گزارش ویژه/ چلسی چگونه فیرپلی مالی را دور می‌زند؟

گزارش ویژه/ چلسی چگونه فیرپلی مالی را دور می‌زند؟

پایگاه خبری فوتبالی – با توجه به هزینه 601 میلیون پوندی چلسی در فصل گذشته و ادامه دار بودن آن با صرف 346 میلیون پوند دیگر در این تابستان، بسیاری از طرفداران دنیای فوتبال می‌خواهند بدانند که این تیم چگونه در چارچوب قوانین فیرپلی مالی عمل کرده است.

به گزارش فوتبالی، تیم چلسی با خرید مویسس کایسدو از برایتون با مبلغ 115 میلیون پوند، برای دومین بار طی 6 ماه گذشته، رکورد نقل و انتقالاتی تاریخ لیگ انگلیس را جا به جا کرد تا هزینه های صرف شده توسط این باشگاه زیر نظر تاد بولی تا به اینجا، به حدود 900 میلیون پوند برسد؛ این مبلغ به واسطه خرید 58 میلیون پوندی لاویا از ساوتهمپتون باز هم افزایش پیدا کرد.

حالا با توجه به احتمال فروش چند بازیکن از این تیم تا پایان پنجره نقل و انتقالاتی، اسکای اسپورت در مصاحبه با کیران مگوایر، درباره نحوه مدیریت این هزینه ها توسط تیم انگلیسی برای باقی ماندن در چارچوب قوانین مالی یوفا بحث کرده است.

چلسی تصمیم گرفته است تا هزینه های جذب بازیکنان را با امضا قراردادهای بلند مدت، گسترش بدهد. برای مثال، چلسی میخایلو مودریک را طی قراردادی 8.5 ساله به استمفورد بریج آورد، حالا بر اساس اصول حسابداری، وقتی 88.5 میلیون پوند را که صرف خرید او شد، در 8.5 سال مدت قرارداد او پخش کنید، آن‌ها عملا سالی 10 میلیون پوند برای او هزینه کرده اند.

به این فرآیند، به اصطلاح، استهلاک وام می‌گویند که هزینه صرف شده برای یک خرید را در یک دوره طولانی تر پخش می‌کند تا هزینه سالانه را کاهش دهد. به نظر می‌رسد این رویکردی است که چلسی در چند پنجره نقل و انتقالاتی گذشته اتخاذ کرده است.

* آیا این رویکرد برای بازیکنان جدید مانند رومئو لاویا که قراردادی 7 ساله به امضا رسانده است نیز ادامه خواهد داشت؟

قطعا همینطور است. این رویکرد برای چلسی سود مضاعف دارد. اگر بازیکنان واقعا پیشرفت کنند و انتقالشان موفقیت آمیز باشد، این موضوع باشگاه را در جایگاه خوبی قرار می‌دهد تا از تلاش دیگر تیم‌ها برای شکار آن‌ها جلوگیری شود زیرا سال‌های زیادی از قرارداد آن‌ها باقی مانده است.

از طرفی دیگر اما، اگر بازیکن مورد نظر عملکرد خوبی نداشته باشد، آنوقت شرایط برای چلسی پیچیده می‌شود زیرا حقوق بالای آن بازیکن، برای 6، 7 یا 8 سال به عهده چلسی خواهد بود. 

در نتیجه، اگر جواب بدهد عالی است، اگر نه، مانند یک وزنه بر روی دوش باشگاه سنگینی خواهد کرد.

* چلسی تا کجا می‌تواند به این کار ادامه دهد و با افزایش طول قراردادها از دست قوانین مالی فرار کند؟

مشکل اینجاست که طبق قوانین هم لیگ جزیره و هم یوفا، هر تیم تنها مجاز به داشتن 25 بازیکن در لیست اصلی تیم خود خواهد بود. شما نمی‌توانید همینطور به لیست بازیکنان خود اضافه کنید و باید به خاطر داشته باشید که هر کدام این بازیکنان قرارداد هایی به ارزش 7، 8 و یا 9 میلیون پوند در سال دارند. در نهایت به یکباره می‌بینید که بازیکنان بیشتری را با قراردادهای طولانی در اختیار دارید و سپس حقوق های پرداختی شما به بیش از 50 یا 60 میلیون پوند می‌رسد و با توجه به قوانین مالی جدید یوفا که از تابستان آینده اجرایی خواهند شد، هر باشگاه تنها مجاز به صرف 90 درصد، بعد آن 80 درصد و سپس 70 درصد درآمد خود برای پرداخت حقوق‌ها، هزینه مدیر برنامه‌ها و هزینه‌های خالص نقل و انتقالاتی خواهد بود.

* آیا این مسئله که چلسی در کسب سهمیه رقابت‌های اروپایی این فصل ناموفق بوده است، بر هزینه‌های آن‌ها در پنجره‌های نقل و انتقالاتی پیش رو تاثیر خواهد گذاشت؟

اگر چلسی در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا فصل آینده حضور نداشته باشد این موضوع می‌تواند خیلی زود گریبان گیر آن‌ها شود. اگر به قهرمانی چلسی در لیگ قهرمانان اروپا در سال 2021 نگاه کنیم، این تیم از این قهرمانی حدود 120 میلیون یورو درآمد زایی کرد. انتظار می‌رود که برای هربازی خانگی در استمفورد بریج که در قالب رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا برگزار می‌شود، 4-3 میلیون پوند درآمد زایی ایجاد شود و پاداش‌های حامیان مالی نیز وجود دارد. حالا اگر این موضوع را با بازی‌های لیگ اروپا مقایسه کنید، شما در ازای هر 1 میلیون پوندی که در لیگ اروپا درآمد زایی می‌کنید، حدودا 4.5 میلیون پوند در بازی های لیگ قهرمانان اروپا کسب خواهید کرد.

2102