شائبه‌ای که مایلی کهن مطرح کرد؛ یک خارجی را به علی عبده انداختند!

شائبه‌ای که مایلی کهن مطرح کرد؛ یک خارجی را به علی عبده انداختند!

پایگاه خبری فوتبالی- مساله دلالی در فوتبال ایران مربوط به یکی دو دهه اخیر نیست و قبلا هم وجود داشته است.

به گزارش فوتبالی، بحث بر سر بازیکنان خارجی حاضر در فوتبال ایران و کیفیت آنها از زمانی که لیگ برتر ایران حرفه‌ای شد همیشه وجود داشته است. در واقع حضور خارجی‌ها در فوتبال تبدیل به یکی از نمادهای حرفه‌ای شدن فوتبال ایران شد.

البته کیفیت خارجی‌های فوتبال ایران معمولا خوب نیست و کمتر پیش می‌آید که یک بازیکن خارجیِ خوب به ایران بیاید. برای همین هم همیشه این شائبه وجود داشته است که اغلب این بازیکنان به واسطه‌ ایجنت‌ها و دلال‌ها و صرفا در جهت منافع مادی آنها به ایران می‌آیند. البته بازیکنان خارجیِ خوب هم کم و بیش در لیگ برتر ایران بازی کرد‌ه‌‌اند اما تعداد آنها در مقایسه با بی‌کیفیت‌ها واقعا کم است.

جالب این است که این بحث‌ها حتی در سال‌های قبل‌تر و دوران پیش از انقلاب هم بوده است و صرفا به یکی دو دهه اخیر مربوط نیست. مثلا یک مورد هست که محمد مایلی‌کهن پیشکسوت پرسپولیس به آن اشاره کرده است.

او در این بار به خبر ورزشی گفته است: «قبل از انقلاب پرسپولیس یک بازیکن داشت به نام «آلن ویتل» که سابقه حضور در اورتون را داشت و جزو ۳۰ بازیکن برتر بریتانیا بود. این بازیکن واقعاً از سطح کیفی فوتبال ما در آن زمان بالاتر بود و به کیفیت فوتبال باشگاهی ایران اضافه می‌کرد اما در همان مقطع یک بازیکن بریتانیایی دیگر هم به پرسپولیس آمده بود که «بیلی مک لوری» نام داشت. این بازیکن واقعاً کیفیت لازم را نداشت و بسیار معمولی بود.»

مایلی کهن درباره این که آیا یعنی در آن مقطع هم بحث دلالی وجود داشته چنین نظری دارد: «به هر حال می‌توانست وجود داشته باشد. در آن مقطع هم پول داخل فوتبال بود. من خودم شخصاً شاهد بودم که مرحوم علی عبده وقتی مدیرعامل پرسپولیس بود در مورد همین بازیکن بریتانیایی بر سر یک سرگرد که زیردستش کار می‌کرد فریاد کشید و با صراحت گفت: چرا این بازیکن را زودتر به کشورش برنمی‌گردانید؟ این بازیکن را به ما انداخته‌اند!»

آشنایی با بازیکن موردنظر مایلی‌کهن

حالا این بیلی مک لوری کیست؟ این فوتبالیست انگلیسی متولد لیورپول بعد از 3 فصل حضور در لیورپول که شامل 8 بازی و دو گل بود در سال 1977 میلادی و 1356 خورشیدی مستقیما از لیورپول به پرسپولیس آمد. اما فقط در 4 مسابقه برای پرسپولیس بازی کرد و یک گل زد. او نتوانست به انگلیس برگردد و ناچار شد به نیوزیلند مهاجرت کند.

در نیوزلند روزهای خوبی داشت و برای دو تیم باشگاهی این کشور بازی کرد.  در 80 بازی برای مونت ولینگتون 29 گل و در 100 بازی برای پاپاتوئه‌توئه 23 گل زد و به تیم ملی نیوزیلند هم دعوت شد. در 30 بازی ملی هم موفق به زدن 5 گل شد. اما به هر جهت ظاهرا در پرسپولیس روزهای خوبی نداشته و برعکس آلن ویتل نتوانست خودش را در این تیم جا بیندازد. به همین دلیل هم مایلی‌کهن شائبه احتمال دلالی را درباره این بازیکن تایید کرده است.

1359