غایبان بزرگ کارزار بلگراد؛ از غول هاوانا تا گلادیاتور ایرانی

غایبان بزرگ کارزار بلگراد؛ از غول هاوانا تا گلادیاتور ایرانی

پایگاه خبری فوتبالی - مصدومیت کامران قاسم‌پور و غیبت احتمالی وی موجب شده تا کشتی دوستان از هنرنمایی این نابغه در رقابت‌های جهانی بلگراد محروم شوند.

به گزارش فوتبالی ، مسابقات کشتی قهرمانی سال ۲۰۲۳ جهان از روز ۲۵ شهریورماه آغاز و تا دوم مهر در شهر بلگراد صربستان ادامه دارد. این رقابت‌ها نخستین گزینشی المپیک محسوب می‌شود و پنج نفر برتر هر وزن جواز حضور در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس را کسب خواهند کرد. پیکارهای کشتی آزاد بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ در ۶ وزن ۵۷، ۶۵، ۷۴، ۸۶، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم برگزار خواهد شد. همچنین مدعیان اوزان ۵۹، ۶۶، ۷۵، ۸۵، ۹۸ و ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی در المپیک ۲۰۲۴ پاریس به روی تشک رقابت خواهند رفت.

با نزدیک شدن به مسابقات جهانی بلگراد لیست تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها به مرور از سوی اتحادیه جهانی اعلام می‌شود. غیبت برخی از مدعیان موجب شده تا کارشناسان از کاهش میزان هیجان رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان در صربستان سخن به میان آورند. براساس آمار و اخبار رسانه‌ها تا کنون غیبت بزرگانی از کشتی ایران، آمریکا، هند، روسیه و کوبا در رقابت‌های قهرمانی جهان مسجل شده است.

غول هاوانا متخصص در المپیک

یکی از سرشناس‌ترین کشتی‌گیران غایب در رقابت‌های جهانی بلگراد میخائین لوپز کوبایی است که چند روز پیش شمع ۴۱ سالگی خود را فوت کرد. شاید برخی سن وی را در مرز بازنشستگی قلمداد کنند اما غول هاوانا نه تنها سودای بازنشستگی در سر ندارد بلکه به دنبال ضرب پنجمین مدال المپیکی خود است. لوپز تا کنون چهار مدال طلای المپیک ۲۰۰۸ پکن، ۲۰۱۲ لندن، ۲۰۱۶ ریو و ۲۰۲۰ توکیو را کسب کرده و به دنبال تاریخ‌سازی در کشتی جهان است. مسوولان کشتی کوبا برای حضور در رقابت‌های جهانی ۲۰۲۳ بلگراد اسکار پینو هندز را به صربستان اعزام خواهند کرد تا بتواند سهمیه المپیک در وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی را برای این کشور کسب کند.

در سال ۲۰۱۹ و در مسابقات جهانی کشتی بوداپست اسکار پینو موفق به کسب سهمیه شد اما لوپز به بازی‌های المپیک رفت و چهارمین مدال طلای خود را ضرب کرد.

نابغه روسی در مسیر خداحافظی

رومن ولاسوف روسی با کسب ۲ طلای المپیک و سه مدال طلای جهانی از مدعیان کشتی فرنگی در وزن ۷۷ کیلوگرم به شمار می‌رود. در حالی که برخی در انتظار هتریک وی در طلای المپیک بودند اما ولاسوف به خاطر شکست در انتخابی تیم ملی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو غایب بود. نابغه روسی در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ اسلو آخرین طلای خود را کسب کرد تا در دسته پرترافیک ۷۷ کیلوگرم همچنان مدعی اول باشد. این فرنگی‌کار نام آشنای جهان چندی پیش اعلام کرد در مسابقات جهانی بلگراد حضور دارد اما کشتی نخواهد گرفت بلکه یک تماشاگر است. ولاسوف در سال‌های پایانی دوران ورزشی خود است و حتی در اردیبهشت‌ماه سال جاری و در رقابت‌های لیگ پادوبنی به آکژول محموداف قرقیزستانی و یکی از شاگردان خود باخت.

هنوز جانشین ولاسوف نامدار در تیم کشتی فرنگی روسیه انتخاب نشده است.

باروز، غولی که دیگر ترسناک نیست

جردن باروز با سابقه بیش از یک دهه حضور در تیم ملی کشتی آزاد آمریکا برای بسیاری از مدعیان دسته ۷۴ و ۷۹ کیلوگرم به غول ترسناکی تبدیل شد که گذر از او کار راحتی نبود. پرافتخارترین کشتی‌گیر آمریکا با ۱۳ آزادکار ایرانی رقابت داشت که حاصل آن تنها یک شکست بود. علی سوادکوهی تنها ایرانی بود که موفق به شکست باروز در جام جهانی کشتی آزاد در سال ۲۰۲۲ شد. شکست باروز برابر غول‌کش ایرانی پایانی بر هیمنه این نابغه کشتی جهان بود. باروز پس از این شکست و در خردادماه سال جاری و در رقابت‌های فینال ایکس (انتخابی تیم ملی) برابر چنس مارستلر باخت تا غایب بزرگ رقابت‌های جهانی بلگراد لقب گیرد.

غیبت باروز در صربستان فرصت مناسبی برای محمد نخودی و اخمت عثمان‌اُف روسی است تا بتوانند عنوان قهرمانی جهان را در این رشته به دست آوردند.

پایان دوئل کاکس و قاسم‌پور

دارنده مدال برنز المپیک ۲۰۱۶ ریو و طلای مسابقات جهانی دیگر غایب سرشناس آمریکا در کشتی آزاد به شمار می‌رود. جی دن کاکس که در جهانی اسلو و بلگراد به کامران قاسمپور باخته بود سودای حضور در دسته ۹۷ کیلوگرم را داشت اما به خاطر مصدومیت، مسابقات فینال ایکس را از دست داد تا جایی در ترکیب تیم اعزامی آمریکا به صربستان نداشته باشد. غیبت کاکس در جهانی صربستان فرصتی برای کامران قاسمپور بود تا بتواند سومین طلای جهانی خود را ضرب کند اما اتفاقی که در اردوی تیم ملی رخ داد تقابل احتمالی این ۲ آزادکار نامدار جهان به زمان دیگری موکول کرد. قاسمپور مصدوم شد و به احتمال زیاد امیرعلی آذرپیرا یا محمدمبین عظیمی نماینده ایران در وزن ۹۲ کیلوگرم خواهد بود.

برای تیم کشتی آمریکا نیز زاهید والنسیا در جهانی صربستان به روی تشک خواهد رفت و به نظر می‌رسد رقابت سختی با آرش یوشیدا ژاپنی و سایر مدعیان برای کسب نشان طلا دارد.

گلادیاتور، حریف مصدومیت نشد

کامران قاسم‌پور یکی از بهترین آزادکاران ایران و جهان در چند سال گذشته در مسابقات جهانی قدرت‌نمایی کرد و به ۲ مدال طلای جهانی ۲۰۲۱ اسلو و ۲۰۲۲ بلگراد رسید. وی در مسیر کسب این ۲ مدال طلا جی‌دن کاکس را شکست داد. کشتی‌گیر با اخلاق تیم ملی در حالی سودای هتریک طلای جهانی را در سر داشت که مصدومیت از ناحیه پا وی را از پرواز صربستان پیاده کرد. هر چند که اباذر اسلامی در گفت وگو با ایرنا به غیبت قطعی وی در بلگراد اشاره نکرد اما میزان مصدومیت و مدت دوری تانک ایرانی از تمرینات عملا وی را به یکی از ستارگان غایب این دوره از مسابقات تبدیل کرده است.

گیلمان و دیاکومیهالیس هم باختند

فینال ایکس کشتی آمریکا شگفتی‌های زیادی داشت. هر چند که باخت باروز برابر مارستلر مهمترین شگفتی این فینال بود اما توماس گیلمان در وزن ۵۷ کیلوگرم نیز نتوانست به دوبنده تیم ملی برسد. گیلمان با شکست برابر زین ریچاردز نتوانست خود را به مسابقات جهانی برساند. یانی دیاکومیهالیس نایب قهرمان جهان و حریف رحمان عموزاد خلیلی نیز نتوانست به دوبنده تیم ملی کشتی برسد. برای تیم ملی کشتی آزاد آمریکا در وزن ۶۵ کیلوگرم نیز نیک لی به روی تشک خواهد رفت.

هر چند که باخت گیلمان فرصت مناسبی برای قدرت‌نمایی علیرضا سرلک در وزن ۵۷ کیلوگرم بود اما سرلک به خاطر مصدومیت از حضور در جام تختی انصراف داد تا در این وزن میلاد والی‌زاده به نمایندگی از ایران راهی صربستان شود.

نایفونوف به جدال یزدانی نرسید

آرتور نایفونوف دارنده مدال برنز جهان و المپیک در دسته ۸۶ کیلوگرم دیگر غایب بزرگ کشتی جهان در مسابقات بلگراد است. روس‌ها که سرمایه‌گذاری زیادی بر روی این نابغه برای عبور از حسن یزدانی و دیوید تیلور کرده بودند، نتوانستند به هدف خود برسند زیرا نایفونوف در چند رقابت برابر یزدانی بازنده مطلق بود. نایفونوف در مسابقات قهرمانی کشتی روسیه نتوانست به فینال مسابقات راه پیدا کند زیرا وی در مرحله نیمه‌نهایی آن مسابقات برابر گادجی ماگمدوف با نتیجه ۱۳ بر ۳ شکست خورد. در وزن ۸۶ کیلوگرم ارسلان باگائف نماینده کشتی روسیه در مسابقات جهانی بلگراد است.

باجرانگ و پونیاک هم نمی‌آیند

باجرانگ پونیا یکی از چهره‌های اصلی اعتراض به رئیس سابق فدراسیون کشتی هند و دارنده مدال طلای بازی‌های مشترک المنافع در وزن ۶۵ کیلوگرم به همراه دیپاک پونیا دیگر کشتی‌گیر هندی در وزن ۸۶ تصمیم گرفتند در مسابقات جهانی شرکت نکنند. باجرانگ تاکنون به رحمان عموزاد در وزن ۶۵ باخته و پونیاک نیز در برابر حسن یزدانی بازنده مطلق وزن ۸۶ کیلوگرم بوده است.

9989