گزارش فنی/ ثبات نیمکت و استقلال؛ دو خط موازی

گزارش فنی/ ثبات نیمکت و استقلال؛ دو خط موازی

پایگاه خبری فوتبالی- نرسیدن دو خط موازی به هم، قانونی در ریاضی است که نیاز به اثبات خاصی ندارد. 

به گزارش فوتبالی، تطبیق این قانون و معادل‌سازی‌اش در فوتبال ایران، ثبات روی نیمکت استقلال است. نیمکتی که به دلایل مختلف، با نفر اول کادر فنی آبی‌ها، سالهاست به مشکل خورده و حضور یک سرمربی برای 3 نیم‌فصل را تبدیل به آرزویی محال کرده است.

 بعد از قهرمانی استقلال با امیر قلعه‌نویی در لیگ دوازدهم و سونامی نتایج ضعیف او در 2 فصل بعدی، آبی‌ها دیگر رنگ ثبات را ندیدند.

* لیگ 15

 پرویز مظلومی بعد از 3 فصل به نیمکت استقلال برگشت ولی این بار برخلاف دفعه اول، فقط یک فصل دوام آورد.

* لیگ 16

علیرضا منصوریان جانشین مظلومی شد تا بعد از نفت، استقلال را هدایت کند. او خیلی زود داشت به پایان حضورش نزدیک می‌شد ولی درنهایت روی نیمکت دوام آورد.

* لیگ 17

ناقوس مرگ در پایان هفته هفتم برای منصوریان به صدا درآمد. بازی هفته هشتم را استقلال با زوج مک درموت از بالا! و صالح مصطفوی از کنار خط، سپری کرد تا نوبت به وینفرد شفر برسد.

* لیگ 18

عمر شفر به آغاز لیگ رسید ولی برای پایان دادن، یاری‌اش نکرد. پیرمرد آلمانی بعد از 49 بار نشستن روی نیمکت استقلال در لیگ (22 بازی در لیگ 17 و 27 بازی در لیگ 18)، جایش را به فرهاد مجیدی داد.

* لیگ 19

این فصل با آندره‌آ استراماچونی شروع شد. مرد ایتالیایی در پایان هفته سیزدهم، تیمش را به صدر رساند و 24 ساعت بعد برای همیشه، ایران را ترک کرد. سپس نوبت به خردجمعی! رسید تا استقلال برای 3 بازی زیرنظر دکتر ستوده، وریا غفوری و صالح مصطفوی، سر و شکل بگیرد. در 14 بازی پایانی دوباره فرهاد مجیدی روی نیمکت نشست.

* لیگ 20

این بار فصل با محمود فکری و کمک‌های تمام استقلالی‌اش، استارت خورد ولی این مجموعه تا پایان هفته شانزدهم، بیشتر دوام نیاورد. برای سومین بار، فرهاد مجیدی به استقلال برگشت و درست مانند فصل قبل در 14 بازی پایانی، سرمربی شد.

* لیگ 21

 بعد از 4 فصل، استقلال فصل را با همان سرمربی‌ای به پایان رساند که شروع کرده بود. و ثمره این ثبات نصفه و نیمه، رونمایی از تاریخی‌ترین قهرمان لیگ برتر بود.

* لیگ 22

این بار مجیدی رفت و ساپینتوی پرتغالی آمد. او تا پایان فصل دوام آورد ولی رفتنی شد تا بازهم ثبات، از استقلال روی بگرداند.

* نتیجه‌گیری

بدون احتساب مربیان موقت، استقلال در 8 فصل اخیر این نفرات را روی نیمکتش دیده: مظلومی، منصوریان، شفر، مجیدی (در 4 مقطع)، استراماچونی، فکری و ساپینتو. این یعنی عمر مفید مربیگری و حضور روی نیمکت استقلال 34 بازی است. با حذف مجیدی (که 61 بازی از 240 بازی استقلال در 8 فصل اخیر، زیرنظر او بوده)، عمر مربیگری آبی‌ها به کمتر از 30 بازی یعنی یک فصل می‌رسد. 

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی