گزارش آماری/ استقلال و شروع‌هایش در سال نو؛ نه‌چندان دلچسب

گزارش آماری/ استقلال و شروع‌هایش در سال نو؛ نه‌چندان دلچسب

پایگاه خبری فوتبالی- استقلال سال 1403 را در خانه و با میزبانی از مس رفسنجان، استارت می‌زند. دیداری انتقامی برابر تیمی که با شکست دادن آبی‌ها در جام حذفی، خیلی زود آنها را از گردونه بازیها بیرون انداخت.

به گزارش فوتبالی، استقلال لیگ بیستم را هم مثل سال 1403 برابر مس رفسنجان، استارت زد و با 2 گل برنده شد. شروع‌های آبی‌ در تقریبا یک دهه اخیر دلچسب نبوده: 4 برد، 4 مساوی و 4 باخت. در واقع استقلال در 5 سال اخیر فقط یک بار در اولین بازی‌اش برنده شده که مربوط است به فصل قبل. 

* 1402: برد

  بعد از 4 سال، استقلال یک بار دیگر با برد استارت زد. تیمِ ساپینتو در خانه از ذوب‌آهن پذیرایی کرد و با 2 گلی که قایدی در نیمه اول و یامگا در نیمه دوم (از روی نقطه پنالتی) زد، برنده شد.

* 1401: مساوی

  سال با تساوی بدون گل برابر پیکان شروع شد. دیداری که رافائل سیلوا دقیقه 41 از داور، کارت قرمز مستقیم گرفت و رکورد بدون باختی تیم مجیدی، بیشتر از همیشه تهدید شد.

* 1400: مساوی

  بازهم پیکان و بازهم یک تساوی بدون گل. نبودن مهدی قایدی در ترکیب اصلی و ناآمادگی محض دیاباته و شجاعیان (که به عنوان بازیکن پست 10 بازی کرد)، ترمز تیم مجیدی را کشید. به ادعای کارشناسان، یک پنالتی در دقیقه 27 برای پیکان (خطای ریگی روی جبیره)، اعلام نشد.

* 1399: باخت

  اولین بازی سال جدید در تیر (به دلیل شیوع کرونا) برگزار شد که پایان خوشی برای استقلال نداشت. آنها در اهواز، 2 یک به فولاد باختند. این همان دیداری است که کریمی (دقیقه 45) و غلامی (دقیقه 54) اخراج شدند و فرهاد مجیدی هم از داور، کارت قرمز گرفت و البته جواد نکونام سرمربی فولادخوزستان بود. 

* 1398: باخت

  یکی از تراژیک‌ترین شروع‌های سال استقلال در تاریخ لیگ برتر. آنها 10 فروردین برابر پرسپولیس قرار گرفتند و یک صفر باختند. در این بازی بود که طبق ادعای وینفرد شفر اصرارهای مهدی رحمتی برای پنالتی نزدن پاتوسی و منشا، نتیجه‌اش شد چیپ فرشید اسماعیلی که به گل تبدیل نشد. 

از آن روز به بعد مهدی رحمتی دیگر در ترکیب استقلال قرار نگرفت و سیدحسین حسینی در درون دروازه استقلال قرار گرفت. هر چند رحمتی هم همه آن ماجراها را بعدا رد کرد. فصلی که در نهایت با شفر به پایان نرسید و اخراج شد.

* 1397: برد

شفر تصمیم گرفت تیم اصلی‌اش را برای الهلال نگه دارد ولی ترکیب دوم، به قدری بد بود که استقلال تا دقیقه 76 از نفت، یک صفر عقب بود. آنها البته درنهایت موفق شدند این بازی را با گلهای جابر انصاری و امید نورافکن، 2 یک ببرند.

* 1396: برد

تیم منصوریان برای عیدی دادن به هواداران زجر کشید.

 آبی‌ها 12 فروردین در خانه از فولاد میزبانی کردند و درنهایت به لطف تک گل محسن کریمی در دقایق پایانی، برنده شدند.

* 1395: مساوی

  تیم مظلومی در اهواز برابر استقلال خوزستان قرار گرفت و یک یک مساوی کرد. استقلال به دلیل اشتباهات داوری (عدم اعلام خطای پنالتی روی پروپیچ در نیمه اول و عدم اعلام خطا روی او در نیمه دوم که همین توپ، تبدیل به گل میزبان شد)، برنده نشد ولی آنها شکست هم نخوردند چون طالب‌لو را داشتند.

* 1394: باخت

 آخرین سال نوی امیر قلعه‌نویی روی نیمکت استقلال با شکست برابر فولاد به پایان رسید. آبی‌ها تا دقیقه 70 از میزبان جلو بودند ولی گلهای شریفات با قد کوتاه و با ضربه سر! و ماتیاس چاگو، رای به برتری تیم اسکوچیچ داد.

* 1393: باخت

  استقلال با شکست در اولین بازی سال جدید، همه امیدش برای تکرار قهرمانی را از دست داد. تیم قلعه‌نویی در خانه به نفت تهران باخت. گل نفت را رضا نوروزی (متخصص باز کردن دروازه آبی‌ها) در دقیقه 1+90 زد.

* 1392: برد

  بی‌دردسرترین شروع سال استقلال در یک دهه اخیر. آبی‌ها که از حضور تماشاگر محروم بودند، با ترکیب دوم‌شان از گهر میزبانی کردند و با گلهای نکونام و آرزه، برنده شدند.

* 1391: مساوی

استقلال سال جدید را با میزبانی از ذوب‌آهن استارت زد. تیم مظلومی در خانه با 2 گل عقب افتاد ولی درنهایت با گلهای یوسفی و میداودی به بازی برگشت تا بازی دو بر دو شود. ذوبی‌ها، بازی را با 9 نفر تمام کردند.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی