خواندنی های هفته نوزدهم بوندس لیگا؛ اولین توقف بایرن با آقای رئیس، صدای پای دورتموند در صدر جدول

خواندنی های هفته نوزدهم بوندس لیگا؛ اولین توقف بایرن با آقای رئیس، صدای پای دورتموند در صدر جدول

وبسایت رسمی برنامه نود - هفته نوزدهم بوندس لیگا با برگزاری 9 بازی به پایان رسید. نگاهی متفاوت به هفته نوزدهم این مسابقات

به گزارش وبسایت نود، هفته نوزدهم بوندس لیگا با اتفاقات مهمی از جمله دومین شکست لایپزیگ در این فصل، انتقام گیری دورتموند از شرقی ها و توقف بایرن مونیخ در باواریا به پایان رسید. نگاهی متفاوت خواهیم داشت به رویدادهای هفته نوزدهم بوندس لیگا

بایرن مونیخ 1-1 شالکه

گل زودهنگام روبرت لواندوفسکی با پاسخ زودهنگام نالدو توأم شد و در کمال تعجب، بایرن نتوانست مقابل شالکه بحران زده پیروز شود. دنیل کالجوری بازیکن تازه وارد شالکه توانست نخستین پاس گل خود برای آبی های اشرافی را ثبت کند. شالکه طی 13 تقابل اخیر با بایرن پیروز نشده و فقط 3 تساوی در کارنامه دارد.

تقابل هولگر باداشتوبر با تیم سابق خود جالب توجه بود. باداشتوبر قبلاً یک گل به خودی را به سود شالکه و به ضرر بایرن زده بود. او در این بازی هم مصدوم شد و از زمین بیرون رفت. باداشتوبر از 9 جدال با یاران حریف، در 5 جدال پیروز شد.

بایرن مونیخ پس از 8 برد متوالی، بالاخره متوقف شد که اولین توقف باواریایی ها پس از بازگشت اولی هوینس به این باشگاه محسوب می شود. پر افتخارترین تیم آلمانی طی 5 سال اخیر در ماه فوریه شکست نخورده و طی 8 سال اخیر نیز به تیم های نیمه پایینی جدول بوندس لیگا نباخته است.

شالکه با تساوی مقابل بایرن از تحمل 4 باخت پیاپی بیرون خانه نجات یافت. آخرین بار که گلزنکرشنی ها متحمل 4 باخت پیاپی بیرون خانه در بوندس لیگا شدند، به سال 2000 و دوران مربیگری هوب استیونس هلندی مربوط می شود.

فیلیپ لام کاپیتان و اسطوره بایرن مونیخ در این بازی برای پانصدمین بار با پیراهن این تیم به میدان رفت و ژابی آلونسو نیز صدمین بازی اش را برای بایرن انجام داد. روبرت لواندوفسکی چهارمین گل خویش طی 3 تقابل اخیر با شالکه را به ثمر رساند.

حضور خوان برنات در سمت چپ خط دفاعی بایرن به جای داوید آلابا که در هفته قبل گل زده بود، استفاده از رافینیا به جای فیلیپ لام در دفاع راست، اشتباه مانوئل نویر در گل دریافتی بایرن، حضور کینگزلی کومان در زمین به عنوان یار تعویضی، حضور بندیکت هوودس در دفاع کناری و خط حمله کاملاً اتریشی شالکه از نکات بارز این بازی بود.

نالدو نخستین گل رسمی اش برای شالکه و نخستین گل بوندس لیگایی اش از دسامبر 2015 به بعد را به ثمر رساند. او در 80% درگیری های درون زمین موفق بود.

501 پاس سالم بایرن در مقابل 316 پاس سالم شالکه

بوروسیا دورتموند 1-0 لایپزیگ

زردهای وستفالن با تک گل حیاتی پیر امریک اوبامیانگ توانستند انتقام شکست در بازی رفت را از لایپزیگ گرفته و به پیشروی خودشان به سوی رتبه دوم جدول ادامه دهند. عثمان دمبله باز هم یک پاس گل به اوبامیانگ داد تا هماهنگی این دو بازیکن سیه چرده دورتموند، بیش از پیش نمود پیدا کند. از 8 پاس گل دمبله، 6 پاس گل به اوبامیانگ داده شده است! گلزنی توأم پیر امریک اوبامیانگ، آنتونی مودست و روبرت لواندوفسکی باعث شد تا رقابت برای عنوان آقای گل بوندس لیگا هم جذاب بماند.

