یادداشت ویژه/ لیگ‌های غیرفوتبالی که منجر به حضور امثال رونالدو در لیگ‌ فوتبال عربستان شدند!

یادداشت ویژه/ لیگ‌های غیرفوتبالی که منجر به حضور امثال رونالدو در لیگ‌ فوتبال عربستان شدند!

پایگاه خبری فوتبالی- مدتی است حضور رونالدو و شمار دیگری از فوتبالیست های نامدار در لیگ‌ عربستان، توجه اهالی ورزش ایران را به خود جلب کرده است.

پیش از این هم میزبانی قطر در جام جهانی و فرصت‌ها و دستاوردهای آن برای قطر، اهالی فوتبال ایران را به خود مشغول کرده بود.

علاوه بر نکات و اشارات و ظرایفی که اهالی گرانقدر فوتبال به آن پرداختند این مسأله را نباید از نظر دور داشت که حضور رونالدو در لیگ فوتبال عربستان در واقع جز الزامات و پرده‌های پایانی تحولات در دیگر لیگ‌های عربستان بوده است.

پیش از حضور رونالدو و مانندهای او در لیگ‌ فوتبال عربستان، لیگ اجتماعی و فرهنگی عربستان تحول و رویکرد جدید خود به سوی جوان‌گرایی و باز شدن فضا برای حضور بیشتر جوانان و بانوان در عرصه‌های اجتماعی و ورزشی و فرهنگی را نمایان کرده بود.

در لیگ فن‌آوری هم عربستان با رویکردهای فناورانه همانند شهر هوشمند نئوم و همانند این‌ها رقابت در لیگ فنآوری را از مدت‌ها پیش، رقم زده بود.

در لیگ اقتصادی هم عربستان از مدتها پیش با حضور در جمع ۲۰ قدرت پولی و اقتصادی جهان و با تقویت و عرضه موفق سهام آرامکو در بورس‌ها و بازار‌های جهانی و با تلاش برای تنوع بخشی به پایه‌های مالی و اقتصادی خود رقم زده بود. 

در لیگ دیپلماسی و سیاسی هم عربستان رویکرد خاورمیانه‌ای خود در تعامل با کشورهایی همانند سوریه و ایران و لبنان و عراق و ترکیه و حتی قطر را پیش از تحول در لیگ فوتبالی اش رقم زده بود.

رویکرد جهانی عربستان در لیگ‌ دیپلماسی حفظ همزمان ارتباط با آمریکا و چین و روسیه و اروپا حضور و رقابت هوشمندانه در این لیگ مهم را نمایان کرده بود.

در لیگ علمی هم رقابت و حضور عربستان در خاورمیانه ، از لیگ فوتبالی اش، خیلی جلوتر است.  

لیگ‌های اقتصادی و اجتماعی و فناوری و علمی و سیاسی و دیپلماسی عربستان، مدت‌ها پیش از آمدن رونالدو به لیگ فوتبال عربستان به چنان توان و ظرفیتی رسیده بودند که حالا نوبت رسیده بود به لیگ های ورزشی و لیگ فوتبال عربستان در جهت بهترین و جامع‌ترین روش پرده‌برداری از آن لیگ‌ها و ترویج و معرفی آنها.

لیگ فوتبال عربستان و ورزش عربستان حالا با حضور و رقابت خود قرار است توان و ظرفیتی که عربستان در لیگ‌های دیگرش ایجاد و آماده کرده است را به صورت بسیار گسترده و موثر رونمایی و نمایان کند و بازدهی و تعالی لیگ‌های دیگرش را بیشتر و نزدیک‌تر کند.

عربستان اکنون می‌خواهد از طریق لیگ فوتبالش، تعریف جدیدی از خود و ظرفیت‌ها و باورهایش به جهانیان ارایه کند.

حضور رونالدو در لیگ‌ فوتبال عربستان را باید جز معلول‌ها و آثار تغییرات راهبردی در اندیشه و رفتار جامعه عربستان و گرایش آنان به آموزه‌ها و مولفه‌های حکمرانی خوب قلمداد کرد.

یکی از مهمترین خصیصه‌‌های ورزش حرفه‌ای و باشگاه‌داری حرفه‌ای هم همین است.

ورزش حرفه‌ای و باشگاه‌داری حرفه‌ای و لیگ‌های حرفه‌ای ورزشی، موخر بر لیگ‌های قدرتمند فکری و اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و علمی و دیپلماسی شکل می‌گیرند و دوام می یابند نه مقدم بر آنها.

تا کارکرد و اهمیت و پیاده‌سازی لیگ‌های غیرفوتبالی پشت لیگ فوتبال عربستان را درک نکنیم حضور امثال رونالدو در لیگ‌ فوتبال عربستان را به درستی درک نخواهیم کرد.

یادداشت از صادق رئیسی کیا/ کارشناس فوتبال و مدیر عامل اسبق باشگاه راه آهن تهران