بازیهای سوم تیم ملی در جام ملتها؛ جشن دبی، تراژدی هیروشیما

بازیهای سوم تیم ملی در جام ملتها؛ جشن دبی، تراژدی هیروشیما

پایگاه خبری فوتبالی- 10 برد، 3 مساوی و یک باخت؛ کارنامه تیم ملی در بازیهای سوم جام ملتهای آسیا چنین است. 

به گزارش فوتبالی، در 7 دوره آخر حضورمان در این بازیها، رویارویی سوم را نباخته‌ایم. این برای چهارمین بار است که سومین بازی تیم ملی در جام ملتها برابر امارات برگزار می‌شود. 

هر 3 بازی قبلی را برده‌ایم و هرگز دروازه‌مان برابر این رقیب در این رویارویی‌ها، باز نشده است. 2 بردمان برابر امارات در بازی سوم، با تیم اصلی بوده که هر دو را هم یک صفر بردیم. بازی دیگر را با ترکیب دوم انجام دادیم و 3 صفر برنده شدیم. در همین بازیها سوم بود که برد درخشان برابر عربستان در دبی رقم خورد و البته باخت به ژاپن و حذف در همان مرحله گروهی.

* 1968/ برد

بعد از 2 برد پیاپی برابر هنگ‌کنگ و کامبوج، در بازی سوم رویاروی برمه قرار گرفتیم. تیم محمود بیاتی در این بازی هم برنده شد ولی نتوانست کلین‌شیت کند. با گلهای حسین کلانی، اکبر افتخاری و همایون بهزادی، این بازی را 3 یک بردیم.

* 1972/ برد

سومین بازی‌مان در این دوره، نیمه‌نهایی بود و پایِ فینال. تیم محمد رنجبر در ورزشگاه ملی بانکوک برابر کامبوج (با نام جمهوری خمر در آن زمان) قرار گرفت و توانست با نتیجه 2 یک برنده و راهی فینال شود. صفر ایرانپاک و پرویز قلیچ‌خانی در این بازی گل زدند.

* 1976/ برد

این بار هم بازی سوم، نیمه‌نهایی بود. تیم مهاجرانی جلوی چشم 60 هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه، نتوانست کارِ چین را در 90 دقیقه تمام کند. بازی به وقت اضافه رفت و اینجا بود که با گلهای دقیقه 100 علیرضا خورشیدی و 119 حسن روشن، برنده و فینالیست شدیم.

* 1980/ برد

دومین برد پرگل تیم ملی در جام ملتها، سومین بازی این دوره بود. برابر بنگلادش قرار گرفتیم و 7 صفر برنده شدیم. در این بازی از اولین پوکر تاریخ بازیها رونمایی شد: بهتاش فریبا. عبدالرضا برزگری در این بازی، دبل کرد و حسن روشن هم دیگر گل تیم ملی را زد.

* 1984/ مساوی

یک نتیجه عجیب و غریب و شاید عجیب‌ترین نتیجه تیم ملی در تاریخ جام ملتها. بعد از 2 برد و زدن 5 گل و بسته نگه داشتن دروازه، در بازی سوم این دوره به مصاف هند رفتیم. دیداری که بدون رد و بدل شدن گل به پایان رسید.

* 1988/ برد

بعد از شکست دادن قطر در بازی افتتاحیه و تساوی بدون گل برابر چین، رویارویی با امارات در سومین گام برابرمان قرار گرفت. دیداری که با تک گل دقیقه 27 فرشاد پیوس بردیم و صعودمان را از مرحله گروهی قطعی کردیم.

* 1992/ باخت

و بالاخره اولین شکست تیم ملی در بازی سوم. تک گل کازویوشی میورا در دقیقه 87، سرنوشت بازی ایران و ژاپن را رقم زد. تیم ملی باخت و برای اولین و آخرین بار نتوانست از مرحله گروهی صعود کند. این بازی را با 8 نفر و بدون پیوس، محمدخانی و شاه‌محمدی تمام کردیم.

* 1996/ برد

درخشان‌ترین نتیجه بازیهای سوم و شاید تمام مرحله گروهی. تیم مایلی‌کهن برای صعود از گروهش نیاز به بردن عربستان و 6 امتیازی شدن داشت و این کار را با گلهای کریم باقری، علی دایی و خداداد عزیزی به بهترین و شیک‌ترین حالت ممکن انجام داد.

* 2000/ برد

صعود تیم ملی با توجه به گرفتن 4 امتیاز از 2 بازی قبلی، قطعی بود. ولی نبرد با عراق، همیشه جدی است و هیچگاه تشریفاتی نخواهد بود. این بازی را با گل دقیقه 77 علی دایی بردیم و به عنوان صدرنشین گروه راهی مرحله بعدی شدیم.

* 2004/ مساوی

با انواع و اقسام مشکلات، تیم ملی در بازی سوم رودرروی ژاپن قرار گرفت. بردن، کار سختی بود پس برانکو، نباختن و صعود کردن را انتخاب کرد. بازی بدون گل تمام شد و تیم ملی به عنوان تیم دوم به مرحله حذفی صعود کرد.

* 2007/ برد

تیم ملی برای صعود به عنوان تیم اول و ماندن در مالزی، نیاز به بردن میزبان داشت. این اتفاق با پنالتی دقیقه 25 جواد نکونام و سپس گل دقیقه 70 آندرانیک تیموریان و شکست دادن 2 صفر مالزی رقم خورد.

* 2011/ برد

بعد از بردن هر 2 بازی قبلی و تثبیت صعود به عنوان تیم اول، افشین قطبی ترکیب دومش را روانه زمین بازی با امارات کرد. امثال شهاب گردان، محمد نوری، آرش افشین، فرشید طالبی، محسن بنگر، احسان حاج‌صفی و قاسم حدادی‌فر در ترکیب قرار گرفتند و بازی را با 3 گل بردیم.

* 2015/ برد

نبردی سخت بازهم برابر امارات. تیم کی‌روش برای تغییر مسیرش از رویارویی با ژاپن به عراق، باید این بازی را می‌برد و طبق معمول برد. این بارهم یک ضربه کرنر که در رفت و برگشت روی سر رضا قوچان نژاد نشست و با این گل دقیقه 90، برنده شدیم.

* 2019/ مساوی

برای صعود از مرحله گروهی با توجه به بردن هر 2 بازی قبلی، نیاز به یک امتیاز از رویارویی با عراق داشتیم. ترکیب ویژه کی‌روش و عدم علاقه به حمله، نتوانست خللی در کارمان ایجاد کند و بازی درنهایت بدون گل به پایان رسید.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی