پایگاه خبری فوتبالی- منصور قنبرزاده دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال، صادق درودگر رییس سابق کمیته اقتصادی فدراسیون فوتبال و صادق رییسیکیا عضو کارگروه چابکسازی سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمدند و در رابطه با چابکسازی سازمان لیگ فوتبال ایران به گفت و گو پرداختند.
به گزارش فوتبالی، صادق درودگر، عضو هیات رییسه سازمان لیگ در خصوص کارگروه چابک سازی توضیح داد: بعد از پیگیری های انجام شده فهمیدم مسیری که برای چابک سازی سازمان لیگ داشتیم سرانجامی نداشت. ما در حوزه لیگ کشور نیازمند این هستیم نیروها دائما به روز شوند. این امر فقط مختص سازمان لیگ نیست و تمام فوتبال ما احتیاج به چابک سازی و به روز رسانی دارد.
وی درباره اینکه چرا برنامه های عزیزی خادم هنوز درمورد سازمان لیگ اجرا نشده است، تصریح کرد: هر چیزی که ما به صورت بیانیه و مصاحبه اعلام کنیم که پیاده نمی شود. این گونه مسائل باید به صورت طرح در هیات رییسه فدراسیون فوتبال یا سازمان لیگ مطرح شود و پس از بررسی، تصویب و اجرا شود. تاکنون که هیچ ابلاغ و درخواست قانونی به دست ما نرسیده است. البته جلساتی در این خصوص برگزار شده اما هنوز چیزی به صورت رسمی به ما ابلاغ نشده است. به هر حال ما از طرح و برنامه ای که به سود سازمان لیگ باشد استقبال می کنیم و چه بهتر که کارگروه های سودمند تشکیل شود و در هیات رییسه سازمان لیگ تصویب شود.
درودگر در خصوص اینکه اساسنامه فدراسیون به نام اشخاص ثبت شده است، عنوان کرد: این مسئله در حال حل شدن است. اکنون آقای بهاروند 3 سال است که به دنبال این هستند تا اساسنامه جدیدی که تهیه شده و به روز هم هست را تصویب کنند. منتها مسئله تسویه حساب های مالیاتی و بیمه ای جلوی این کار را گرفته است. تغییر اساسنامه نیازمند این است که ما از نظر بدهی ها که بخش اعظم آن در این 2 سال پرداخت شده، تسویه باشیم تا بتوانیم در ثبت شرکت ها تغییرات را انجام دهیم.
در ادامه گفتگو، صادق رییسی کیا در خصوص اظهارات صادق درودگر عنوان کرد: اساسنامه کنونی فدراسیون فوتبال، یعنی آنچه که در آذرماه سال 1399 تصویب شد و در حال حاضر مطابق آن عمل می شود، در بند 2 ماده 2 آورده است که برگزاری مسابقات فوتبال به اشکال مختلف بر عهده فدراسیون فوتبال است و اگر قرار باشد برگزاری مسابقات به صورت لیگ به یک سازمان یا تشکیلات خاصی واگذار شود، این امر باید با صلاحدید فدراسیون و در چارچوب مقررات فدراسیون فوتبال صورت بگیرد. به عبارت دیگر، این فدراسیون فوتبال است که قوانین و چارچوب لیگ را تعیین می کند و برای سازمان لیگ تعیین تکلیف می کند. در واقع سازمان لیگ از نظر مدیریتی و عملیاتی در کنترل کامل فدراسیون فوتبال قرار دارد، حتی اگر لزوما مالکیت آن متعلق به فدراسیون نباشد. آقای عزیزی خادم در برنامه ای که پیش از انتخابات ارائه داد، در قسمت مربوط به سازمان لیگ، هدف هایی "کمی" تا سال 1404 تعریف کرده است که در صدر آن به این موضوع اشاره کرده است: "ایجاد لیگ حرفه ای جدید با تغییر اساسی ساختار سازمان لیگ از طریق ثبت شرکت جدید این سازمان" و هدف نهایی اش را قرار گرفتن در میان 5 لیگ حرفه ای آسیا قرار داده است مطابق ارزیابی هایی که توسط AFC صورت می گیرد. ما در حال حاضر لیگ هفتم آسیا هستیم که ارتقای 2 رتبه ای لیگ ما در برنامه های عزیزی خادم قرار دارد. در این که اجرای این برنامه امر بسیار خوب و درستی در ارتقای لیگ ماست شکی وجود ندارد، اما متاسفانه این ماجرا به سرعت فروکش کرد و به جلسه دوم نرسیده، تب و تاب اصلاح ساختار سازمان لیگ به طور کلی از میان رفت.
