یادداشت ویژه/ در انتقاد از نحوه بازی تیم نکونام؛ این قدر محتاط بودن خوب نیست!

یادداشت ویژه/ در انتقاد از نحوه بازی تیم نکونام؛ این قدر محتاط بودن خوب نیست!

پایگاه خبری فوتبالی –نمایش استقلال در دربی 103 به مذاق بخش قابل توجهی از استقلالی‌ها خوش نیامده است. 

به گزارش فوتبالی، یک: دربی شماره 103 با تساوی بدون گل تمام شد و به این ترتیب تعداد دربی‌های متوالی که استقلال در آنها نتوانست در جریان بازی به پیروزی برسد به 16 رسید. استقلال در حالی نتوانست در دربی 103 به پیروزی برسد که در طول مسابقه هم فرصت چندانی برای گل زدن نداشت و به نظر می‌رسید به تساوی هم راضی بوده است.

دو: اغلب کارشناسان و حتی پیشکسوتان استقلال هم موافق این بودند که استقلال به تساوی قانع بود. البته آنها از عملکرد استقلال دفاع هم کردند و گفتند این تیم توانست همه ستاره‌های پرسپولیس را که در بازی‌های اخیر درخشیده بودند مهار کند. اما واقعیت این است که بخش قابل توجهی از هواداران استقلال از نمایش تیم‌شان در دربی راضی نبودند. در ویدیوهایی که از مصاحبه های رسانه ها با هواداران استقلال پس از پایان بازی منتشر شده هواداران آبی به مسائل مختلفی اشاره می‌کردند و البته نکونام را مسئول این نوع بازی تیم‌شان می‌دانستند. اتخاذ یک سیستم کاملا دفاعی در شروع بازی، استفاده نکردن از غیبت مدافعان اصلی پرسپولیس، تعویض‌هایی که مشخص نبود با چه هدفی انجام شدند، نیمکت نشین کردن مهرداد محمدی و استفاده نکردن از این بازیکن جزو مهم‌ترین انتقاداتی بود که برخی هواداران استقلال در پایان مسابقه و در گفت‌وگو با خبرنگاران مطرح کردند.

سه: اما شاید چیزی که بیشتر از همه هواداران استقلال را آزار داد نمایش فوق محتاطانه استقلال در این بازی به ویژه در نیمه دوم بود. برخی هواداران استقلال که عصبانی‌تر هم بودند، رودربایستی را کنار گذاشتند و به جای کلمه احتیاط از واژه ترس استفاده و نکونام را متهم به ترسو بازی کردن کردند. سرمربی استقلال هم در پایان مسابقه به نشست خبری نرفت و مهدی هاشمی نسب که به نشست خبری رفته بود در دفاع از سبک بازی استقلال گفت: « در مورد بازی می‌خواهم بگویم که اگر بابت درصد مالکیت توپ به تیم‌ها بیشتر از یک امتیاز می‌دهند، مبارک‌شان باشد.» البته این جمله هم نتوانسته هواداران ناراضی و عصبانی استقلال را آرام کند. آنها معتقدند برای استقلال خوب نیست که این قدر محتاط بازی کند و هیچ انگیزه و تلاشی برای حمله کردن نداشته باشد. حالا باید دید نکونام به این انتقادها واکنش نشان می‌دهد یا نه.

چهار: نکونام و تیمش، ده هفته تا پایان لیگ دارند و البته برای بدست آوردن 30 امتیاز تلاش خواهند کرد. ترکیب بازی‌های استقلال تا پایان فصل هم به نوعی است که هفت بازی در تهران است. جدا از اینکه هوادار و پیکان میزبان استقلال هستند، اما احتمال انتقال بازی‌های این دو تیم به ورزشگاه آزادی هم وجود دارد. استقلال علاوه بر این دو بازی در تهران، میزبان مس رفسنجان، شمس آذر قزوین، ذوب آهن، فولاد و گل گهر است. هفته بعد میهمان هوادار و هفته آخر لیگ میهمان پیکان است. استقلال در سه بازی مقابل آلومینیوم در اراک، تراکتور در تبریز و نساجی در قائمشهر میهمان است. احتمال لغزش برای همه مدعیان قهرمانی یعنی پرسپولیس، تراکتور و سپاهان و حتی خود استقلال هم وجود دارد اما اینقدر محتاط بودن، نمی‌تواند برای استقلال در 10 هفته آینده مفید باشد و به قهرمانی نزدیکش کند. نکونام مقابل تیمی مثل پرسپولیس، همه بازیکنان خطرناک این تیم را کنترل کرد و واقعیت این است که اسکواد پرسپولیس به مراتب بهتر و پرمهره‌تر از استقلال بود اما در هر حال آبی‌ها با این روش نمی‌توانند تا پایان لیگ، تنها مدعی قهرمانی بمانند. 10 هفته پرماجرا در انتظار لیگ برتر فوتبال ایران است.

یادداشت از ناصر نامدار/ پایگاه خبری فوتبالی

1359