مغز متفکرهای لیگ عربستان؛ نگاهی به مربیان چهار تیم بزرگ عربستانی

مغز متفکرهای لیگ عربستان؛ نگاهی به مربیان چهار تیم بزرگ عربستانی

پایگاه خبری فوتبالی - دولت عربستان در این تابستان تصمیم گرفت که روی تقویت چهار باشگاه بزرگ این کشور سرمایه گذاری کند: النصر، الهلال، الاتحاد و الاهلی. به همین خاطر این باشگاه ها ستارگان سرشناس فوتبال اروپا و البته برخی از سرشناس ترین مربیان دنیا را به خدمت گرفتند.

به گزارش فوتبالی، عربستانی ها جدا از ستارگان فوتبال می دانستند که باید روی  مربیان سرمایه گذاری کنند. الاهلی پس از استخدام محرز و فیرمینو اعلام کرد که ماتیاس یایسله هدایت این تیم را به عهده گرفته است، یک مربی جوان آلمانی که در کارخانه ردبول رشد کرده است. در حقیقت حالا هر چهار باشگاه دولتی عربستان صاحب معمارهای پروژه های پرستاره خود شدند.

النصر هدایت خود را به لوئیز کاسترو مربی 61 ساله پرتغالی سپرد که بوتافوگو در برزیل را ترک کرد تا چالش خود را در عربستان آغاز کند. او در تیم های پورتو، ریو آوه و ویتوریا گیمارش در پرتغال، شاختار دونتسک در اوکراین و الدحیل در قطر فعالیت کرده بود. سیستم محبوب او 1-3-2-4 است که بروزوویچ و فوفانا زوج هافبک دفاعی او را تشکیل خواهند داد،  تالیسکا، پیتی مارتینز و مانه (در صورت نهایی شدن انتقالش) جلوتر از آنها و پشت سر کریستیانو رونالدو قرار می گیرند. 

ژرژ ژسوس هدایت الهلال را برای دومین بار به عهده گرفته است. وی در فصل 18-2017 نیز با این تیم فاتح سوپرجام عربستان شد. او در تیم هایی نظیر براگا، بنفیکا، اسپورتینگ لیسبون، فلامینگو و فنرباغچه فعالیت کرده است. او همیشه از سیستم 2-3-1-4 استفاده می کند که نوس در پست هافبک دفاعی خواهد بود، میلینکوویچ ساویچ جلوتر از او بازی می کند و الفرج و مالکوم (یا کاریو) در دو جناح قرار می گیرند که البته میتروویچ (که انتقالش در روزهای آینده نهایی می شود) به آنها اضافه می شود. مارگا نیز در خط حمله قرار می گیرد.

الاتحاد مدافع عنوان قهرمانی عربستان هم هدایت خود را به عهده نونو اسپیریتو سانتو سپرده است. او در فصل گذشته هدایت تیم عربستانی را به عهده گرفت و تجربه حضور در والنسیا، پورتو، ولورهمپتون و تاتنهام را در کارنامه اش دارد.  او از سیستم 2-4-4 استفاده می کند که بنزما و عبدالرزاق حمدالله خط حمله این تیم را تشکیل می دهند. ژوتا و رومارینیو در دو جناح خط حمله قرار می گیرند و کانته در کنار حمد خط دفاعی را تشکیل می دهند. فابینیو نیز احتمالا در پست دفاع میانی مورد استفاده قرار می گیرد. 

ماتیاس یایسل هم هدایت الاهلی را به عهده گرفته است. این مربی 35 ساله آلمانی تا کنون در رده های پایه لایپزیش و سالزبورگ کار کرده است و  سیستم محبوبش 2-1-3-4 است که فیرمینو، محرز، بودبوز را در خط حمله در اختیار دارد. آنها در نظر دارند که الن سن ماکسیمین را هم به خدمت بگیرند.

البته تیم های غیردولتی عربستان هم تابستان شلوغی را داشتند. الاتفاق به طور مثال استیون جرارد را استخدام کرد که تا کنون موسی دمبله و جردن هندرسون به این تیم اضافه شده اند.  اسلاون بیلیچ نیز در تیم الفتح حضور دارد که اخیرا جیسون دنیار را برای خط دفاعی خریده اند و کریستین تیو نیز در این تیم حضور دارد. 

4125