بررسی سهمیه‌های ایران در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا؛ اگر استقلال و پرسپولیس حذف نشوند!

بررسی سهمیه‌های ایران در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا؛ اگر استقلال و پرسپولیس حذف نشوند!

پایگاه خبری فوتبالی- تکلیف نمایندگان ایران در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا چه خواهد شد؟

به گزارش فوتبالی، همین اول بگوییم که این گزارش با این فرض نوشته شده که استقلال و پرسپولیس مشکلی برای حضور در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا نخواهند داشت.

حدود یکماه قبل بود که اعلام شد سهمیه ایران در فصل جدید ACL، 3+1 خواهد بود و چهار تیم ایرانی می‌توانند در آسیا مقابل رقبایشان قرار بگیرند. در واقع سه تیم سهمیه قطعی و یک تیم هم سهمیه پلی آف خواهند داشت.

با توجه به اینکه بر اساس تصمیم هیات رییسه فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ، نمایندگان در فصل جدید لیگ قهرمانان، از بین قهرمان‌های فصل گذشته و این فصل جام حذفی انتخاب می‌شوند، حضور استقلال و نساجی( با فرض حذف نشدن استقلال) در فصل جدید این تورنمنت قطعی است و تکلیف دو تیم دیگر هم طی روزهای آینده مشخص خواهد شد.

اشاره به دو نکته پیش از خواندن این گزارش ضروری است:

دلیل حضور قهرمان جام حذفی در مرحله پلی‌اف، تعداد بازیهای کمتر جام حذفی در قیاس با لیگ برتر است ضمن آنکه هیچ سهمیه‌ای به تیم بازنده در فینال تعلق نخواهد گرفت چرا که در جام حذفی، تنها قهرمان مهم است و تیم بازنده در فینال حذف شده و بی مقام محسوب می شود.

مورد بعدی اینکه تراکتور که چهارمی‌اش در لیگ قطعی شده، تنها در صورتی مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را پیدا خواهد کرد که اولا کنفدراسیون فوتبال آسیا، استقلال یا پرسپولیس و یا هر دو را کنار بگذارد و ثانیا باشگاه تبریزی بتوانند مجوز حرفه‌ای را بگیرد. اگر خبری از مجوز حرفه‌ای تراکتور نباشد، با فرض حذف استقلال، سهمیه آبی‌ها به تیمی خواهد رسید که جدا از داشتن مجوز حرفه‌ای، جزو 8 تیم بالای جدول باشد. در واقع طبق جدول کنونی لیگ برتر، علاوه بر تراکتور، تیمهای گل گهر، مس رفسنجان، گل گهر، آلومینیوم و فولاد خوزستان هم اگر مجوز حرفه‌ای گرفته باشند با فرض حذف یک یا دو تیم شانس دارند که به عنوان نماینده فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا معرفی شوند.

البته که مدل ورود تیمهای ایرانی به ACL حالات مختلفی دارد که بررسی آنها سوژه این گزارش است:

یک: در صورتی که پرسپولیس دبل کند و قهرمان لیگ و جام حذفی شود، این تیم به همراه استقلال و نساجی، وارد مرحله گروهی خواهد شد و سپاهان به عنوان تیم دوم لیگ، از طریق پلی‌اف، شانسش برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا امتحان خواهد کرد.

دو: با فرض قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر و استقلال در جام حذفی، شاهد تکرار سناریوی چند خط بالاتر هستیم و به جز سپاهان، سه تیم دیگر، به صورت مستقیم، وارد مرحله گروهی خواهند شد.

سه: قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر و قهرمانی نساجی در جام حذفی، فرقی در نحوه حضور نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا نخواهد داشت. پرسپولیس، استقلال، نساجی به صورت مستقیم و سپاهان به صورت سهمیه پلی آف وارد رقابتها خواهند شد.

چهار: قهرمانی پرسپولیس در لیگ و قهرمانی هوادار در جام حذفی، ماجرا را متفاوت خواهد کرد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، سپاهان جایی در لیگ قهرمانان آسیا نخواهد داشت و هوادار در کنار استقلال و پرسپولیس، سهمیه مستقیم می‌گیرند و نساجی راهی پلی‌اف خواهد شد. دلیل اینکه سهمیه مستقیم به هوادار تعلق خواهد گرفت، قهرمانی این تیم در فصل جدید جام حذفی است. رقابتهای فصل جدید ارزش بیشتری نسبت به فصل گذشته دارد.

پنج: قهرمانی سپاهان در لیگ برتر و قهرمانی پرسپولیس در جام حذفی، این دو تیم به همراه استقلال را راهی مرحله گروهی فصل آینده لیگ قهرمانان خواهد کرد و نساجی به پلی‌اف می‌رود.

شش: اگر قهرمانی سپاهان در لیگ برتر، با قهرمانی استقلال در جام حذفی همراه شود، این دو تیم به همراه نساجی، صاحب سه سهمیه ثابت می‌شوند و پرسپولیس به پلی‌اف می‌رود.

هفت: مورد هفتم تفاوت چندانی با مورد ششم ندارد و اگر سپاهان قهرمان لیگ برتر شود و به جای استقلال، نساجی را قهرمان جام حذفی فرض کنیم سهمیه ایران، به مانند مورد ششم خواهد بود و تیمهای سپاهان، استقلال، نساجی سهمیه مستقیم می گیرند و پرسپولیس به پلی آف لیگ قهرمانان آسیا خواهد رفت.

هشت: در یک صورت احتمال حذف پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا وجود خواهد داشت. اگر این تیم قهرمان لیگ برتر نشود و در جام حذفی هم هوادار قهرمان شود، سپاهان به همراه استقلال و هوادار، به صورت مستقیم راهی ACL خواهند شد و نساجی، سهمیه چهارم ایران خواهد بود.

1984