بازی زیبا در قلب آسیا؛ تیکی‌تاکای یحیی

بازی زیبا در قلب آسیا؛ تیکی‌تاکای یحیی

پایگاه خبری فوتبالی- پاس‌می‌دهم پس هستم! این فلسفه بازی یحیی گل‌محمدی از ابتدای مربی‌گری‌اش بوده که حالا در پرسپولیس به پختگی و بلوغ رسیده است و این روزها در آسیا خودنمایی می‌کند.

به گزارش فوتبالی، پرسپولیس یحیی گل‌محمدی به تیکی‌تاکایش معروف است. تیمی که البته پیش از آن یعنی از زمان برانکو این مدل بازی را استارت زد و حالا در آن به پختگی کامل رسیده است. 

تفاوتی ندارد که پرسپولیس مقابل چه تیمی و در چه زمینی بازی می‌کند و نتیجه روی تابلو چه عددی را نشان می‌دهد پرسپولیس با بازی روی زمین و پاسکاری و مدل بازی‌اش تفکرات یحیی گل‌محمدی را به رخ می‌کشد. لیگ قهرمانان آسیا میدان خوبی برای این است که این سبک بازی پرسپولیس به محک آزمایش گذاشته شود و پاسخ این سوال پیدا شود که آیا پرسپولیس مقابل حریفان قدرتمند آسیایی هم می‌تواند این سبک بازی را حفظ کند یا نه؟

 آمار اعلام شده از لیگ قهرمانان آسیا می‌گوید که جواب این سوال مثبت است و پرسپولیس درآسیا هم مدل بازی‌اش را حفظ کرده است. 1513 پاس در سه بازی یعنی میانگین بیش از 500 پاس در هر بازی شاگردان یحیی گل‌محمدی را در میان هفت تیم برتر آسیا قرار داده است.

السد با 1818 پاس در صدر قرار دارد و النصر هم با 5 پاس کمتر دوم است. قدرت‌های آسیا مانند اوراواردز و اولسان هیوندای هم رتبه‌های بعدی را در اختیار دارند و پرسپولیس هم با اختلاف کمی نسبت به آن‌ها در رده هفتم ایستاده است. 

پرسپولیس در میان سه حریفی که داشته فقط مقابل النصر مالکیت کمتر را در اختیار داشته که با توجه به مقایسه دو تیم طبیعی است. 

در هر دو بازی بعدی پرسپولیس با 58 و 73 درصد مالکیت توپ هم در این زمینه و هم در نتیجه نهایی تیم برتر میدان بوده است. این تیم در یک فاکتور دیگر هم در جمع ترین‌های بازی‌های رفت مرحله گروهی قرار گرفته است. 85درصد از پاس‌های ارسالی بازیکنان پرسپولیس پاس صحیح بوده که در آسیا درصد بسیار بالایی محسوب می‌شود. الاتحاد با 90 درصد پاس صحیح در رتبه اول قرار دارد و پرسپولیس با 85 درصد رتبه دهم را در اختیار دارد که البته حضور چند تیم با آمارهای مشابه پرسپولیس را به رتبه دهم فرستاده اما از نظر عدد و رقم این تیم ششمین آمار خوب را در اختیار دارد.

نکته دیگری که در مورد پرسپولیس وجود دارد این است که هیچ کدام از بازیکنان این تیم در جمع برترین‌های بیشترین تعداد پاس قرار ندارد که این نشانه‌ای از بازی گروهی و تیمی پرسپولیس و حضور تمام بازیکنان در اجرای تفکرات سرمربی‌شان در زمین است. 

۴۳۲۶