گزارش ویژه/ پرونده فساد در باشگاه مس رفسنجان چطور به این نقطه رسید؛ درباره متهمی که همه را لو داد!

گزارش ویژه/ پرونده فساد در باشگاه مس رفسنجان چطور به این نقطه رسید؛ درباره متهمی که همه را لو داد!

پایگاه خبری فوتبالی- یک سوال مهم درباره پرونده فساد در باشگاه مس رفسنجان، مطرح است که اطلاعات ریز و درشت پرونده فساد در باشگاه مس رفسنجان چطور بدست آمده است؟

به گزارش فوتبالی، پرونده فساد در باشگاه مس رفسنجان بیش از یک ماه است که تبدیل به سوژه اصلی رسانه‌های ورزشی و حتی غیر ورزشی شده است. در ارتباط با همین پرونده بود که چند مدیر فوتبالی و چند فرد رسانه‌ای تحت تعقب قضایی قرار گرفتند و مشخص شد ابعاد این ماجرا بسیار گسترده‌تر از چیزی است که در ابتدا تصور می‌شد. پیش از پایان سال دو نفر بازداشت شدند و پس از شروع سال جدید، سه نفر دیگر هم به بازداشت رفتند. 

البته ذکر این نکته هم ضروری است که ظاهرا پس از تغییر در مدیریت باشگاه مس رفسنجان، یک واحد نظارتی هم وارد این باشگاه می‌‌شود و پس از بررسی اسناد و مدارک مالی باشگاه متوجه یک فساد بزرگ می‌شود. به همین هم دلیل صندوق بازنشستگی مس که مالک باشگاه صنعت مس رفسنجان است اقدام به شکایت می‌کند و احضارها و بازجویی‌ها از اینجا شروع می‌شود. بعد هم «فوتبالی» به عنوان اولین رسانه این فساد را افشا کرد.

پیش از پایان سال مجید زین الدینی و علی علیزاده، مدیرعامل سابق و معاون سابق باشگاه مس رفسنجان، بازداشت شدند و پس از حدود سه هفته بازداشت به قید وثیقه آزاد شدند و تحقیقات درباره آنها ادامه دارد. کمیته اخلاق هم این دو مدیرسابق را بازداشت کرد. همین چند وقت پیش بود که سهیل مهدی رییس سابق کمیته مسابقات سازمان لیگ در رفسنجان بازداشت شد که او هم به قید وثیقه آزاد شده است. فریبرز محمودزاده، رییس سابق لیگ دسته اول و رییس سابق کمیته نقل و انتقالات، هم در رفسنجان بازداشت شده که ظاهرا هنوز در بازداشت است. 

نفر سوم خداداد افشاریان رییس سابق کمیته داوران و عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال است که او هم در بازداشت به سر می برد. دو فعال رسانه ای هم تحت تعقیب قرار گرفتند که یکی از آنها فعلا با قید وثیقه آزاد است. کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال هم چهار نفر را دعوت کردند که سه نفر متهم بودند و یک نفر مطلع. 

همانطور که گفته شد، در حالی که ابتدا فقط نام باشگاه مس رفسنجان در این پرونده مطرح بود اما به مرور پای افراد سرشناس دیگری هم به ماجرا باز شد و بعد از مطرح شدن این نام‌های سرشناس بود که برای اهالی فوتبال این سوال پیش آمد که این همه اطلاعات از کجا آمد؟ 

«فوتبالی» از مدت‌ها پیش از جزییات این مساله خبر داشت. در روزهای اولی که پرونده هنوز این قدر گسترده و علنی نشده بود دو نفر از مدیران رده بالایِ وقتِ باشگاه مس به نهادهای نظارتی احضار شده بودند. یکی از همین افراد بود که در همان مراحل اولیه بازجویی، اسامی و نقش افرادی را که خارج از باشگاه مس رفسنجان در این پرونده نقش داشته‌اند افشا کرده بود و در واقع چه با سند و چه بی سند اطلاع رسانی کرده بود. 

در واقع همه افرادی که الان در بازداشت هستند، یا با قید وثیقه از زندان آزاده شده‌اند یا در صف بازجویی قرار دارند با اعترافات این فرد گرفتارِ قانون شده‌اند. هر جزییاتی که درباره افراد درگیر و نقش آنها و میزان مبالغ رد و بدل شده وجود دارد از اعترافات همین فرد به دست آمده است و باید دید چقدر سندیت دارد.

جالب است که بدانید در اعترافات این فرد، جزییات حیرت‌آور دیگری هم وجود دارد. جزییاتی درباره تعداد سکه‌ها و این که در هر بار چه تعداد سکه رد و بدل شده است. درباره تقسیم بندی تعداد سکه‌ها و مثلا سهمیه ماهانه‌ای که به برخی افراد درگیر در این پرونده داده شده است هم اطلاعاتی توسط همین فرد داده شده است.

«فوتبالی» از جزییات حیرت‌انگیز دیگری که توسط همین متهم افشا شده هم مطلع است. جزییاتی که نشان می‌دهد افراد بیشتری در این پرونده دخیل هستند و به زودی شاهد احضار و بازجویی آنها خواهیم بود اما تا اعلام رای دادسرا منتظر می مانیم تا مقام قضایی درباره خاطیان پرونده تصمیم بگیرد.

1359