گزارش فنی/ تغییر سیستم زرد‌ها؛ فعلاً به فکر اخراجش نباشید، مورایس، راه‌حل ثبات را پیدا کرده‌است!

گزارش فنی/ تغییر سیستم زرد‌ها؛ فعلاً به فکر اخراجش نباشید، مورایس، راه‌حل ثبات را پیدا کرده‌است!

پایگاه خبری فوتبالی- حتی باوجود شکست، به نظر می‌رسد ژوزه مورایس، سبک ایده‌آلش در سپاهان را پیدا کرده است.

به گزارش فوتبالی، برخی از منتقدین ژوزه مورایس پس از شکست سپاهان برابر پایتخت‌نشینان اردنی، نتایج مورایس و تیم‌اش در لیگ‌برتر را صرفاً حاصل برنامه بازی‌های نسبتاً ساده اصفهانی‌ها می‌دانند، ولی موضوع فراتر از این‌هاست.

مورایس فصل گذشته با در اختیار داشتن نفراتی همچون رامین و میلاد در کناره‌های زمین و آقای گل لیگ؛ شهریار مغانلو، از تاکتیک هجومیِ بازی در جناحین و نفوذ و انتقال توپ در کنار خط طولی از سوی وینگرها استفاده می‌کرد و با همین سیستم توانست رتبه سوم لیگ برتر را با کسب عنوان برترین خط حمله لیگ با ۵۸ گل زده به‌دست آورَد و سپاهان را بعد از سالها به قهرمانی جام حذفی برساند. 

این فرم بازی، زردپوشان را در یک‌سوم عقب تیم مقابل شدیداً زهردار می‌کرد، اما جای خالی وینگ‌بک‌های جلو کشیده و فاصله میان خطوط، ضعف این سیستم در خط دفاعی را به‌وضوح نمایان می‌کرد و همین امر سبب شد شاگردان این مربی پرتغالی جزیی از سه‌ تیم برتر خط دفاعی لیگ نباشند و ۲۶بار دروازه خود را باز شده ببینند. 

ژوزه مورایس اما فصل جدید را با ذهنیت و سیستم تازه‌ای آغاز کرده‌است.

زردپوشان اصفهانی با جذب جواد آقایی‌پور، ستاره فصل گذشته استقلال خوزستان، مهدی لیموچی، محمدامین حزباوی ، استیون انزونزی در میانه زمین و ابوبکر کامارا در نوک خط حمله، سعی در تناسب اسکوآد خود دارند و با استفاده از قدرت انتقال توپ بالای انزونزی و فرم خوب کریمی در میانه زمین، قصد دارند فاصله خطوط را کم‌تر و نقاط ضعف فصل گذشته را برطرف کنند.

سرمربی باتجربه و ۵۹ساله اصفهانی‌ها در این فصل از تاکتیک هجومیِ پاس‌های خط‌شکنِ در عمق و بازی‌سازی از عقب زمین به‌همراه اجرای دست و پاشکسته تیکی‌تاکا و پاس‌های تک‌ضرب و روی زمین استفاده کرده‌است. 

سپاهانی‌ها زمانی که توپ را در اختیار ندارند هم با برنامه مجزایی پیش می‌روند و پس از لو دادن توپ به‌سرعت پرس را از جلوی زمین برای بازپس‌گیری توپ انجام می‌دهند و در این بین کم‌کم شاهد از بین رفتن مشکل فاصله زیاد بین خطوط شاگردان مورایس هم خواهیم بود.

بسته بازی کردن خط ‌دفاع زردپوشان در عقب زمین، اجازه اجرای دستورات تاکتیکی مربی تیم حریف را صادر نمی‌کند و همین موضوع موقعیت‌های اندکی را به مهاجمین رقیب می‌دهد. 

مدافعین سپاهان باوجود آفسایدگیری‌های نامنظم، اشتباهات فردی و فضا دادن به مهاجمین با انگیزه اردنی‌ها، در کلوز دون کردن (جلوگیری از شوت‌های پشت محوطه)، و بازی‌سازی از عقب زمین، سعی بر اجرای دستورات تاکتیکی ژوزه داشتند که تا قبل از دریافت گل دوم و بهم‌ریختگی روانی بازیکنان سپاهان، تاحدودی در این امر موفق ظاهر شدند.

شاگردان مورایس با در اختیار داشتن ۷۲ درصد مالکیت توپ و ایجاد ۱۵ موقعیت گلزنی، با اختلافی فاحش تیم برتر زمین بودند. 

در این دیدار شاهد عملکرد قابل قبول وحدت حنانوف، آچار فرانسه این فصل سپاهان بودیم و در پست دفاع چپ، هوشمندانه به میانه زمین می‌آمد و در انتقال توپ از دفاع به حمله، کمک شایانی به خط هافبک اصفهانی‌ها می‌کرد و در یکی از نفوذهای تاثیرگذارش، تک گل سپاهان را در این دیدار با شوتی دقیق به ثمر رساند.

اما انتظارات از مورایس و تیم‌اش در آسیا بیشتر است و با عمیق شدن در مباحث فنی زردها، می‌توان این شکست را صرفاً یک اتفاق دانست و در ادامه رقابت‌ها شاهد عملکرد بهتری از نماینده پر پتانسیل این فصل کشورمان باشیم.

با هماهنگ‌ شدن نفرات جدید و تکمیل شدن پروژه جدید تاکتیکی مورایس، با تیمی به مراتب یک دست‌تر و خطرناک‌تر نسبت به فصول گذشته مواجه خواهیم بود و در ادامه فصل، بیشتر از شاگردان ژوزه خواهیم شنید.

7474