دهقانی: زمان کمی برای آماده سازی ورزشگاه آزادی داریم/ AFC هر سال قوانین را سخت‌تر می‌کند

دهقانی: زمان کمی برای آماده سازی ورزشگاه آزادی داریم/ AFC هر سال قوانین را سخت‌تر می‌کند

پایگاه خبری فوتبالی- مسئول مسابقات بین‌المللی فدراسیون فوتبال به تشریح مشکلات ورزشگاه‌ آزادی برای میزبانی از مقدماتی جام جهانی پرداخت.

به گزارش فوتبالی، علی دهقانی درمورد برگزاری بازی ایران و قرقیزستان در اصفهان یا مشهد، اظهار داشت: با توجه به اینکه AFC هر سال قوانین را سخت‌تر و حساس‌تر می‌کند باید از آنها آگاه باشیم و رعایت کنیم. ورزشگاه آزادی مشکلاتی داشت که شرکت توسعه و وزارت ورزش دستور به بازسازی آن دادند. این استادیوم دیگر نمی‌تواند خود را با استانداردهای AFC  هماهنگ کند‌.  واقعا کار خیلی سخت شده بود‌.

وی افزود: بیشترین تاکید کنفدراسیون که همیشه به ما گزارش می‌شود این است که افراد غیر مسئول که در حوزه تیم‌ها، داوران و برگزار کننده مسابقه نیستند، ترددهای با این افراد تلاقی داشت و این موضوع همه را اذیت می‌کرد‌. پیش از این افسر امنیتی به ایران نمی‌آمد و فقط ناظر بازی و داوری می‌آمدند. الان چنین فردی با یک افسر پزشکی اضافه کرده‌اند. اگر نخواهیم مقررات را رعایت کنیم، خیلی راحت می‌توانند تصمیم لازم را بگیرند.

مسئول مسابقات بین‌المللی فدراسیون فوتبال اضافه کرد: مهدی تاج دستور داد اکنون که قرار است ورزشگاه بازسازی شود، مطابق الزامات فیفا و AFC باشد که ۱۵_۱۰ سال بدون مشکل دیدارهای بین‌المللی را در آن برگزار کنیم‌. از طرفی باید این نکته را در نطر بگیریم اگر برای رسیدن ورزشگاه در زمانی کوتاه فشار بیاوریم، ممکن است مواردی که باید استفاده شود به شکلی پیش برود که ۶ ماه یا یک سال بعد بار دیگر به مشکل بخوریم. به همین دلیل نمی‌توانیم خیلی روی وزارت خانه و شرکت توسعه فشار بگذاریم تا زودتر ورزشگاه را برسانند.

دهقانی ادامه داد: مشکل این است که پس از برداشتن صندلی‌های ضلع غربی ورزشگاه، هواداری در آن محل مستقر نمی‌شد زیرا می‌خواستند مقاوم‌سازی کنند‌. به همین دلیل اتاق نشست خبری را به طبقه سوم ورزشگاه منتقل کردیم. مربی و بازیکن بدون مشکل به این محل می‌رفتند اما اکنون AFC صندلی‌های VIP را برای خودش و نه برای فدراسیون افزایش داده است‌. قبلا مثلا ۱۰۰ بلیت VIP می‌خواست که اکنون به ۳۵۰ بلیت رسیده است. محل کناری این بخش نیز قبلا ۲۰۰ صندلی بود که اکنون به ۷۵۰ صندلی باید برسد. این موارد را می‌خواهد‌. نکته بعدی این است که ۵۰ درصد فضاهای مجموع CIP و VVIP برای AFC است. باید فضایی فراهم شود که با حداقل امکانات مورد نیاز در اختیار شرکای تجاری کنفدراسیون قرار بگیرد.

وی افزود: اکنون برای صندلی‌گذاری مشکلی نداریم و شرکت توسعه خیلی سریع می‌تواند این کار را انجام بدهد اما نزدیک ۳ هزار نفر در آن زون قرار می‌گیرند. در چنین حالتی حدود هزار نفر فقط از VIP تردد می‌کنند. چگونه می‌توانیم از میان چنین جمعیتی مربی و بازیکن را به اتاق کنفرانس طبقه بالا ببریم؟ افسر رسانه‌ای بازی ایراد می‌گیرد. در نتیجه اگر سالن کنفرانس را در قسمت پایینی ورزشگاه نتوانیم تا ۱۵ شهریور برسانیم، به مشکل می‌خوریم.

مسئول مسابقات بین‌المللی فدراسیون تاکید کرد:یکی از تاکیدهای مهم AFC داشتن سالن کنفرانس است زیرا تابلوهای تبلیغاتی را پشت آن قرار می‌دهد و بابت آن از حامیان مالی‌اش پول می‌گیرد‌. امروز تاج دستور داد شهرهایی که می‌توانند میزبانی بازی را با المان‌های مدنظر AFC مثل ورودی بانوان، گیت‌ها، CIP، VVIP و VIP برعهده بگیرند ستادی تشکیل بدهند‌. این برنامه دوم ما است. اگر دیدیم ورزشگاه آزادی نمی‌رسد بلافاصله ستادها با انتخاب ورزشگاه اصلح‌تر بازی را به شهری منتقل کنند که مشکلی نداشته باشیم تا  بابت آن جریمه شویم و با محرومیت مواجه نشویم.

دهقانی اضافه کرد: با دستور فدراسیون هفتگی از ورزشگاه آزادی بازدید دارم. رسیدن استادیوم به ۱۵ شهریور برنده افراد عمرانی است که امکان دارد ۴_۳ کارگاه تعریف کرده و با کار شبانه‌روزی یا اضافه کردن کارگرها بتوانند کار را پیش ببرند. با این وجود نباید ریسک را بپذیریم زیرا امکان دارد پروژه متوقف شود. کمتر از ۴۰ روز زمان داریم. اکنون ۷ روز قبل از بازی مسئولان AFC در ورزشگاه مستقر می‌شوند و شرایط را کنترل می‌کنند‌.  دیگر مثل گذشته این زمان ۲ روز نیست. روی این حساب نمی‌توانیم ریسک کنیم و تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد ورزشگاه آزادی بگذاریم.

7474