گزارش آماری/ استارت مسیر رسیدن به جام جهانی با هنگ‌کنگ؛ حریف همیشه مغلوب!

گزارش آماری/ استارت مسیر رسیدن به جام جهانی با هنگ‌کنگ؛ حریف همیشه مغلوب!

پایگاه خبری فوتبالی- مسیر تیم ملی برای رسیدن به جام جهانی 2026 از 5شنبه هفت گذشته با رویارویی برابر هنگ‌کنگ، شروع شد.

به گزارش فوتبالی، راهی که با توجه به افزایش شمار تیمهای حاضر در آمریکا، کانادا و مکزیک، چندان عجیب و غریب نیست و نیاز به انرژی زیادی ندارد. تیم ملی در مرحله پیش‌مقدماتی باید به مصاف ازبکستان، ترکمنستان و هنگ‌کنگ برود. بازی اول، میزبانی ما بود از رقیب شرق آسیایی که اولا همیشه برابر تیم ملی شکست خورده بود و ثانیا یکی از رقبای‌مان در مرحله گروهی جام ملتهای آسیا در قطر هم هست که البته چهار بر صفر در بازی رفت در تهران مغلوب شد.

* تاریخچه

تیم ملی برای هفتمین بار برابر هنگ‌کنگ قرار می‌گیرد. هر 6 بازی قبلی را برده‌ بود و البته بازی هفتم را مثل شش بازی قبل برد و درمجموع 18 بر یک از این رقیب جلو هستیم. تنها مرتبه‌ای که دروازه‌مان برابر این رقیب باز شد هم در آخرین رویارویی‌مان بوده که به میزبانی ایران ولی در بحرین برگزار شد. از این 18 گل، 9 گل در نیمه اول و 9 گل هم در نیمه دوم وارد دروازه هنگ‌کنگ شده است.

  بهترین گلزن تیم ملی در رویارویی برابر هنگ‌کنگ، غفور جهانی است که 3 بار سابقه باز کردن دروازه رقیب را دارد. روی پله دوم، 3 بازیکن با 2 گل زده قرار دارند: حسین کازرانی و کریم انصاری‌فرد و سردار آزمون که همین پنجشنبه دو گله شد. انصاری‌فرد این فرصت را داشت که به صدر جدول گلزنان ایران به هنگ‌کنگ برسد اما اواخر بازی وارد زمین شد و نتوانست گل بزند. در میان تعجب، این رقیب هرگز برابر تیم ملی در دوره علی دایی قرار نگرفت تا دروازه‌اش، گلباران شود.

* رویارویی ها

1- جام ملتهای 1968: ایران 2- هنگ‌کنگ صفر/ همایون بهزادی و علی جباری

2- مقدماتی جام جهانی 1978: ایران 2- هنگ‌کنگ صفر/ حسین کازرانی و غفور جهانی

3- مقدماتی جام جهانی 1978: ایران 3- هنگ‌کنگ صفر/ غفور جهانی (2 گل) و حسین کازرانی

4- مقدماتی جام ملتهای آسیا 1988: ایران 2- هنگ‌کنگ صفر/ سیروس قایقران و صمد مرفاوی

5- مقدماتی جام جهانی 2022: ایران 2- هنگ‌کنگ صفر/ سردار آزمون و کریم انصاری‌فرد

6- مقدماتی جام جهانی 2022: ایران 3- هنگ‌کنگ یک/ علی قلی‌زاده، وحید امیری و کریم انصاری‌فرد

7-مقدماتی جام جهانی 2026: ایران 4- هنگ کنگ صفر/ سردار آزمون (2گل)، مهدی طارمی و رامین رضاییان

* درباره داور بازی

محمد نظمی بن نصرالدین، برای قضاوت این بازی انتخاب شده بود. داوری 33 ساله متولد پنانگ و اهل مالزی که از 2016 وارد لیست بین‌المللی فیفا شده است. این داور جوان، سابقه سوت زدن چند بازی تیمهای پایه ایران را دارد که همگی با ناکامی همراه بود اما او چشم‌بسته در بازی ایران و هنگ کنگ هم سوت می‌زد، بازی با ناکامی ایران به پایان نمی‌رسید. او 3 بازی تیم زیر 23 سال ایران را سوت زده شامل 3 شکست برابر عمان، عراق و استرالیا. در رده نوجوانان، دیدار تیم ملی با هند، با قصاوت او بدون گل تمام شد. در رده باشگاهی اما قصه فرق دارد. برد یک صفر فولاد برابر آخال (مرحله گروهی لیگ قهرمانان) با گل پاتوسی و 3 صفر استقلال برابر الکویت (پلی‌آف لیگ قهرمانان) با دبل دیاباته و سوپرکاشته وریا غفوری را این داور مالزیایی سوت زده بود و البته آخرین سوتش در تهران هم برای تیم ملی خوش‌یمن بود.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی