پایگاه خبری فوتبالی- برنده اصلی تورنمنت کافا سازمان صدا و سیماست که با پخش تبلیغات در حین پخش زنده این مسابقات به درآمدی حداقل 250 میلیارد تومانی خواهد رسید.
به گزارش فوتبالی، تیم ملی فوتبال ایران با ارائه بازیهای نه چندان قابل قبول به فینال تورنمنت کافا رسید و برای قهرمانی در این تورنمنت روز دوشنبه باید با تیم ملی ازبکستان بازی کند. مسابقات تیم ملی در این تورنمنت از شبکه سوم سیما پخش شد و البته به خاطر سطح پایین تیمهای حاضر در تورنمنت خیلی از فوتبالدوستان ایرانی، مسابقات را دنبال نکردند. اما این موضوع هیچ خللی در عزم سازمان صدا و سیما برای درآمدزایی از این مسابقات ایجاد نکرده است!
روزنامه فرهیختگان امروز گزارشی حیرتانگیز از درآمدهای تلویزیون از پخش بازیهای تیم ملی در تورنمنت کافا منتشر کرده است. بازیهایی که از فرط بد بودن و پایین بودن کیفیت تیم ملی، صدای همه فوتبالدوستان را درآورده است. اما برای صدا و سیما خیلی فرق نمیکند که تیم ملی در این تورنمنت چه نتیجهای بگیرد. دوستان در این سازمان درآمد خودشان از پخش تبلیغات را در هر صورتی به دست میآورند.
در این گزارش آمده است که تلویزیون در طول پخش بازی ایران و تاجیکستان 28 تبلیغ زیرنویس شده پخش کرد که 550 ثانیه روی آنتن قرار گرفتند. با محاسبه تعرفه سال 1404 (تعرفه 1402 تلویزیون + میزان تورم) تلویزیون از همین 550 ثانیه، چیزی حدود 318 میلیارد تومان درآورده است. البته میزان دقیق تعرفههای سازمان در سال 1404 مشخص نیست. چون از سال 1402 به این طرف میزان تعرفهها اعلام نمیشود. اما میشود با محاسبه تورم به عدد تقریبی رسید.
نکته مهم اما این است که سطح کیفی حریف در حجم تبلیغاتی که قبل، حین و بعد از مسابقه پخش میشود، موثر است. مثلا در بازی اول تیم ملی مقابل افغانستان تنها حدود 16 دقیقه تبلیغ (زیرنویس، آگهی و پلاتو) پخش کرد که 5 دقیقه از این تبلیغات مربوط به زیرنویسهای حین بازی بود. بنا بر اعداد و ارقامی که صداوسیما در اسناد سال 1402 خود منتشر کرد، تعرفه تبلیغات در تلویزیون 327 میلیون تومان است که با احتساب تورم 30 درصدی در سال 1403، این رقم برای این سال به حدود 425 میلیون و بنا بر تورم سالانه 36 درصدی در سال 1404 به بیش از 578 میلیون تومان برای هر ثانیه میرسد و این یعنی تنها برای تبلیغات زیرنویسهای حین بازی، تلویزیون 173 میلیارد تومان درآورده؛ آن هم برای یک مسابقه درجه چندم.
البته اداره بازرگانی صداوسیما میگوید؛ برای آگهیهای تبلیغاتی با توجه به زمان پخش آن درصدی تخفیف میدهد که این درصد تخفیف از 75 درصد تا 90 درصد است. حتی اگر ما تخفیف 90 درصدی تلویزیون را هم در نظر بگیریم باز هم صداوسیما 53.7 میلیارد تومان تنها از تبلیغات بازی افغانستان در آورده است.
برای بازی دوم با تیم ملی هند مجموع تبلیغات پخش شده در حین، قبل، بعد و بین دو نیمه بازی این عدد به 1050 ثانیه (17.5 دقیقه) رسید و با همان فرمول تورم سالانه و تخفیف، تلویزیون 60.7 میلیارد تومان از بازی هند درآمدزایی کرد. البته باید در نظر گرفت که این عدد 60 میلیارد و 700 میلیون تومان کمترین میزانی است که تلویزیون میتواند با این میزان تبلیغات درآمد باشد و اگر برخی از بندهای دستورالعمل اداره بازرگانی سازمان مبنی بر اینکه نرخ تبلیغات دعوت به تماشای بازی 2 برابر است را محاسبه کنیم آن وقت این عدد به بالای 61 میلیارد میرسد!
اما بیشترین درآمد، از بازی سوم تیم ملی که در مقابل تاجیکستان انجام شد، نصیب تلویزیون شده است. مجموع تبلیغات این بازی به بیش از 20 دقیقه رسید. درآمد تلویزیون هم از این بازی به 716.9 میلیارد تومان میرسد. حتی اگر ماجرای 90 درصد تخفیف را هم محاسبه کنیم عدد درآمد تلویزیون از این بازی 71 میلیارد تومان را رد میکند. با محاسبه تخفیفات 90 درصدی در این سه بازی درآمد تلویزیون از مجموع مسابقات کافا تا پیش از فینال 180 میلیارد تومان را رد میکند.
البته ماجرا اینجا تمام نمیشود. مهمترین و پربینندهترین بازی تورنمنت هنوز باقی مانده است: بازی ایران و ازبکستان در فینال. قابل پیشبینی است که حجم و میزان تبلیغات این بازی بیشتر از بازیهای قبلی خواهد بود. در بدترین حالت اگر تلویزیون برای فینال کافا به اندازه بازی تاجیکستان تبلیغ بگیرد درآمد تلویزیون از مجموع این 4 مسابقه 2.5 هزار میلیارد تومان را رد میکند. حالا اگر همان تخفیف 90 درصدی را هم روی این اعداد و ارقام را محاسبه کنیم، درآمد تلویزیون به 250 میلیارد تومان میرسد.
نه تنها حضور در کافا بلکه قهرمانی در این تورنمنت هم دستاورد خاصی برای تیم ملی نیست اما به نظر میرسد باید تلویزیون را قهرمان اصلی این تورنمنت بدانیم که از پخش بازیهای تیم ملی به درآمد بسیار قابل توجهی رسیده است.