بیاتی‌نیا: پاس‌های کریمی دیگر در استقلال اتفاق نمی‌افتد

بیاتی‌نیا: پاس‌های کریمی دیگر در استقلال اتفاق نمی‌افتد

پایگاه خبری فوتبالی- مهاجم اسبق استقلال عقیده دارد هنوز برای قضاوت کردن سرمربی استقلال زود است.

به گزارش فوتبالی، در شرایطی که سبک بازی استقلال در این 7 هفته منتقدان نسبتا زیادی داشته، محسن بیاتی‌نیا از محمود فکری حمایت کرده و از دید او فکری هنوز نیاز به زمان دارد. او در گفت و گو با خبرنگار فوتبالی صحبتهایش را اینگونه آغاز می‌کند:"  محمود فکری به اندازه ای که باید، امتیاز کسب کرده است و تیمش نسبت به هفته اول بهتر بازی می کند. باید به فکری فرصت بدهیم تا تفکراتش را در تیم پیاده کند. فراموش نکنیم فکری تیم را دیر تحویل گرفت و تغییرات زیادی در باشگاه ایجاد شد. همه این ها باعث می شود نتیجه گیری زمان بیشتری نیاز داشته باشد."

قبول دارید که خط هافبک استقلال هم بعد از جدایی کریمی کیفیت سال گذشته را نداشته است؟

زوج هایی در تیم های مختلف دنیا داریم که مکمل یکدیگر هستند مثل علی کریمی و مسعود ریگی. آنها مکمل هم بودند و ریگی امسال همان فوتبال سال گذشته را بازی می‌کند اما چون کریمی نیست فوتبال ریگی نسبت به قبل کمتر دیده می شود. فوتبالی که کریمی بازی می کرد و پاس هایی که می داد دیگر در استقلال اتفاق نمی‌افتد. البته شاید اگر کریمی هم در استقلال می ماند فکری وظیفه دیگری به او می داد و شاید وظیفه ای که  استراماچونی و فرهاد مجیدی به کریمی می دادند را به او نمی‌داد و از کریمی کار دیگری می خواست. پیدا کردن مکمل برای ریگی نکته مهمی است که باید انجام شود.

 مهاجمان استقلال هم در این 7 هفته فقط یک گل زده‌اند. فکر می کنید آنها افت کرده اند یا خط هافبک آنها را خوب تغذیه نمی کند؟

وقتی یک تیم گل نمی‌زند و یا گل می خورد کل تیم مقصر است. ما باید یاد بگیریم دفاع یا حمله انفرادی و گروهی تفاوت دارد. اگر تیم هجومی بازی می کند و مهاجمان را در موقعیت های زیادی قرار می دهد و گلی به ثمر نمی‌رسد مهاجمان ضعیف عمل کردند اما وقتی مهاجمان را در موقعیت گلزنی قرار نداده‌اند باید به خط‌های عقب برگردیم که باید چه کاری انجام بدهند که بهتر و هماهنگ تر شوند. نمی شود از یک بازیکن یا مهاجم ایراد گرفت زیرا فوتبال یک بازی گروهی است و مهم گل زدن تیم است حالا شاید هافبک‌ها گلزنی کنند. در استقلال سال گذشته هافبک ها گل های زیادی به ثمر رسانند و در فوتبال ملاک فقط گل زدن مهاجمان نیست.

فکری در این بازی ها چند سیستم را امتحان کرده است به نظر شما بعد از 7 هفته نباید سیستم استقلال مشخص می شد؟

اینکه بخواهیم هر بازی سیستم تغییر بدهیم کار درستی نیست اما این نظر من است و شاید کادرفنی در شرایطی قرار گرفتند که این بهترین تصمیم بوده است. مهم این است که در کار تاکتیکی کدام بازیکنان به درد کدام سیستم می خورد.

برخی از کارشناسان اعتقاد دارند استقلال در طراحی تمرینات مشکل دارد و این موضوع باعث عدم هماهنگی بازیکنان در بازی ها است

 من شرایط این را نداشتم که تمرینات استقلال را از نزدیک ببینم. بزرگ ترین مربیان دنیا سراغ بزرگترین مربی تمرین دهنده می‌روند. متاسفانه در گذشته، مربیان می رفتند مربی ضعیف تر از خودشان را می آورند تا بتوانند راحت کار کنند. برای سرمربی بزرگ شدن باید بروی مربی قوی بیاوری تا اگر جایی اشتباه کردی بگوید داری اشتباه می کنی چون ما نمی‌توانیم بگوییم کامل هستیم. منظورم در مورد استقلال نیست  و کلی می گویم. از مسابقات می شود فهمید که کیفیت تمرینات چطور است. در دنیا می گویند تمرین یک نوع مسابقه است با فشار بیشتر و استرس کمتر چون هر روز این کار را انجام می دهند اما مسابقه یک تمرین است با فشار کمتر ولی استرس بیشتر. استرس توانایی فنی را کاهش می دهد پس باید در تمرینات به حدی پر فشار کار کرد که در مسابقه استرس سطح بازیکن شما را از 80 به 30 تبدیل نکند.

مصدومیت‌های نسبتا زیاد بازیکنان استقلال و شرایط بدنی شاگردان فکری سوژه دیگر انتقاد از او و همکارانش است

مشکل بدنی بر می گردد به بحث تاکتیکی و اینکه شما چقدر می خواهی پرس کنی، چقدر می خواهی دوندگی داشته باشی اما بحث بدنسازی را می توان از میزان دوندگی بازیکنان و تعداد مصدومان در یک تیم سنجید.

 استراحت 12 روزه استقلال را قبل از بازی با گل گهرسیرجان را چطور ارزیابی می کنید؟

 این موضوع از یک طرف به سود استقلال است از طرف دیگر به ضرر این تیم. شما در تعطیلات می توانی نقاط ضعف و قوت تیم خودت و حریف را بررسی کنی. بازی با گل گهر بازی سختی برای استقلال است و همه تیم ها نقاط ضعف و قوت دارند و استقلال باید از نقاط ضعف گل گهر استفاده کند. قلعه‌نویی مربی کاربلدی است و تیمش هم تیمی هجومی است اما استقلال اگر می خواهد شخصیت قهرمانی را داشته باشد باید در کورس قهرمانی بماند و فوتبال زیبا و هجومی به نمایش بگذارد.

9697