گزارش آماری/ لیگ برتر از روی نیمکت؛ امیرِ افتخار!

گزارش آماری/ لیگ برتر از روی نیمکت؛ امیرِ افتخار!

پایگاه خبری فوتبالی - لیگ برتر در پایان بیست و سومین دوره‌اش به 702 بازی رسید و در این بازیها حدود 250 سرمربی روی نیمکت تیمهای مختلف نشسته‌اند که عمر حضور برخی از آنها فقط یک بازی بوده است.

به گزارش فوتبالی، جدول ادواری تاریخچه سرمربیان لیگ برتری، نکات جالبی دارد که آمار عجیب و غریبی را به عنوان خروجی خواهد داشت.

* بیشترین بازی

  تنها یک نفر، توانسته در بیشتر از 500 بازی لیگ برتر روی نیمکت بنشیند: امیر قلعه‌نویی. سرمربی فعلی تیم ملی 574 بار در لیگ برتر، سرمربیگری کرده و از این حیث صاحب رکوردی است که پیش‌بینی می‌شود حداقل تا یک دهه آینده کسی نتواند به دستش بیاورد. قلعه‌نویی هدایت تیمهای استقلال اهواز، استقلال، مس کرمان، سپاهان اصفهان، تراکتور(نام قبلی این تیم تراکتورسازی تبریز بود)، ذوب‌آهن اصفهان و گل‌گهر سیرجان را در لیگ برتر برعهده داشته است. روی پله دوم، مجید جلالی قرار دارد با 416 بار نشستن روی نیمکت تیمهای پاس تهران، صباباتری(بعدها به قم رفت و نامش صبای قم شد)، شهید قندی یزد، استقلال اهواز، فولاد خوزستان، تراکتورسازی تبریز، سایپای تهران و البرز، پیکان، نساجی قائمشهر و گل‌گهر سیرجان. و نفر سوم هم، علی دایی است که 328 بار در لیگ برتر سرمربیگری کرده است و مشخص نیست چه زمانی دوباره در لیگ برتر سرمربیگری کند. رتبه سوم این جدول در لیگ بیست و چهارم تغییر خواهد کرد و دایی به پله پنجم، سقوط خواهد کرد.

* بیشترین فصل

  صدرنشین این جدول هم امیر قلعه‌نویی است که 20 فصل در لیگ برتر حضور داشته است. او فقط در لیگ‌های اول، ششم (سرمربی تیم ملی) و بیست و سوم (سرمربی تیم ملی) غایب بوده است.

 پس از او، مجید جلالی نفر دوم است که 17 دوره از 23 دوره لیگ برتر را به عنوان سرمربی دیده است. فیروز کریمی سابقه حضور در 15 دوره لیگ برتر دارد و سوم است. او البته در لیگ بیست و چهارم روی پله سوم، صاحب یک شریک می‌شود: مهدی تارتار که دامادش است.

* بیشترین امتیاز

  کسی جز امیر قلعه‌نویی؟ سرمربی فعلی تیم ملی، تنها سرمربی تاریخ لیگ برتر است که بیشتر از 1000 امتیاز دارد. مجموع امتیازات او، 1039 امتیاز است. روی پله دوم و در فاصله‌ای بسیار زیاد با قلعه‌نویی، یحیی گل‌محمدی حاضر است که 575 امتیاز در 11 فصل لیگ برتری بودن، کسب کرده. نفر سوم این فهرست، مجید جلالی است با 571 امتیاز. در تاریخ لیگ برتر، فقط این 3 نفر توانسته‌اند از مرز 500 امتیاز عبور کنند.

* بهترین معدل

  در صدر این فهرست، اوسمار ویرای برزیلی قرار دارد که از هر سرمربیگری‌اش توانسته 2.53 امتیاز بگیرد. هیچ سرمربی دیگری نتوانسته بیشتر از 2.5 امتیاز از هر بازی بگیرد. روی پله دوم، ورنر لورانت آلمانی قرار دارد با معدل 2.2 امتیاز از هر بازی. او البته فقط 5 بازی در لیگ برتر حضور داشت. نفر سوم، گابریل کالدرون است که به طور متوسط از هر بازی 2.13 امتیاز کسب کرد. تنها 4 سرمربی دیگر توانسته‌اند از هر بازی بیشتر از 2 امتیاز بگیرند: فرهاد مجیدی (با معدل 2.1)، ریکاردو ساپینتو (با معدل 2.07)، برانکو ایوانکوویچ (با معدل 2.04) و ژوزه مورایس (با معدل 2.03).

* بیشترین افتخار

  در این فهرست هم امیر قلعه‌نویی، صدرنشین است که 5 بار فاتح لیگ برتر شده: 3 بار با استقلال در لیگ‌های 5، 8 و 12 و دو بار روی نیمکت سپاهان در لیگ‌های نهم و دهم. در رده بعدی دو مربی قرار دارند، برانکو و یحیی. برانکو ایوانکوویچ است که در لیگ‌های 16، 17 و 18 قهرمان شد. یحیی گل‌محمدی هم در این فهرست حضور دارد که قهرمان لیگ‌های 19، 20 و 22 شده است.

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی

5390