گزارش ویژه/ ده نکته از ازبکستان - ایران در تاشکند؛ محکی جدی در یک زمین سفت!

گزارش ویژه/ ده نکته از ازبکستان - ایران در تاشکند؛ محکی جدی در یک زمین سفت!

پایگاه خبری فوتبالی- یک: با ۴۸ تیمی شدن جام جهانی با هر فرمولی که حساب کنیم تیم ملی به جام‌جهانی ۲۰۲۶ در کانادا، آمریکا و مکزیک می‌رسد. یک مسیر طولانی که از ۲۵ آبان امسال شروع شده و رسیدن به جام جهانی شاید حدود دو سالی طول بکشد. 

دو: بردن هنگ‌کنگ و تساوی با ازبکستان در تاشکند از نظر جدولی نتیجه خوبی حساب می‌شود اما آنچه موجب نگرانی است نمایش ضعیف تیم ملی در نیمه دوم است که امیدواریم کادرفنی چاره‌ای برای عدم تکرار آن بیاندیشد.

سه: تیم ملی در این دو بازی با همان سیستم ۴-۴-۲ همیشگی بازی کرد. با این تفاوت که این بار خبری از دو هافبک دفاعی روی دست هم نبود، حضور سامان قدوس به عنوان هافبک رونده و خلاق در ترکیب چرخ تیم ملی را در هجوم کاملا روان کرده بود. قدوس که بیرون رفت تیم کاملا خوابید.

چهار: مقابل ازبکستان کاملا دو نیمه متفاوت داشتیم. یک نیمه راحت از زیر پرس حریف با ضدتاکتیک درآمدیم و دو گل زدیم و کاملا سوار بازی بودیم، ولی جریان نیمه دوم به شکل دیگری پیش رفت. تیم کاتانچ این بار با پرس بیشتر و دوندگی بالاتر بازی را در دست گرفت تا گلها را جبران کند. در واقع هم زمین در تاشکند، سفت شد و هم تیم ملی یک محک جدی خورد.

پنج: این بار تعویضهای قلعه‌نویی کاملا به ضرر ایران بود. کریمی، چشمی، محمدی نمایش ضعیفی ارائه دادند تا میانه میدان کاملا از دست برود. تحلیل قوای بدنی ملی‌پوشان هم مزید بر علت شد تا ضعیف ترین بازی تیم ملی در نیمه دوم رقم بخورد. فلسفه تعویض دقیقه ۹۴ حاج صفی و اسدی چه بود؟ قصد وقت تلف کردن داشتیم یا هجوم؟

شش: امیرقلعه‌نویی دقیقا راه جام ملتهای سال ۲۰۰۷ را می‌رود. یک کادرفنی شلوغ و بازیکنانی پابه سن‌ گذاشته که اکثر آنها در انتهای راه قرار دارند. ما در جام ملتها اگر بخواهیم به فینال برویم که بسیار سخت است هفت بازی باید در کمتر از یک ماه انجام دهیم. تقسیم قوای بدنی در قطر مهمترین کار است که تیم ملی کم نیاورد.

هفت: آخرین فیفادی قبل از جام ملتها به پایان رسید. از روز بازی با ازبک، ۵۱ روز تا جام ملتها زمان باقی مانده، لیگ برتر هم تا ۱۳ دی طبق تقویم سازمان لیگ باید برگزار شود و تیم ملی با ۹ روز فاصله از پایان نیم فصل اول باید به مصاف فلسطین برود. اینکه لیگ تعطیل نمی‌شود بهترین اتفاق ممکن است که بازیکنان در شرایط بازی باشند اما باز هم امکان تغییر وجود دارد. چرا؟ چون تجربه ثابت کرده است نزدیک جام ملتها، ممکن است نظر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال و  سازمان لیگ عوض شود! 

هشت: سونامی مصدومیتها به تیم ملی هم سرایت کرده است، بعد از پورعلی‌گنجی و امیری، جهانبخش هم مصدوم شد. یکی از دغدغه‌های کادرفنی همین مصدومیتها است.

نه: کنارگذاشتن احمدنوراللهی به دلیل عدم تمکین از کادرفنی بهترین کار ممکن از سوی قلعه‌نویی بود. نظم و انضباط درون اردو از هر نتیجه‌ای مهمتر است. اصول که حفظ نشود سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

ده: این جام ملتها پایان راه خیلی ها در تیم ملی است. بازیکنانی که به آخر خط رسیده‌اند و سنشان بالا رفته و می‌خواهند با خاطره‌ای خوش از فوتبال ملی کنار بروند. حالا که فعلا خبری از تغییر نسل نیست برخی بازیکنان قدیمی هم باید تکانی به خودشان بدهند و نام خود را در تاریخ ماندگار کنند اما فراموش نکنید انتظارات از تیم ملی هم باید معقول باشد. فوتبال ما در بهترین حالت در حد چهار تیم برتر آسیاست، به فینال برسیم شاهکار کرده‌ایم.

گزارش از پیمان خنافری/ پایگاه خبری فوتبالی