چرا تیم‌های عربستانی مشکل مالکیت مشترک سرخابی‌ها را ندارند؟

چرا تیم‌های عربستانی مشکل مالکیت مشترک سرخابی‌ها را ندارند؟

پایگاه خبری فوتبالی - مصطفی زارعی پاسخ اینکه چرا مشکل مالکیت مشترک سرخابی‌ها برای تیم‌های عربستانی وجود ندارد را توضیح می‌دهد.

به گزارش فوتبالی، بحث مالکیت مشترک استقلال و پرسپولیس و اداره این دو تیم تحت نظر وزارت ورزش و جوانان موضوعی است که این روزها بحث زیادی روی آن انجام می‌شود و از ایرادات اصلی ای‌اف‌سی به این دو باشگاه محبوب ایرانی برای اعطای مجوز حرفه‌ای‌گری است.

در همین راستا این پرسش پیش می‌آید که چرا تیم‌های عربستانی که مالکیت مشترکی دارند، چنین مشکلی را نداشته‌اند و ایرادی به آن‌ها گرفته نمی‌شود؟ سوالی که توسط محمدحسین میثاقی مجری برنامه فوتبال برتر از مصطفی زارعی، مدیر مجوز باشگاهی فدراسیون فوتبال پرسیده شد و زارعی هم به آن پاسخ داده است.

این مدیر فدراسیون مدعی است دلیل این موضوع، تفاوت مکانیزم کنترل آن‌هاست و این موضوع مالکیت مشترک مختص دو تیم پرطرفدار ایرانی نیست و برای مثال چنین موردی برای تیم‌های تحت مالکیت گروه منچسترسیتی هم وجود دارد ولی آن‌ها از لحاظ شکلی و حقوقی ابهامات وارده را حل کرده‌اند.

زارعی در این باره چنین توضیحی دارد: «مکانیزم کنترل آن‌ها فرق دارد. تا همین دو سال پیش، وزیر حکم مدیرعامل دو باشگاه را صادر می‌کرد. مجمع دو باشگاه مشترک است و این یعنی کنترل دو باشگاه در دست یک مجموعه است ولی در عربستان آن‌ها از لحاظ شکلی و حقوقی کار را درست کرده‌اند. این مشکل فقط برای ما نیست و منچسترسیتی هم با چند باشگاه دیگر در اروپا و آسیا مالکیت مشترک دارند. در آلمان هم اینچنین است و آن‌ها مکانیزم‌های کنترلی را حل می‌کنند و مهم این است شایعه تبانی از بین برود و وقتی مقابل یکدیگر بازی می‌کنند، کسی دستور ندهد که نتیجه چگونه باشد. امسال برای اولین بار در دستورالعمل لیگ نخبگان فصل بعد هم این موضوع لحاظ شده و اشاره شده باشگاه‌ها نباید مالکیت مشترک و مکانیزم کنترل یکسان داشته باشند.»

1997