اشتباه مدیران سابق استقلال؛ انتظارِ «درآمد» از قراردادی که وجود نداشت!

اشتباه مدیران سابق استقلال؛ انتظارِ «درآمد» از قراردادی که وجود نداشت!

پایگاه خبری فوتبالی – سندی که اخیرا منتشر شده ثابت می‌کند مدیران پیشین این باشگاه درباره اسپانسر اطلاعات نادرستی به هواداران استقلال داده‌اند. 

به گزارش فوتبالی این سند تازه نشان می‌دهد باشگاه استقلال از آبان سال گذشته هیچ قراردادی با اسپانسرش نداشته! اما دو مدیر باشگاه استقلال که قبل از علی خطیر مدیریت این باشگاه را بر عهده داشتند بارها و بارها از این که همراه اول بابت اسپانسرینگ پولی نمی‌دهد گلایه کرده بودند.

 این اتفاق بارها و بارها و در زمان مدیریت علی فتح‌الله‌زاده و حجت کریمی رخ داد. به عنوان مثال روز 8 خرداد 1402 رسانه باشگاه خبری با این مضمون منتشر کرد: «شرکت همراه اول، برای قرارداد اسپانسری تبلیغات فصل گذشته (لیگ بیست‌ودوم) هنوز هیچ پولی به باشگاه استقلال پرداخت نکرده است. هرچند از ابتدای فصل به دلایل متعدد مدیریتی و تغییرات مدیران باشگاه، انعقاد این قرارداد به تأخیر افتاد، اما باشگاه استقلال از ابتدای فصل تبلیغات این شرکت را انجام داد، که نهایتاً قرارداد هم در روزهای اخیر به ‌صورت رسمی بین باشگاه و همراه اول منعقد شد، با این حال اخبار رسیده حاکی از عدم موافقت برخی اعضای هیات مدیره شرکت همراه اول با پرداخت پول به باشگاه استقلال است. این اتفاق یک بار دیگر در روزهای پایانی سال اتفاق افتاد و گویا داستان این بدقولی‌ها ادامه دارد. روشن است که این مسئله می‌تواند اثر مستقیمی روی عملکرد تیم استقلال و طبیعتاً هواداران میلیونی‌اش داشته باشد. امیدواریم هرچه سریع‌تر این موضوع با وفای به عهد، ختم به خیر شود.» 

انتشار مداوم چنین خبرهایی باعث شده بود تعداد زیادی از هواداران استقلال علیه همراه اول موضع بگیرند و حتی در برهه‌ای، کارزاری برای تحریم این شرکت توسط هواداران استقلال به راه افتاد! 

واقعیت این است که آخرین قرارداد اسپانسری باشگاه استقلال با همراه اول در روز اول آبان ۱۴۰۰ امضا و اول آبان ۱۴۰۱ تمام شده است. اگر چه در متن تفاهمنامه و در بخش مدت اعلام شده که این تفاهمنامه دو سال اعتبار دارد اما طی یک تبصره لازم بود مسئولان باشگاه استقلال نسبت به تمدید قرارداد با اسپانسر در این تاریخ اقدام کنند. 

فتح‌الله‌زاده دقیقا یک هفته قبل از پایان قرارداد، جانشین مصفطی آجورلو شد اما موفق به تمدید این قرارداد نشد! این در حالی بود که هم فتح‌الله‌زاده و هم حجت کریمی تا پایان فعالیت‌شان در استقلال مدام از بدعهدی همراه اول می‌گفتند. 

جالب این که حسین قربان‌زاده رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی حدود یک ماه پیش در یک گفتگوی کلاب هاوسی با هواداران استقلال در رد ادعای کریمی گفته بود: «حجت کریمی 53 میلیارد تومان از قرارداد VAS همراه اول، نه اسپانسری همراه اول با کمک ما گرفت.» قرارداد VAS همان درآمد سرویس ارزش افزوده پیامکی است. این پول هم بابت همین قرارداد داده شد نه برای تبلیغ همراه اول روی پیراهن استقلال. در واقع از آبان 1401 قراردادی بین دو طرف وجود نداشت. اما باشگاه استقلال همچنان تبلیغ این شرکت را روی پیراهنش انجام می‌داد!

بسیار عجیب است که مدیران سابق باشگاه استقلال در آن برهه، فرصت درآمدسازی از پیراهن را که بزرگ‌ترین منبع درآمدی باشگاه‌ها در ایران است از دست داده‌اند. تبلیغ روی پیراهن اولین و در دسترس‌ترین درآمد باشگاه‌ها هم هست اما استقلال بیش از یک نیم‌فصل از آن بی‌بهره ماند و مشکلات مالی‌اش تشدید شد. تا جایی که نتوانست بدهی به آندره‌آ استراماچونی را پرداخت کند و در نهایت هم از لیگ قهرمانان آسیا حذف شد. 

1359