قنبرزاده در ابتدا در رابطه با چابک سازی سازمان لیگ اظهار داشت: چابک سازی سازمان لیگ در برنامه های رییس فدراسیون آمده است و اصرار زیادی نیز بر آن داشته اند. همچنین در هیات رییسه سازمان لیگ نیز مباحثی در این رابطه داشته ایم. زمانی که من در فدراسیون حضور داشتم، عضو این کمیته نبودم اما به نیابت از رییس فدراسیون، دو سه جلسه را به همراه دوستان راهبری کردیم. بنا به دلایلی، آن هدفی که دنبال می شد، حاصل نشد. چابک سازی در کشور ما موضوعی نسبتا جدید است. عمده سازمان های ما به صورت سنتی اداره می شوند و متاسفانه در برابر تغییر مقاومت می کنند. چابک سازی به منظور رسیدن به راهکاری مطلوب، با کیفیت و کمیت و تحول در محصول نهایی برای ذینفعان ما در سازمان لیگ است که همان باشگاه ها هستند. چابک سازی باید از خود فدراسیون فوتبال شروع شود. زیرا این ها لازم و ملزوم همدیگر هستند. در صفحه چهارم برنامه آقای عزیزی خادم، چابک سازی آمده است. اینکه چابک سازی در سال اول به چه میزانی باید باشد و به چه شکلی انجام شود، در آن آمده است. نمی شود سازمان لیگ چابک سازی را شروع کند اما فدراسیون خیر. این ها باید همگام با یکدیگر پیش بروند.
وی در رابطه با هدف چابک سازی گفت: هدف نهایی از چابک سازی نوآوری، تحول، بهرهوری، ارائه خدمات کیفیتر و ارائه محصول نهایی به صرفه از نظر اقتصادی برای باشگاه ها که ذینفعان سازمان لیگ هستند خواهند بود. برای رسیدن به چابک سازی باید تغییر ساختار داد. باید ساختار سازمانی، ساختارهای اداری، مالی و اقتصادی را تغییر داد. اینگونه تغییرات با مقاومت در بدنه سازمان همراه خواهد شد. به نظر من قبل از شروع کار، باید بدنه و ساختار سازمان را با آگاهی و تعامل تغییر داد. باید تمام کمیته های سازمان لیگ به یک ادبیات مشترک برسند. زیرا این کار باید به صورت همگام پیش برود. اعتقاد دارم عزیزانی که باید این کار را اجرایی کند، اگر در بدنه سازمان به خوبی توجیه نشوند، این کار به درستی اجرا نخواهد شد.
رییسیکیا در ادامه در همین رابطه اظهار داشت: فکر میکنم باید صریح تر و شفاف تر باشیم. آقای قنبرزاده عضو کارگروه نبودند. دو جلسه بود که یکی از آن ها را خود آقای عزیزی خادم مدیریت کردند و طرح مساله نمودند و احکام را دادند و توضیحاتی نیز راجع به دیدگاه ها و برنامه های خود در این مساله دادند. در آن جلسه نیز فکر میکنم آقایان رفیعی و رضاییان حضور نداشتند. در جلسه دوم آقای قنبرزاده زحمت کشیدند و دعوت کردند و جلسه را مدیریت کردند. آقای رضاییان در این جلسه حضور داشتند. در مجموع دو جلسه برگزار شد. چابکسازی، اصطلاحی در ذیل بهینهسازی است. چیزی که اصلی تر است و در برنامه آقای عزیزی خادم و در حکم نیز آمده و همچنین در خبری که در مورد تشکیل این کارگروه در رسانه ها منتشر شد به آن اشاره شد، بهینه سازی است. همچنین در حکم هم آمده است که ما میخواهیم فرایندهای حقوقی و اجرایی بهتر و بهینه تری داشته باشیم در جهت شفافیت و کارآمدی. با دو جلسه نیز نمی شود به آن رسید و نیاز به سازماندهی دارد. نیاز به همراه کردن اجزا و عناصر مختلف دارد. حتی شاید لازم باشد عوامل دیگری نیز به صورت موقت یا دائم به کارگروه اضافه شوند و گزارش هایی توسط کارگروه تهیه و در اختیار گذاشته شود. هیات رییسه فدراسیون نیز این گزارش ها را بررسی کرده و تصمیمات لازم را بگیرند. همین خروجی نیز اتفاق نیفتاد. علت عمده آن، مقاومت هایی است که در جهت اجرا وجود دارند. نمی شود گفت که کارگروه نتوانست یا کارگروه کاری نکرد. باور تغییر در سازمان لیگ ما وجود ندارد و نمی خواهد تغییر کند. در صورتی که مجمع اراده تغییر دارد. مجمع به آقای عزیزی خادم رای داده است. مگر مجمع این برنامه را ندیده است؟ مجمع این برنامه را دیده که به آقای عزیزی خادم رای داده است. نمی شود که مجمع بگوید من از این برنامه مطلع نبودم. این برنامه قبل از رای گیری وجود داشته است. به صورت کلی اعضای مجمع با نظر رئیس فدراسیون نسبت به اینکه سازمان لیگ باید تغییر کند موافق بودند. در این برنامه صراحتا آمده است که شرکتی باید در این زمینه ثبت شود. از آقای بهاروند که رییس سازمان لیگ است، هیچ نشانه ای جهت تغییر مشاهده نکردیم. الان ساختار موجود را نگاه کنید. سازمان لیگ ما چند سال است که وجود دارد. آیا اگر بنا بر تغییرش بود، این تغییر را یک رییس فدراسیون باید اعمال کند؟ سازمان باید مرتب در حال بهینه سازی خودش باشد. یک ساختار باید هوشمند باشد. باید نسبت به شرایط و اقتضای زمان خودش، مرتب واکنش های لازم را اتخاذ کرده و راه خود را باز کرده و حواسش به رقبای خود باشد. نباید ساختار یک سازمان اینگونه باشد که سازمان های رقیبش مرتب توسعه پیدا کنند و خودش مرتب افت کند. لیگ ما را نگاه کنید. جایگاه لیگ ما در میان لیگ های آسیایی رشد کرده است یا افت؟
وی ادامه داد: اینکه لژیونرها را به تیم ملی بیاوریم، خیلی کار خوبی است و اینکه درصد بالایی از تیم ملی ما اکنون از لژیونرها تشکیل شده است، افتخار است. ولی به چیز دیگری نیز باید توجه کنیم و آن این است که چرا وضعیت ما به جایی رسیده است که لژیونرها اغلب بازیکنان ملی پوش را تشکیل میدهند؟ زیرا مربی کسی را در لیگ ندارد که به تیم ملی ببرد. باید از لژیونرها استفاده کند. زیرا لژیونرها تمرینات و تغذیهشان به جا است. امکان حضور 90 دقیقه ای در زمین را دارند. تنفس و همه چیزشان مرتب است. مربی این ها را میبیند در صورتی که ما به این مسائل توجه نداریم. آمار و ارقام و میانگین های لیگ ما مانند میزان دویدن و ... را با دیگر لیگ ها مقایسه کنید. وقتی صحبت از لیگ می شود، باید به خیلی چیزها توجه داشته باشیم. پنهان شدن پشت موفقیت های تیم ملی، همیشه در تاریخ ما بوده است. فکر میکنیم اگر تیم ملی به جام جهانی راه پیدا کند، به من مدیر باید نمره عالی بدهند و کار دیگری نباید انجام شود. آقای عزیزی خادم در برنامه خود ابراز کرد که دیگر نمی خواهد مانند مدیران قبلی فکر کند. بیان کرد که متوجه شده است ضعف فدراسیون و سازمان لیگ در کجاست و این ها را در برنامه خود عنوان کرد. مجمع و بقیه اعضا باید کمک کنند این برنامه پیاده شود. نفر اول کنار ایشان، آقای بهاروند است. آیا ایشان هم همین اعتقاد را دارد؟ اگر دارد، باید اتفاقاتی را خود ایشان رقم میزد، بدون این که کارگروهی وجود داشته باشد. اگر اعتقاد ندارد، اولین کسانی که وظیفه دارند ایشان را همراه خود کنند، خود آقای عزیزی خادم و هیات رییسه هستند. منی که عضو کارگروهم، زورم به آقای بهاروند، سازمان لیگ و هیات رییسه نمی رسد. من نهایتا می توانم حرف قانونی و علمی و کارشناسی بزنم و آن ها را ارائه دهم. من فعالترین عضو کارگروه در این زمینه بودم. مرتب گفتیم و نوشتیم و هیچ اتفاقی نیفتاد. حتی آقای قنبرزاده در موقعیت دبیرکل نیز زورش به آن ها نمی رسید. آقای عزیزی خادم باید پای این برنامه میایستاد. حالا مسابقات انتخابی جام جهانی اولویت پیدا کرده است و ایشان نتوانسته وقتی برای این موضوع بگذارد، یا اینکه هیات رییسه وقتی نگذاشته و همراهی نکرده است را من نمی دانم.
