رونمایی از جدیدترین تغییر لوگوی باشگاه تراکتور

رونمایی از جدیدترین تغییر لوگوی باشگاه تراکتور

پایگاه خبری فوتبالی- باشگاه فرهنگی ورزشی تراکتور پس از تصویب مجمع سهامدارانش بالاخره از جدیدترین لوگوی خود برای ادامه فعالیت ورزشی و تجاری رونمایی کرد. این سومین تغییر لوگوی تراکتور در طول تاریخ 54 ساله این باشگاه است.

به گزارش فوتبالی، پس از گذشت تقریبا 3 سال از آخرین فراخوان باشگاه تراکتور تبریز برای طراحی لوگوی جدید این باشگاه، کمیته داوری متشکل از اساتید دانشگاهی و کارشناسان امر در این زمینه طرح نهایی و جدید این باشگاه را با تلفیقی از چند طرح پیشنهادی، پیش از شروع فصل جدید لیگ برتر، انتخاب و رونمایی کرد.

در این طرح رنگ و برخی المان‌های جدید به لوگوی باشگاه اضافه شده است که جلوه‌ای از خطه آذربایجان را در خود به نمایش گذاشته است. طرحی که البته خط و خطوطش در دنیای فوتبال نظیر آن در برخی از باشگاه‌های اروپایی به چشم می‌خورد که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

در نگاه اول طرح اصلی که یک تراکتور است از حالت مینیمال و بدون خط مرز، به داخل یک دایره با خط و رنگ طلایی رفته است که نشان از اتحاد و همدل بودن دارد. خطوط طلایی برگرفته از گروه سرمایه گذاری «دریک» در باشگاه تراکتور است. ضمن اینکه قالب دایره‌ای در طراحی لوگوی اکثر تیم‌های مطرح دنیا امری رایج است؛ مانند بایرن مونیخ، منچستر سیتی، چلسی، پاری سن ژرمن، اینتر، لستر سیتی، ناپولی، فنرباغچه و دیگر تیم‌های ملی و باشگاهی دیگر که از این قالب استفاده می‌کنند.

نشان هندسی تراکتور که حالت کلی خود را حفظ کرده است، به صورت ترسیمی از خطوط سفید و مینیمال در قلب دایره قرمز رنگ که رنگ پیراهن اصلی تیم است قرار گرفته و دچار تغییرات اندکی شده است و همچنان حرف T انگلیسی در چرخ عقب تراکتور که بزرگ‌تر هم هست به چشم می‌خورد تا ابتدای حرف لاتین تراکتور و تبریز از یاد نرفته باشد.

اضافه شدن دو نماد و نقش جدید در دو سمت روی نوار مشکی رنگ لوگو، برگرفته از نقوش اصیل فرش آذربایجان و شهر هریس این استان می‌باشد که به زیبایی این لوگو کمک کرده است. ضمن این که رنگ مشکی استفاده شده در این طرح جدا از زیبایی و جذابیت بصری به نظر می‌رسد اشاره به رنگ کاشی‌های مسجد کبود از آثار باستانی تاریخی شهر تبریز هم دارد و همچنین استقبال خوب هوادارن از رنگ مشکی در سال‌های اخیر برای لباس دوم تیم تراکتور را یادآوری می‌کند.

در نهایت باید به نام و تاریخ تاسیس باشگاه تراکتور اشاره کنیم که با فونت ساده‌ای در بالا و پایین لوگو روی نوار مشکی رنگ لوگو طراحی و حک شده است. نوشته‌هایی که تقریبا در تمام لوگوهای ورزشی و غیر ورزشی دنیا از آن استفاده می‌شود و اینجا هم به نوعی قدمت باشگاه تراکتور را که به بیش از نیم قرن می‌رسد به تصویر می‌کشد.

به هرحال این لوگو طبق گفته مسئولین باشگاه تراکتور به مرور در مکاتبات اداری، البسه، فضاسازی مجموعه ورزشی تراکتور و باشگاه، جایگزین و استفاده می‌شود. اما نکته جالب این است که در همین مدت کمی که از رونمایی این لوگو گذشته است، برخی از کاربران فضای مجازی آن را الگویی برگرفته از رنگ و طرح باشگاه‌هایی همچون فاتح کاراگومروک ترکیه، چارلتون انگلیس و میتی لند دانمارک می‌دانند که البته بی‌راه هم نیست.


1229