تعویض در رقیب سنتی ایران؛ ازبکستان به جای کره جنوبی

تعویض در رقیب سنتی ایران؛ ازبکستان به جای کره جنوبی

پایگاه خبری فوتبالی - به نظر می‌رسد ازبکستان دارد کم‌کم جای کره جنوبی را به عنوان رقیب تکراری و سنتی ایران می‌گیرد. 

به گزارش فوتبالی، پیش از ظهر امروز قرعه کشی مسابقات انتخابی جام جهانی 2026 در قاره آسیا انجام شد و ایران با تیم‌های ازبکستان، ترکمنستان و برنده پلی آف هنگ کنگ – بوتان در گروه E مسابقات قرار گرفت. 

از این گروه هم مثل بقیه گروه‌ها دو تیم به مرحله بعدی صعود خواهند کرد.

نکته جالب برای این گروه، تقابل دوباره ایران و ازبکستان است. ازبکستان در سال‌های اخیر بارها و بارها در تورنمنت‌های مختلف روبروی ایران قرار گرفته است. 

آخرین تقابل این دو تیم همین یک ماه پیش بود. جایی که ایران موفق شد در فینال تورنمنت کافا با یک گل میزبانش را شکست بدهد و قهرمان شود. 

شاید این طور به نظر برسد که کره جنوبی حریف سنتی و تکراری ایران در تورنمنت‌هایی مثل جام ملت‌های آسیا و انتخابی جام جهانی بوده اما در سال‌های اخیر ازبکستان این روند را تغییر داده است. 

از سال 2014 به این سو، ازبکستان 9 بار با تیم ملی ایران بازی کرده است. اما در همین بازه زمانی کره جنوبی 8 بار مقابل تیم ملی ایران قرار گرفته است. 

از 8 تا 21 بهمن 1402 که مراحل حذفی جام ملت‌های آسیا برگزار می‌شود هم امکان تقابل ایران با یکی از دو تیم ازبکستان و کره جنوبی وجود دارد. 

اما حالا در آینده نزدیک ایران و ازبکستان دو بار دیگر باید با هم بازی کنند. اول روز 30 آبان 1402 در تهران و دوم 22 خرداد 1403 در تاشکند. این یعنی تا یک سال آینده حداقل دو بازی دیگر به تقابل‌های دو تیم ایران و ازبکستان اضافه خواهد شد. 

نکته مهم درباره همگروهی ایران و ازبکستان این است که ازبکستان تیم دهم آسیا در آخرین رنکینگ فیفا بوده و ایران در واقع با قوی‌ترین تیم سید دو همگروه شده است. 

البته از نظر نتیجه گیری در مقابل این دو تیم، قطعا ازبکستان تیم مناسب‌تری برای ایران است. چون از سال 2014 و در 9 تقابل آخر با این تیم 8 بار پیروز شده‌ایم و یک بار باخته‌ایم. 

اما از سال 2014 و در 8 رویارویی مستقیم با کره جنوبی، پس از 4 برد متوالی، 3 تساوی و یک شکست به دست آوردیم. برای همه هم روشن است که کره جنوبی تیم بسیار بهتر و قدرتمندتری نسبت به ازبکستان است.

نکته پایانی این که این تازه مرحله اول گروهی مسابقات بوده است و همگروهی با ازبکستان یا کره جنوبی در مرحله دوم گروهی محتمل است.

1359