صادق رئیسی کیا در خصوص بدهی و عدم موفقیت باشگاههای لیگ برتری در زمینه درآمدزایی اظهار داشت: ساختار در دستان مدیر یک ابراز است، ساختار وحی منزل نیست. از نظر کارشناسی نمیشود ما منتظر این باشیم که ۶ سال دیگ جناب بهاروند مشکلات سازمان لیگ را حل کنند. کنفدراسیون فوتبال آسیا لیگ ما را در کنار دیگر لیگ ها قرار میدهد. رییس فدراسیون تا چه زمانی باید منتظر آقای بهاروند بمانند تا ایشان مشکلات را حل کنند. آقای خادم صراحتا ذکر کردند که یک شرکت با مالکیت باشگاه تشکیل شود یعنی ایشان به این جمع بندی رسیده بودند که این وضع موجود سازمان لیگ را حتی با حل شدن مشکلات مالی نمیشود ادامه داد. موسسه نمیتواند در مدل یک بنگاه اقتصادی فعالیت کند. پس ساختار یک ابزار و کنترل در دست مدیران است که اگر ضرورت پیدا کرد باید صفر تا صد ساختار را عوض کنند.
وی ادامه داد: علت این مشکلات از نظر من مقاومت شدید سازمان لیگ به دلیل تفکر سنتی است و عدم توجه به اینکه سازمان اقتصادی هستیم و رقبایی داریم که با سرعت بسیار زیاد رشد میکنند ولی ما متوقف ماندهایم.
منصور قنبرزاده در خصوص بدهیهای مالیاتی سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال گفت: در دوران مدیریت آقای صفای فراهانی در داخل فدراسیون فوتبال بخش کمیته مسابقات وجود داشت که همانند کمیته انضباطی و ... زیر نظر فدراسیون فوتبال بود اما به منظور چابک سازی و رعایت استانداردهای AFC و FIFA سازمان لیگ تشکیل شد، که به علت بیتجربگی سازمان ساختار محکمی نداشت. که باید به مرور زمان اصلاح و بروزرسانی میشد. هر سازمانی باید حداکثر هر ۴ سال یکبار اصلاح ساختار و بررسی مجدد انجام دهد. در زمان حضور من در هیات رئیسه فوتبال متوجه شدیم که ساختار سازمان از نظر حقوقی دارای اشکال است، اساسنامه به نام اشخاص حقیقی ثبت شده است و همچنین چندین سال مسائل مالی و مالیاتی سازمان لیگ رها شده بود که سازمان امور مالیاتی بدهی سازمان لیگ را ۱۴۴ میلیارد اعلام کرد. حساب های سازمان لیگ و حتی حساب های سهامداران و هیات مدیره بسته شد. سازمان لیگ در یک چالش جدی قرار گرفته بود که ۳ سال آقای بهاروند و تشکیلات سازمان لیگ در تلاش برای حل این مشکل بودند.
وی در پاسخ به این سوال که این مشکلات به علت ضعف مدیریتی این موسسه بوجود آمده بود، گفت: این مشکلات در یک شب به وجود نیامده بود، از ابتدا به دلیل اینکه خیلی خوب راهبری نشده بود این مشکلات پیش آمد، پیش نویسی برای تغییر اساسنامه توسط کارشناسان تنظیم گردید که حدودا در ۱۰ جلسه اساسنامه جدید را بررسی کردیم که نهایتا به تایید هیات رییسه فدراسیون فوتبال هم رسید. این جلسه ها در نیمه اول سال ۹۹ برگزار شد اما بدهی مالیاتی مانع از ثبت این اساسنامه توسط فدراسیون جدید شد و هیچگونه تغییری صورت نگرفت.
منصور قنبر زاده در خصوص منحل کردن سازمان لیگ توسط فدارسیون فوتبال گفت: در جلساتی هم این بحث پیش آمد ولی این راه چاره نبود به این علت که فدراسیون در واقع فعلا یک نهاد عمومی غیر دولتی هست که این کار را سخت تر میکرد.
صادق رئیس کیا در همین زمینه اظهار داشت: اتفاقا در جلسات یکی از مسائلی که مطرح شد همین بود و راهکاری در قالب هشدار و یک طرح جایگزین ارائه شد. ساختاری برای موسسه به صورتی که الان ثبت شده است برای اداره کردن سازمان لیگ به هیچ وجه مناسب نیست. قابل تبدیل به شرکت هم نمیباشد. چیزی که من پیشنهاد کردم، که شرکتی به صورت سهامی توسط باشگاه ها و با هدایت و مدیریت فدراسیون تاسیس شود. اساسنامه این شرکت هم به تایید فدراسیون برسد.
قنبرزاده در پایان گفت: ما باید یکسری مطالعه های دقیق تری روی این موضوع سازمانی داشته باشیم و شرکتی که آقای رئیسی کیا گفتند قبل از آن باید بدهی ها و مطالبات سازمان لیگ را تعیین تکلیف کند ولی باید به این سمت و سو حرکت کنیم.
6641 / 7474 / 4154