گزارش روز؛ آماری برای قضاوت کارلوس کی‌روش

گزارش روز؛ آماری برای قضاوت کارلوس کی‌روش

پایگاه خبری فوتبالی- کارلوس کی‌روش در دوران حضورش در فوتبال ایران چه آماری را ثبت کرد؟

به گزارش فوتبالی، در شرایطی که بعد از جام جهانی 2022 گمانه‌زنی‌های زیادی درباره آینده کارلوس کی‌روش در فوتبال ایران شده بود، نهایتا مربی پرتغالی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش، به همکاری‌اش با تیم ملی خاتمه داد تا آن سوی آبهای خلیج فارس شود و هدایت قطر را به عهده گیرد.

طی چند وقت گذشته، منتقدان کارلوس کی‌‌روش روی این نکته مانور زیادی کردند که مربی پرتغالی در این چند سالی که در فوتبال ایران بوده هیچ کار خاصی نکرده است و البته هیچ جامی نگرفت. نظریه‌ای که موافقان و مخالفان خاص خودش را دارد. کی روش البته هیچ جامی نگرفت و در اوایل حضورش در مرحله یک چهارم نهایی رقابتهای غرب آسیا حذف شد. او در دو جام ملتهای آسیای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ با تیم ملی حذف شد و در سه جام جهانی که روی نیمکت ایران بود، نتوانست تیم ملی را از گروهش بالا ببرد. او یک برد مقابل مراکش در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه کسب کرد که با گل بخودی مراکشی ها ثبت شد و ولزی را در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر شکست داد که ضعیف ترین تیم جام جهانی ۲۰۲۲ بود. 

در هر حال سوژه این گزارش، نگاهی آماری به دوران حضور کارلوس کی‌روش در تیم ملی ایران بوده و شاید اینگونه بهتر بتوان عملکرد او را قضاوت کرد.

رکورد های منحصر به‌فرد CQ

کی‌روش در دو بازه زمانی مختلف سرمربی ایران بوده است؛ در مقطع اول هشت سال و در مقطع دوم تقریباً سه ماه هدایت یوزهای ایرانی را برعهده داشت، این در شرایطی است که بازه اول سرمربیگری این سرمربی پرتغالی در ایران طولانی‌ترین مدت مربیگری یک سرمربی در ۷۰ سال اخیر تیم ملی ایران است. کی‌روش به طور کلی در ۱۰۷ مسابقه هدایت ایران را برعهده داشته که از این حیث هیچ مربی‌ای آماری مشابه او نداشته است. او با یوزهای ایرانی ۶۴ پیروزی را تجربه کرده که بازهم در این بخش در فوتبال ایران رکورددار است. همچنین CQ با ایران ۲۷ تساوی و ۱۶ شکست را هم کسب کرده است و شکست تیم ملی مقابل انگلیس، سنگین‌ترین شکست ایران در تاریخ جام جهانی بوده است.

از طرف دیگر، بردهای ۷ بر صفر در برابر فلسطین و ۸ بر یک در برابر پاپوا گینه‌نو بهترین پیروزی‌های او در قامت سرمربی تیم ملی ایران بوده است. 

ایران تحت هدایت کی‌روش  در طی ۱۰۷ مسابقه ۱۹۲ گل به حریفانش زد و تنها در ۲۰ مسابقه موفق به گلزنی نشد، همچنین ایران در دوران حضور او ۹۰ گل دریافت و در بیش از ۶۰ درصد مسابقاتش کلین‌شیت کرد. 

کارلوس کی‌روش در ۳ جام جهانی مختلف سرمربی ایران بود و توانست در مجموع ۷ امتیاز کسب کند و با ایران به دو برد در این تورنمنت برسد اما نتوانست طلسم صعود به دور حذفی را بشکند؛ در دو جام ملتهای آسیا هم که تیم ملی به عنوان مدعی قهرمانی وارد تورنمنت شده بود، نتوانست به موفقیت خاصی برسد. ایران با کی روش ضعیف ترین نتیجه تاریخ جام ملتهای آسیا یعنی شکست سه بر صفر مقابل ژاپن را در جام ملتهای ۲۰۱۹ امارات کسب کرد که یکی دیگر از آمارهای منفی او محسوب می شود.

بازیکنان مهم در دوران هدایت کی‌روش

در دوران هشت ساله حضور کی‌روش در فوتبال ایران در مجموع ۱۲۳ بازیکن فرصت بازی پیدا کردند؛ احسان حاج‌صفی کاپیتان فعلی تیم ملی با بازی در ۷۶ مسابقه با ثبات ترین چهره تیم ملی در دوران وی بوده است؛ بعد از او کریم انصاری‌فرد و اشکان دژاگه در رده‌های بعدی قرار دارند.

سردار آزمون با ۲۹ گل زده بهترین گلزن دوران سرمربیگری کارلوس کی‌روش است.

آندو تیموریان با ۱۳ پاس گل، بهترین گلساز و مهدی طارمی و اشکان دژاگه با کسب سه پنالتی، پنالتی‌گیرترین بازیکن دوران سرمربیگری CQ در ایران محسوب می‌شوند.

تیم منتخب دوران کارلوس کی‌روش بر اساس بیشترین تعداد بازی 

علیرضا بیرانوند (۴۰ بازی)، رامین رضائیان (۴۴ بازی)، سید جلال حسینی(۵۶ بازی)، پژمان منتظری(۵۱ بازی)، احسان حاج‌صفی(۷۶ بازی)، امید ابراهیمی(۴۷ بازی)، آندرانیک تیموریان(۴۳ بازی)، علیرضا جهانبخش(۵۲ بازی)، اشکان دژاگه (۵۸ بازی)، سردار آزمون (۵۱ بازی)، کریم انصاری‌فرد(۶۳ بازی).

گزارش از جواد حامدنیا 

9098