سمیعی ایده اشتباهش را به خطیر هم پیشنهاد داده بود!

سمیعی ایده اشتباهش را به خطیر هم پیشنهاد داده بود!

پایگاه خبری فوتبالی- ایده باشگاه استقلال برای افزایش سقف بودجه از طریق اضافه شده پاداش آسیایی به بن بست خورد.

به گزارش فوتبالی، اشتباهات مدیریتی باشگاه استقلال در تکمیل فهرست بازیکنان این تیم، فسخ بازیکنان مازاد و ثبت قرارداد بازیکنان مورد نیاز باعث عصبانیت هواداران استقلال شده است. آنها از خودشان می‌پرسند چطور ممکن است یک مدیر در چنین مرتکب این اشتباهات باورنکردنی بشود.

به طور مشخص اتفاقی که باعث عصبانیت هواداران استقلال شده است ماجرای گوستاوو بلانکو و ثبت قرارداد این بازیکن است. مدیران باشگاه استقلال ابتدا نام 4 بازیکن را از لیست خارج کردند تا بتوانند نام بلانکو را وارد لیست کنند اما باز هم در بودجه استقلال، فضا برای این کار ایجاد نشد.

تبعات این اتفاق بیرون ماندن نام بازیکنی مثل مهرداد محمدی است و مشخص نیست باشگاه استقلال چطور می‌خواهد این بازیکن را به تیم برگرداند. اما بعد از این ناکامی مدیران استقلال یک ایده مشعشع دیگر به ذهن‌شان رسید که ظاهرا جواب داد و موفقیت آمیز بود. چون رسانه رسمی این باشگاه خبر داد که مشکل بلانکو حل شده است. اما به چند ساعت نکشید که دوباره اعلام شد بلانکو اجازه بازی برای استقلال را ندارد. 

اما ماجرا چه بود؟ ظاهرا باشگاه استقلال قرارداد بلانکو را با استناد به بند ٧ آیین نامه کارگروه نظارت بر قراردادها ثبت کرده بود. اما نکته این است که این بند مربوط به درآمدهای فصل 2023-2024 می‌شود نه سال‌های قبل. برای همین هم فدراسیون فوتبال ابتدا موافقتش را با صدور کارت بازی بلانکو اعلام کرد اما بعد از بررسی مجدد این مجوز را باطل کرد.

روزنامه خبر ورزشی در این باره خبر داده است که فرشید سمیعی مدیر عامل فعلی استقلال در نیم‌فصل لیگ گذشته هم که این تیم به خاطر سقف بودجه نمی‌توانست تحرکات زیادی در نقل و انتقالات داشته باشد این ایده مشعشع را به علی خطیر مدیر عامل سابق استقلال پیشنهاد هم کرده بود.

اما در آن زمان چون خطیر به قانون مسلط بود اعلام کرد کارگروه سقف بودجه، پاداش همین فصل را لحاظ می کنند. استقلال فصل قبل در لیگ قهرمانان آسیا حضور نداشت که بتواند پولی به سقف بودجه‌اش اضافه کند. علی خطیر اعلام کرد این قانون برای فصل جاری است و طلب این باشگاه برای زمانی است که هنوز قانون سقف بودجه وجود نداشت. 

اما این کار بیشتر از این که به استقلال کمک کند می‌توانست به نفع پرسپولیس باشد. آن زمان خطیر به سمیعی گفته بود اگر استقلال بتواند ۳۰۰ هزار دلار طلبش را به سقف بودجه اضافه کند، مطالبات پرسپولیس در کنفدراسیون فوتبال آسیا ۴ میلیون دلار است و دیگر امکان رقابت با این تیم وجود نخواهد داشت.

این یعنی اگر استقلال بتواند با ۳۰۰ هزار دلار مطالبه‌اش در کنفدراسیون فوتبال آسیا یک بازیکن خوب بخرد، پرسپولیس می‌تواند با ۴ میلیون دلار مطالبه‌اش ۴ بازیکن باکیفیت و درجه یک بخرد. درست به همین دلیل اصلا پیگیری ادعای سمیعی را به صلاح استقلال ندانست و البته مطمئن بود این قانون برای تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا و پاداش‌های همان فصل شان است!

به هر حال خطیر آن زمان تن به این کار نداد اما سمیعی برای فصل جدید دقیقا همین اشتباه را مرتکب شد و احساس کرد شاید با برخی حمایت‌ها بتواند از طریق همین مطالبه 300 هزار دلاری، بلانکو را وارد لیست استقلال کند. اما باشگاه‌ها معترض شدند و مجوز بازی گوستاوو بلانکو باطل شد. هر چند استقلال بالاخره توانست با خارج کردن نام آرمین سهرابیان فضای لازم برای ثبت قرارداد بلانکو را ایجاد کند!

1359