابل سپاهان آماده و سرحال این روزها در جام حذفی است. اعتراض یحیی به برگزاری بازی سپاهان زنیت منطقی است . برگزاری این بازی در دل لیگ هیچ توجیهی ندارد اما حالا که قرار است به هر دلیلی این بازی برگزار شود پرسپولیس چاره ای جز شکست و حذف سپاهان در بازی سوم اسفند ندارد. برای گرفتن سهمیه آسیا پرسپولیس حتما باید جام بیاورد تا عصر یخبندان آزادی را به فراموشی بسپارد. برای این تیم هنوز هیچ چیزی تمام نشده است.

پی‌نوشت: وقتی در ابتدای بازی داور به لباس بیرانوند و یحیی گیر می‌دهد یعنی جلسه قبل از بازی حکم یک دورهمی را داشته است. آقای پیروانی و آقای ناظر بازی مسئول این بی‌نظمی شما هستید.

گزارش از پیمان خنافری/ پایگاه خبری فوتبالی