تعداد شوت های داخل چارچوب توسط اوبامیانگ، دو برابر کل تعداد شوت های داخل چارچوب توسط تیم لایپزیگ بود. مهاجم گابونی دورتموند برای پنجمین بار در فصل جاری توانست گل نخست یک مسابقه را به ثمر برساند که از این حیث با ساندرو واگنر و آنتونی مودست برابر شد.

مجموع شوت های داخل و خارج چارچوب لایپزیگ فقط 3 شوت بود. شاگردان رالف هازن هاتل فقط یک شوت داخل چارچوب زدند. افت تعداد پاس های دورتموند در نیم فصل دوم به چشم می خورد. تعداد پاس های سالم دورتموند و لایپزیگ به ترتیب 306 و 231

حضور رافائل گررو به عنوان هافبک وسط و اریک دورم به عنوان بال راست دورتموند از نکات بارز این بازی بود. چهره های مطرحی همچون ماتیاس گینتر، آندره شورله، کریستین پولیسیچ، ماریو گوتسه و شینجی کاگاوا در این بازی روی نیمکت نشستند. حضور رانی خدیرا و داوی زلکه در ترکیب اصلی لایپزیگ جالب توجه بود. دایوت اوپامکانو بازیکن 18 ساله و خرید زمستانی لایپزیگ برای نخستین بار در بوندس لیگا به میدان رفت تا جوان ترین بازیکن لایپزیگ در تاریخ بوندس لیگا لقب بگیرد.

هامبورگ 1-0 بایر لورکوزن

پاس گل نیکولای مولر و تک گل کیریاکوس پاپادوپولوس به تیم اصلی اش باعث شد تا دایناسورها طعم یک برد نوبرانه را در سال 2017 بچشند. روگر اشمیت سرمربی لورکوزن در بین دو نیمه ترجیح داد تا اشتفان کیسلینگ و یولیان برانت را به زمین بفرستد. کیسلینگ هرگاه مقابل تیم های تحت هدایت مارکوس گیزدول به میدان می رفت، موفق به گلزنی می شد اما در این بازی ناکام ماند. لورکوزن تا دقیقه 60 حتی یک شوت هم نزد!

سومین باخت لورکوزن طی 16 تقابل اخیر با هامبورگ رقم خورد. در فصل جاری، بیشترین تعداد باخت های بوندس لیگایی ورکسلف از فصل 03-2002 به بعد رخ داده است.

لورکوزن پس از گلزنی در 20 بازی پیاپی بیرون خانه، بالاخره در مقابل هامبورگ ناکام شد. لئون بیلی بازیکن 19 ساله جامائیکایی برای اولین بار در بوندس لیگا با پیراهن لورکوزن به میدان رفت.

هوفنهایم 4-0 ماینتس

درخشش مارک اوث (یک گل)، مارکو تراتزینو (یک گل و یک پاس گل) و آدام ژالای (دو گل) باعث شد تا هوفنهایم چهارمین برد پیاپی خانگی مقابل ماینتس بحران زده را به دست بیاورد. 5 امتیاز از 8 بازی اخیر و ششمین باخت پیاپی در بیرون خانه پس از 11 سال، معنایی جز بحران برای ماینتس ندارد.

هوفنهایم تحت هدایت یولیان ناگلزمن، 17 بار در خانه به میدان رفته و فقط یک بار باخته است. اولین حضور بویان کرکیچ در بوندس لیگا هم نتوانست مانع شکست سنگین ماینتس شود. از 4 گل هوفنهایم، 3 گل توسط بازیکن های تعویضی با توفان 10 دقیقه انتهای بازی به ثمر رسید و آدام ژالای دومین «دو گله» خویش در بوندس لیگا را مقابل تیم سابقش انجام داد. مارک اوث 8 بار در ترکیب اصلی هوفنهایم قرار گرفته و 6 گل زده است!

هرتا برلین 1-0 اینگولشتات

پاس سالامون کالو و گل ثانیه 61 گنکی هاراگوچی سه امتیاز را در پایتخت نگه داشت. اینگولشتات در هر 4 مصاف با هرتا شکست خورده است. برلینی ها طی 9 بازی خانگی در فصل جاری بوندس لیگا صاحب 8 پیروزی شده و فقط 4 گل خورده اند و به همین دلیل، همچنان در جمع مدعیان بالای جدول حضور دارند.

آخرین گل گنکی هاراگوچی پیش از این بازی نیز در برابر همین تیم اینگولشتات در مارس 2016 به ثمر رسیده بود. گل وی سریع ترین گل هرتا طی 14 سال اخیر بود اما سریع ترین گل هرتا در تاریخ بوندس لیگا توسط بارت گور در ثانیه 55 زده شد.

