تولد چهره‌ای که از هواداران استقلال لقب سلطان دریافت کرد

تولد چهره‌ای که از هواداران استقلال لقب سلطان دریافت کرد

پایگاه خبری فوتبالی- یکی از برترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران امروز ۷۷ ساله شد.

به گزارش فوتبالی، علی جباری هافبکی بود که به اندازه مهاجمان هم عصر خود گل می‌زد و با گل‌های متعدد خود که شمارش به بیش از صد گل می‌رسد عنوان گلزن‌ترین هافبک تاریخ فوتبال ایران را از آن خود کرده است. جباری حتی در یک نظرسنجی رسمی از سوی فیفا در صف ۵۰ هافبک تاریخ فوتبال دنیا قرار گرفته است. 

او پس از اینکه در مسابقات محلی با پیراهن پهلوان‌پور خوش درخشید به یکباره به پیشنهاد رسول مددنوعی به راه آهن پیوست و سه سال فوق‌العاده را در این تیم گذراند. 

جباری در سال ۱۳۴۴ به تاج پیوست تا دوران باشکوه و سراسر از افتخارش را در این تیم آغاز کند. وی به قدری در پیراهن آبی‌رنگ تاج خوش درخشید که از هواداران این تیم لقب "سلطان" را هدیه گرفت.

در مقطعی که رایکوف هدایت آبی‌ها را بر عهده داشت این مربی یوگوسلاو بازوبند کاپیتانی را به بازیکن شماره 8 تیمش داد تا اینگونه قدرت رهبری جباری در زمین مسابقه نمایان شود.

گفته می‌شود پیراهن علی جباری با دیگر نفرات متفاوت بوده است؛ گویا برای او پیراهن‌هایی می‌دوختند که رنگ بازویش متفاوت باشد تا دیگر لازم نباشد بازوبند کاپیتانی بر بازو ببندد. 

علی جباری به طور کلی در دوران بازیگری‌اش به افتخارات مهمی دست یافت؛ او در طول حضور ۱۰ ساله‌اش در تیم تاج، ۸۹ بار برای این تیم گلزنی کرد و تا سال‌های سال برترین گلزن تاریخ باشگاه بود. رکوردی که سالهای زیادی زمان برد تا توسط آرش برهانی شکسته شود.

جباری در دربی‌ها هم آمار ویژه‌ای دارد؛ در ۱۷ دربی مختلف به میدان رفته که در یازده‌تای آن کاپیتان بوده و از این حیث رکورددار دربی‌هاست. همچنین او ۵ بار در دربی گل زده که در کنار غلامحسین مظلومی رکورددار تاج در حیث گلزنی در دربی‌هاست. 

رکورد ویژه در تیم ملی

اوج کار علی جباری در پیراهن تیم ملی به جام ملت‌های آسیای ۱۹۷۲ باز می‌گردد جایی که او در طی ۱۰ دقیقه سه گل به تایلند زد تا علاوه بر اینکه مانع از شکست ایران در برابر این تیم شود سریع‌ترین هت‌تریک تاریخ جام ملت‌های آسیا را هم از آن خود کند. او در فینال این رقابت‌ها هم زننده یکی از دو گل ایران به کره جنوبی بود و نقش پررنگی در دومین قهرمانی پیاپی ایران در جام ملت‌های آسیا داشت.

جباری سرانجام بعد از انجام ۳۷ مسابقه و به ثمر رساندن ۱۳ گل  پس از پیروزی ایران در برابر اسرائیل در دیدار نهایی رقابت‌های بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران برای همیشه از بازی‌های تیم ملی خداحافظی کرد. 

افتخارات در استقلال

قهرمانی در مسابقات جام منطقه‌ای، جام تخت جمشید و جام باشگاه‌های آسیا مهمترین افتخارات جباری در استقلال است.علی جباری تنها یک سال بعد از خداحافظی از بازی‌های ملی از تاج هم خداحافظی کرد تا به حضور یک دهه‌ای‌اش در این تیم پایان دهد.

گزارش از جواد حامدنیا/ پایگاه خبری فوتبالی

۹۰۹۸