گزارش ویژه/ درباره خانم جیمی‌جامپ و حاشیه‌هایش؛ مقصر اصلی چه کسی است؟

گزارش ویژه/ درباره خانم جیمی‌جامپ و حاشیه‌هایش؛ مقصر اصلی چه کسی است؟

پایگاه خبری فوتبالی- برای اولین بار در فوتبال ایران یک هوادار خانم وارد زمین شد و ماجراهای عجیبی درست کرد.

به گزارش فوتبالی، روز جمعه و پس از پایان مسابقه دو تیم آلومینیوم اراک و استقلال که در اراک برگزار و با پیروزی یک صفر استقلال تمام شد اتفاقی در حاشیه مسابقه رخ داد که سر و صدای زیادی به پا کرد و ظاهرا تبعات زیادی هم به دنبال داشته است.

بعد از سوت پایان مسابقه، یکی از هواداران خانم استقلال از سکوهای متعلق به بانوان استقلالی و در میان غفلت ماموران یگان ویژه و حراست اداره کل ورزش و جوانان استان اراک، وارد زمین چمن شد تا خودش را به سید حسین حسینی دروازه‌بان استقلال برساند. این هوادار خانم که موفق شده بود از دست چند مامور بگریزد و خودش را به حسینی نزدیک کند در آخرین لحظات و قبل از رسیدن به حسینی توسط ماموران متوقف شد.

اما نکته این است که در همه جای دنیا جیمی‌جامپ‌ها توسط ماموران امنیتی زمین (با کمترین میزان خشونت) دستگیر و به بیرون از زمین برده می‌شوند. اما به طور طبیعی در این گیر و دار ممکن است خشونتی هم ایجاد شود.

بازیکنان داخل زمین هم عمدتا این تصور را دارند که ممکن است خشونتی علیه جیمی جامپ‌ها صورت بگیرد و به همین دلیل سعی می‌کنند از آنها حمایت کنند. این اتفاق دقیقا همان اتفاقی است که برای آن هوادار خانم و سید حسین حسینی افتاد.

حسینی سعی کرد اجازه ندهد ماموران رفتار خشنی با این هوادار (که اولین جیمی جامپ خانم در فوتبال ایران بود) داشته باشند و در این درگیری تنش‌هایی هم بین حسینی و چند بازیکن استقلال با ماموران انتظامی پیش آمد.

ساعاتی بعد از پایان مسابقه و پس از انتشار اخبار و تصاویر این اتفاق در فضای مجازی واکنش‌‌ها شروع شد. انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در صفحه شخصی خود در شبکه اکس (توئیتر سابق) نوشت: «در نامه‌ای به وزیر ورزش متذکر شدم که مسؤولان ورزش باید پاسخگوی عدم رعایت قوانین و دستورالعمل‌ها در ارتباط با ورود زنان به ورزشگاه باشند. ضرورت دارد به سرعت در مورد عاملان نقض مقرراتی که هنجارهای جامعه را خدشه‌دار می‌سازد، اعمال قانون شود.»

کمی بعد هم خبر رسید سید حسین حسینی و حسین مرادمند به کمیته اخلاق احضار شده‌اند. البته بعید است برای این دو نفر جریمه یا محرومیت سنگینی اعمال شود اما روزنامه گل دیروز خبر داده است احمدرضا رادان فرمانده نیروی انتظامی به خاطر حضور جیمی جامپ دختر به داخل زمین بدون حجاب و در ادامه توهین و پرتاب بطری به سمت پلیس و عدم احترام به پلیس، مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال و تنی چند از اعضای هیات رئیسه را خواسته است تا در این خصوص و حواشی ورزشگاه امام خمینی(ره) اراک توضیح داده و موضوع را شفاف کنند. البته تاج و رادان همشهری هستند و ارتباط خوبی با هم دارند اما در هرحال بررسی این ماجرا هم مهم است. 

واقعیت این است که در ماجرای فوق بازیکنان استقلال کمترین قصور و اشتباه را مرتکب شده‌اند. در همه جای دنیا وظیفه کنترل و ایجاد نظم روی سکوهای ورزشگاه با نیروهای نظامی و امنیتی است. در ایران و روی سکوهای متعلق به بانوان ماموران خانم هم حضور دارند و برقراری نظم روی سکوهای بانوان با نظارت مضاعفی همراه است اما هوادار خانم به شکلی عجیب خودش را به نزدیکی‌های حسینی رسانده است. معمولا کنترل سکوها به بخش بانوان حراست اداره ورزش و جوانان هر شهر و یا هیات های فوتبال آن شهرها سپرده می شود. اینکه چطور این دختر از غفلت ماموران استفاده کرده در نوع خودش عجیب است. البته به خاطر دختر بودن جیمی جامپر، ماموران نیروهی انتظامی و یگان ویژه برخورد بدی با جیمی جامپر نداشتند. حسینی هم فقط برای جلوگیری از اعمال برخورد احتمالی تلاش کرد هوادار خانم آسیبی نبیند. طبیعی است که در چنین فضایی سر وصداها هم بالا برود و بحث‌هایی پیش بیاید اما شرایط کلا عجیب و غریب شد.

در کمال احترام و تشکر از نیروهای نظامی و امنیتی باید گفت آنها هم باید در کنترل سکوها دقت بیشتری به خرج می دادند و فقط به لیدرها یا ماموران حراست اداره کل ورزش و جوانان و هیات فوتبال استان اراک، بسنده نمی کردند. بقیه اتفاقات در یک فضای پرتنش و عصبی پیش آمده است. حتی مهدی تاج هم قصوری در این داستان نداشته است چرا که اساسا مسئولیت متوجه افراد دیگری است. قطعا اگر اشتباهِ اول صورت نمی‌گرفت و خانم هوادار وارد زمین نمی‌شد اتفاقات بعدی هم رخ نمی‌داد. اما این ماجرا باعث خواهد شد از این به بعد نظارت بیشتری روی سکوهای بانوان صورت بگیرد.

1359