اینگولشتات 13 شوت به سوی دروازه هرتا زد و جسورانه بازی کرد. نقش پاسکال گروس در ترکیب «شانتزر» بسیار پُر رنگ بود.

کلن 1-0 وولفسبورگ

گل دیرهنگام آنتونی مودست باعث شد تا گرگ ها توسط بزهای نر شکار شوند. پس از 9 ناکامی پیاپی طی 6 سال اخیر، بالاخره چهارمین برد کلن مقابل وولفسبورگ طی 24 تقابل بوندس لیگایی این دو تیم رقم خورد. نام اشکان دژاگه خرید زمستانی گرگ ها در لیست نبود و پل ژرژ انتپ روی نیمکت قرار گرفت تا یونس مالی زوج ماریو گومز در خط حمله باشد. گومز پس از 4 بازی پیاپی، در امر گلزنی ناکام ماند.

آمادگی بالای یویا اوساکو مهاجم ژاپنی کلن، ادامه روند شکست ناپذیری خانگی بزهای نر، برابری تعداد گل های مودست و لواندوفسکی در عدد 15، کسب 7 امتیاز طی 3 بازی در سال 2017 توسط کلن و بهترین نتیجه گیری این تیم طی 36 سال اخیر

بوروسیا مونشن گلادباخ 3-0 فرایبورگ

لارس اشتیندل برای دومین بازی پیاپی موفق به گلزنی شد و توفان 15 دقیقه انتهایی مادیان ها، فرایبورگ را تسلیم کرد. رافائل و پاتریک هرمان نیز برای گلادباخ گل زدند و محمود داهود پس از مدت ها یک پاس گل منجر به پیروزی داد. کریستوف کرامر و محمود داهود از ستاره های بزرگ این میدان بودند.

رکورد 13 بازی خانگی بدون باخت گلادباخ مقابل فرایبورگ بدین معناست که فرایبورگ همواره ضعیف ترین میهمان برای گلادباخ بوده و آخرین برد آنها در زمین مادیان ها به سال 1995 مربوط می شود.

گلادباخ برای اولین بار در فصل جاری به دو برد پیاپی در بوندس لیگا دست یافت. حاصل حضور دیتر هکینگ روی نیمکت گلادباخ در سال 2017، کسب 7 امتیاز از 3 بازی بود. فرایبورگ در همه بازی های بیرون خانه در فصل جاری گل خورده است.

آگزبورگ 3-2 وردر برمن

کامبک خارق العاده آگزبورگ با درخشش کو جا چول مهاجم کره ای این تیم رقم خورد. این ملی پوش کره ای یک پاس گل داد و یک گل حیاتی در آخرین ثانیه های بازی زد. رائول بوبادیا مهاجم پاراگوئه ای آگزبورگ نیز بازگشت خویش را با یک گل و یک پاس گل جشن گرفت تا سومین باخت پیاپی برمن در سال 2017 رقم بخورد. بوبادیا پس از یک سال در خانه برای «فوگرشتاتر» گل زد تا بعد از گذشت 11 ماه، تیمش بیش از یک گل طی یک مسابقه خانگی به ثمر برساند!

گل دوم برمن توسط مکس کروزه، 3000مین گل این تیم در تاریخ بوندس لیگا بود. وردر برمن دومین باشگاه بوندس لیگایی پس از بایرن مونیخ است که از مرز 3000 گل زده عبور می کند. برمن در هر 18 بازی اخیر لیگ، موفق به گلزنی شده است.

آینتراخت فرانکفورت 1-0 دارمشتات (دربی منطقه ای در فرانکفورت)

این بار نوبت پاس گل کاپیتان الکس مایر بود تا آنته ربیچ گل دوم عقاب ها را به اندوخته گل نخست توسط ماکوتو هاسبه بیفزاید و شاگردان نیکو کواچ در دربی فرانکفورت پیروز شوند تا بهترین نتایج عقاب ها در بوندس لیگا از فصل 94-1993 رقم بخورد. خط دفاعی فرانکفورت نیز بهترین عملکرد را از فصل 91-1990 به بعد داشته و آنها در فصل جاری، هنوز در خانه نباخته اند.

یک امتیاز از 11 بازی به معنای یک بحران بزرگ و لا ینحل برای نیلوفرهای آبی است. مکس بسوچکوف خرید زمستانی و 19 ساله فرانکفورت برای اولین بار در بوندس لیگا به میدان رفت. ماکوتو هاسبه برای اولین بار در بوندس لیگا از روی نقطه پنالتی گل زد و آنته ربیچ هم نخستین گل بوندس لیگایی اش را به ثمر رساند.

4464