لطف ناظر AFC به سرپرست تیم امید؛ نزدیک بود فاجعه کامیابی‌نیا تکرار شود!

لطف ناظر AFC به سرپرست تیم امید؛ نزدیک بود فاجعه کامیابی‌نیا تکرار شود!

پایگاه خبری فوتبالی - اقدامِ خارج از مسئولیتِ و دلسوزانه ناظر مسابقه ایران و هنگ کنگ از یک فاجعه مدیریتی دیگر در تیم امید جلوگیری کرد.

به گزارش فوتبالی، تیم امید ایران ساعتی پیش موفق شد در اولین مسابقه‌اش در مسابقات مقدماتی انتخابی المپیک، تیم هنگ کنگ را با 3 گل شکست بدهد. اما ممکن بود این پیروزی تبدیل به یک شکست با همین نتیجه بشود!

ماجرا از این قرار است که غلامرضا عنایتی سرمربی تیم امید ایران ساعتی قبل از مسابقه ترکیب تیمش را برای بازی با هنگ کنگ اعلام می‌کند. در ترکیبی که عنایتی اعلام کرده بود آریا برزگر و علیرضا باویه هم حضور داشتند. این در حالی است که ظاهرا نه عنایتی سرمربی و نه فرقانی سرپرست تیم متوجه نشده بودند که آریا برزگر و علیرضا باویه حکم محرومیت دارند و نمی توانند در این بازی به میدان بروند!

 درست ساعتی قبل از مسابقه ناظر AFC که لیست را می بیند به اطلاع سرپرست تیم ایران رساند که علیرضا باویه یک جلسه و آریا برزگر دو جلسه محرومیت از گذشته دارند که در رقابت‌های این دوره اِعمال می‌شود و امروز نمی‌توانند در فهرست نفرات رضا عنایتی قرار بگیرند! اینکه چطور سرپرست تیم امید، متوجه این ماجرا نشده و لیست را چک نکرده در نوع خود عجیب است!

با این هشدار به موقع ناظر ای اف سی و در واقع لطف خارج از وظیفه، از یک اشتباه فاجعه‌آمیز در تیم امید جلوگیری شد. 

مشخص است که عنایتی سرمربی و به ویژه فرقانی سرپرست تیم از این محرومیت ها بی‌خبر بوده اند! چون دو بازیکنِ محروم در ترکیب قرار گرفته بودند. اگر ناظر AFC این آگاهی را به مدیران تیم امید نمی‌داد، برزگر و باویه مقابل هنگ کنگ بازی می‌کردند و پس از بازی با شکایت تیم هنگ کنگ بازی 3 بر صفر به نفع این تیم می‌شد.

این اتفاق همه را به یاد اتفاق مشابهی انداخت که سال‌ها قبل برای تیم امید انداخت. در مرحله پلی آف که قبل از مرحله گروهی انتخابی المپیک 2012 لندن برگزار شد ایران با عراق روبرو شد.

در بازی رفت که در اربیل عراق برگزار شد ایران با تک گل محسن مسلمان به پیروزی رسید و شانس خوبی برای رسیدن به مرحله گروهی پیدا کرد. اما 4 ساعت قبل از مسابقه برگشت در ورزشگاه آزادی خبر ناگواری منتشر شد.

بازی رفت دو تیم که با برتری یک بر صفر ایران تمام شده بود به علت استفاده ایران از کمال کامیابی نیا که بازیکن محروم و غیر مجاز بود، 3 بر صفر به سود عراق اعلام شده بود!

امیدهای ناامید ایران هم که روحیه‌شان را به شدت باخته بودند بازی برگشت را دو بر صفر به عراق باختند و در مجموع با شکست 5 بر صفر حذف شدند و به مرحله گروهی نرسیدند.

آن زمان سرپرست وقت تیم امید یعنی علی اصغر حاجیلو یکی از مقصران اعلام شد. البته حاجیلو تقصیرها را بر گردن داود پرهیزگار سرپرست قبلی تیم امید آن زمان در دوران سرمربیگری هومن افاضلی می انداخت که مدارک را به سرپرست جدید نداده بود اما در نهایت مقصر اصلی مشخص نشد. حالا آن فاجعه نزدیک بود امروز هم تکرار شود اما به لطف ناظر AFC از تکرار فاجعه گریختیم. این در حالی است که ناظر AFC وظیفه‌‌ای در این باره نداشته و از روی خوش شانسی تیم ایران و در واقع سرمربی و سرپرست بوده که ناظر اقدامی فراتر از مسئولیتش را انجام داده است.

نکته جالب ماجرا این است که همان زمان هم کمال کامیابی نیا، زمانی که در ترکیب قرار گرفت نگفته بود دو اخطاره است! همانطور که امروز هم آریا برزگر و علیرضا باویه از محروم بودنشان چیزی به سرمربی تیم نگفته بودند. 

البته استفاده از سرپرست‌های بی تجربه، ممکن است تیمهای مختلف را در معرض خطر قرار دهد!

1359