آیا لیگ عربستان به سرنوشت لیگ چین دچار خواهد شد؟

آیا لیگ عربستان به سرنوشت لیگ چین دچار خواهد شد؟

پایگاه خبری فوتبالی- حضور ستارگان در فوتبال عربستان اکنون به یک چالش احتمالی برای عدم پیشرفت فوتبال این کشور تبدیل شده است.

به گزارش فوتبالی، الگویی که اکنون فوتبال عربستان پیاده می کند دقیقا مشابه الگویی است که کمتر از یک دهه قبل در فوتبال چین به کار گرفته شد. خیز لیگ عربستان برای خرید بازیکنان شاغل در اروپا ، نسخه جدید و مشابه از لیگ‌ چین طی کمتر از ۱۰ سال گذشته است و مربوط به زمانی است که مدیران ارشد لیگ چین تصمیم گرفتند برای تبلیغ لیگ فوتبال این کشور به خرید بازیکنان مشهور با سن بالا یا در لیست فروش تیم های اروپایی روی بیاورند . بازیکنانی مانند لاوتزی ، پاتو ، دمبابا ، مروان فلینی ، پائولینیو ، هالک ، گرازیانو پله ، استفان الشعراوی ، مارکو آرناتوویچ‌ و ادر از جمله بازیکنانی بودند که تیم های لیگ چین در این مسیر به سرعت برای خرید آنها اقدام کردند، اما شاید معروف‌ترین این بازیکنان اسکار استعداد برزیلی آن زمان باشگاه چلسی بود که چینی‌ها با ۶۵ میلیون یورو این بازیکن را از چلسی خریدند و او بعد از مدتی رسما از فوتبال باشگاهی و ملی محو شد.

مربیان بزرگی مانند بیلیچ ، اسکولاری ، کاپلو ، کاناوارو ، لیپی و بنیتز نیز از جمله سر مربیان مشهوری بودند که در این لیگ مشغول به کار شدند. حالا که مدتی از آن دوران گذشته است انتقاداتی وجود دارد که تمام این اقدامات هیجانی فوتبال چین صرفا جز چند مانور رسانه‌ای و بدون هیچ آورده و سود فنی برای فوتبال این کشور بوده و تنها موضوعی که کامل به چشم طرفدارن آمد ، پر شدن جیب بازیکنان و مربیانی بود که بیشتر برای تفریح به چین رفتند و جدا شدند. حالا با مشاهده ضعف در نتایج تیم ملی عربستان باید دید فوتبال عربستان که همان مدل لیگ‌ چین را دارد چقدر می تواند از این اتفاق سود ببرد.

۱۰۰۹