سوال روز؛ آیا ابلاغیه جدید سازمان لیگ، تاییدیه هیات رییسه فدراسیون فوتبال را دارد؟

سوال روز؛ آیا ابلاغیه جدید سازمان لیگ، تاییدیه هیات رییسه فدراسیون فوتبال را دارد؟

پایگاه خبری فوتبالی- سازمان لیگ امروز با صدور بیانیه‌ای درباره مباحث مطرح شده در برنامه شب گذشته فوتبال برتر توضیحاتی داد. 

به گزارش فوتبالی، شب گذشته سهیل مهدی مهمان برنامه فوتبال برتر بود و با محمد حسین میثاقی درباره مسائل مختلف مسابقات لیگ مثل برنامه‌ریزی، تعویق‌ها و تعطیلی‌ها و مشکلات برگزاری مسابقات صحبت کرد.

اما بخشی از این گفت‌وگو درباره معیار انتخاب تیم قهرمان در جدول در صورت تساوی امتیازات در روز پایانی بود. از چند سال پیش اعلام شد که در صورت تساوی امتیازات چند تیم در روز آخر، نتایج مسابقات رودررو به عنوان معیار تیم برتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مساله از مدت‌ها پیش به صورت روشن اعلام شده بود و بخش مبهمی نداشت. اما امسال شرایطی پیش آمده است که ابهاماتی ایجاد کرده است و همین مساله وقتی شب گذشته در برنامه فوتبال برتر مطرح شد جنجالی تازه در فضای مجازی به راه انداخت.

ماجرا این است که در فاصله 7 هفته تا پایان لیگ برتر فاصله دو تیم صدر جدولی بسیار کم است. الان استقلال با 50 امتیاز و پرسپولیس با 49 امتیاز در رده‌های اول و دوم هستند. رقابت دو تیم بسیار نزدیک است و اگرچه نمی‌شود احتمال بالایی برای تساوی امتیازات در روز آخر قائل شد اما برای این حالت هم باید قانون مشخص وجود داشته باشد. به هر حال در 22 دوره قبلی لیگ برتر در دو دوره در روز پایانی امتیاز دو تیم برابر بوده و تیمی که تفاضل گل بهتری داشته قهرمان شده است.اما از چند سال پیش بحث برتری در تفاضل کنار گذاشته شد و برتری در مسابقات رودررو معیار اصلی قرار گرفت. امسال دربی رفت با میزبانی پرسپولیس با تساوی یک بر یک و دربی برگشت با میزبانی استقلال با تساوی بدون گل تمام شد.

حالا اگر در روز آخر امتیاز دو تیم مساوی باشد تکلیف چیست؟ در بازی‌های رودررو هم هیچ تیمی برتری ندارد. اما استقلالی‌‌ها معتقدند تیم‌شان در بازی رفت و در روزی که میهمان بوده گل زده است و باید از مزیت گل زده در خانه حریف بهره‌مند شود. این تصور تا دیشب وجود داشت اما سهیل مهدی این موضوع را رد کرد و گفت در این وضعیت گل زده در خانه حریف اهمیتی ندارد. قرار شد مهدی و سازمان لیگ اسناد و اساسنامه مربوط به این ماجرا را منتشر کنند. امروز این اتفاق رخ داد و سازمان با انتشار اسنادی اعلام کرد قوانین مربوط به این ماجرا روز 18 مرداد سال گذشته از طریق اتوماسیون اداری به همه باشگاه‌ها ابلاغ شده است. طبق قانون، از این فصل مسابقات و در حالت رقابت رو در رو مابین دو تیم، قانون گل زده بیشتر در خانه حریف در شرایط برابر که پیش از این به صورت دو برابر اعمال می‌شد محاسبه نمی‌شود. یعنی اگر امتیاز دو تیم برابر باشد، ابتدا بازی رو در روی دو تیم ملاک قرار می‌گیرد. در صورتی که دو تیم در این آیتم از لحاظ امتیاز و تفاضل گل برابر باشند، گل زده بیشتر در خانه حریف معیار ارزیابی نیست.



معیار بعدی برای تشخیص برتری تیم‌ها تفاضل گل در مجموع مسابقات است و پس از آن گل زده بیشتر و اگر تمامی این آیتم‌ها برابر باشد، برگزاری بازی مستقیم در زمین بی طرف با رعایت قوانین حذفی ملاک تعیین رده‌بندی تیم‌ها در جدول می‌شود. به این ترتیب روشن شد که بر خلاف تصور استقلالی‌ها، گل زده استقلال در دربی رفت، برای این تیم در شرایط تساوی امتیاز‌ها در روز آخر برتری ایجاد نمی‌کند و این یک برداشت اشتباه از قوانین بوده است. نکته دیگری که سازمان لیگ به آن اشاره کرده تاریخ ابلاغ این قانون به تیم‌های لیگ برتری است که ظاهرا در مرداد سال گذشته انجام شده و بر خلاف تصورات، این تصمیمی نیست که ظرف دیروز و امروز گرفته شده باشد.

نکته مهم

در صفحه سوم اسنادی که سازمان لیگ منتشر کرده به مصوبه 29 آذر 1400 اشاره شده است. در حالی که در آن مصوبه در دوران سرپرستی میرشاد ماجدی، در صورت تساوی امتیازات و بازی‌های رودررو، ملاک اصلی گل زده در خانه حریف بود. احتمالا سازمان لیگ با اطمینان این سند را منتشر کرده است اما چون تغییر در سال 1402 انجام شده به نظر می‌رسد اگر این قانون تفویضی نباشد می‌بایستی اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال به عنوان رکن اصلی قانون‌گذاری و تصمیم گیری قوانین فوتبال، در جریان این تغییرات باشند. اما چون در همان قانون تصویب شده 1400 تفسیر جدیدی صورت گرفته به نظر می‌رسد به همین دلیل در متن ابلاغیه جدید به آن اشاره‌ای نشده است. در پایان لازم به تاکید است زمان‌بندی بدِ اعلام این ابلاغیه در هفته بیست و سوم فضای فوتبال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. باشگاه‌ها علاوه بر سازمان لیگ در مرداد ماه سال گذشته این ابلاغیه را دریافت کرده‌اند اما هیچ کدام اقدام به انتشار آن در فضای رسانه‌ای نکردند. 

1359